Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns sulter  (Læst 6714 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline egely41

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Høns sulter
« Dato: 06 ſeptember , 2016, 04:29 »
Hej Forum.

Jeg havde en høne der ikke spiste så meget og den gik meget for sig selv og skrabede. Såddan lidt slap i det. Sad og sov om dagen o.l. Ingen tegn på utøj og normale klatter. Så en dag lå den død.

For 2 uger siden begyndte en ny høne med samme  symptomer. Da jeg undersøgte den opdagede jeg at den var meget mager, så jeg begyndte at give den mad (revet æble og gullerod med havregryn, hønsefoder og andet godt) for sig selv . Den har det bedre.

For 1 uge siden var der endnu en sløj høne som også havde tabt sig. Den har også noget slim hoste. Den får samme kur som den anden og virker friskere mener bestemt ikke rask. Den sidder stadig og hænger.

Jeg har 3 høns yderligere som strutter af sundhed og æder som normalt.

De går frit i haven, får frisk vand og hønse fuldfoder og har et fint tørt hønsehus uden træk.

Symptomer er at de holder op med at spise hønsepiller. De skraber og samler korn o.l. op fra jorden, tygger på dem og spytter dem ud igen. Efter et par dage bliver de slappe, mister let balancen og sidder og hænger med lukkede øjne (nok fordi de ikke får noget at spise). Hvis jeg laver luksus mad til dem og giver dem hver for sig så æder de løs, men korn og hønsepiller rent gider de ikke.

Er der nogen der ved hvad de fejler? De holder op med at spise
Camilla.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns sulter
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2016, 19:02 »
Har du undersøgt om kroen er normal? Lige bortset fra slim/hoste minder hønens adfærd meget om en høne med sur kro. Dem jeg har haft har ikke spist "større" ting som korn og hønsepiller, men gerne hirsefrø og blødfoder. De har set ud som om de spiste, men der kom ikke noget indenbords.

Offline egely41

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Høns sulter
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2016, 03:48 »
Hej Lene.
Har nu læst om det i leksikon og i forum. Det er klart en mulighed. De 2 høns er helt klart til blød frugt og andre småbidder, men frugt er nok ikke så smart hvis det ligger og gærer. Nr 2 høne sover i bunden af hønsehuset nu, hun ligger på siden. Jeg må prøve at undersøge hendes kro nærmere i morgen. Og så giver jeg olien en chance. Eller noget medicin mandag. Nogen der kender en dyrlæge til høns ved Ringsted?
Camilla.

Offline egely41

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Høns sulter
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2016, 04:25 »
Og i øvrigt, så vil jeg blive glad hvis nogen kan fortælle mig hvordan man undgår problemer med sur eller stoppet kro! Jeg må jo gøre noget galt når 3 af mine 6 høns er blevet syge indenfor 6md.
Camilla.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Høns sulter
« Svar #4 Dato: 11 ſeptember , 2016, 16:29 »
Hvis en høne ligger på siden, så er den døden nær, og det bedste er et hul i jorden (plant en vinstok ovenpå).

Ja, der er et eller andet galt. Blødfoderet i sig selv måske? Mine høns får aldrig sådan noget, og jeg har aldrig set noget, der ligner det du beskriver, undtagen akutte infektionssygdomme, som man i øvrigt kan avle sig ud af.
Men ellers, har du rottegift i omløb eller er der en anden giftkilde? Høns kan få mærkelige vaner. Mine spiser flamingo, hvis de får chancen. Det kan være dine spiser tagpap eller blykabler.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns sulter
« Svar #5 Dato: 11 ſeptember , 2016, 17:33 »
Jeg har haft problemet hos Orpington men ikke hos Australorps. De har lidt forskellige spisevaner. Orpington nipper og vælger ud - Australorps grovæder alt. Delvist racebestemt???

Offline egely41

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Høns sulter
« Svar #6 Dato: 12 ſeptember , 2016, 20:12 »
Jeg har undersøgt kro på begge høns og tror ikke det er der problemet ligger. Den ene bøvsede godt nok en lugtende bøvs da jeg gjorde det, men de føles ikke forstørrede. Tværtimod  så har den ene næsten intet i kro at mærke, men den spiser jo heller ikke så meget. De har det begge to med at kaste sig over det mad de får, hvorefter de sidder og puster sig op med lukkede øjne et stykke tid. Det er underligt. De har det begge 2 bedre, men den får også fuld skrue med skånekost o.l., men ikke sammen med resten af flokken for så når de ikke at få noget.

Læste på en dyrlæge side at hvis de ikke har fået skaller og så pludselig får dem ad libitum, så kan de æde for mange. Jeg fyldte skalle skålen for 14 dage siden, kort før problemerne startede.

Vi har intet gift, men begge høns er matte i kam, og hvad de går og roder i rundt omkring er ikke godt at vide.
Camilla.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Høns sulter
« Svar #7 Dato: 12 ſeptember , 2016, 22:39 »
Blødfoder er da ok, især hvis man tænker på, hvad man putter i (jeg har vist givet for mange kalorier!), men høns spiser, hvad de har lyst til.
Kærlig omsorg kan udrette mirakler. Min hane, der haltede og havde en hængende vinge, blev rask, da han fik røde futsko på og blev håndfodret et par dage. Det er over et år siden nu, og Hr. Hansen fungerer perfekt.
Det vigtigste er vel, at dyrene får mad i maven, og måske udretter naturen "mirakler". Skånekost og omsorg, så har du gjort, hvad der er muligt inden for det muliges grænser.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Høns sulter
« Svar #8 Dato: 16 ſeptember , 2016, 07:54 »
Det lyder mystisk. Jeg går udfra de har fri adgang til sand/ kråsemateriale? Måske du kan ringe til en dyrlæge og spørge hvad det kan være? Og så prøve at læse alt hvad du kan finde om foder. Det er lidt svært at vide om du gør noget galt, det er nok nemmere for dig at finde ud af hvad der er det rigtige at gøre.  ::) så her får du min opskrift:

Vores høns har daglig adgang til foder, jeg giver byg, hvede og hønse tilskudsfoder. Naturligvis rent vand, de har vandtrug, men foretrækker at drikke af de spande vi har under vandposten, så dem fylder jeg med rent vand dagligt. Så får de husholdningsrester, serveret uden nogen form for behandling - i hele og halve stykker, med og uden sovs, kød, fisk... De får det hele. De står selv for parteringen og bruger mange timer på det hver dag /o så får vi et par gange om ugen resterne fra kantinens salatbar fra min mands arbejde. Det er ca 1/3 sort sæk med salater, grøntsager, frugtstykker osv, skåret ud i små stykker. Når det er varmt som nu får de det hele på en gang, for ellers kan det ikke holde sig. Men når det bliver koldere så deler vi det ud over nogle dage. De får også et par håndfulde skaller når jeg lige synes de mangler, jeg kan godt glemme det lidt, så de har dem ikke lige altid. Men jeg har lagt mærke til at de også spiser sneglehuse og de får æggeskaller sammen med resterne. Når vi er hjemme, så går min ene flok frit i haven, den anden flok har adgang til kompostbeholderen og et stort græsareal og den sidste flok går i et læbælte. Så de er også gode til selv at finde alt muligt at spise. Nu her, hvor der er meget godt i haven, får de også gerne en squash, jeg halvere dem og så spiser de indmaden. Squash, græskar og agurkekerner skulle være et naturligt ormemiddel - kan dine høns have orm/indvoldsparasitter?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns sulter
« Svar #9 Dato: 16 ſeptember , 2016, 09:59 »
En infektion? Lungebetændelse, forkølelse andet? Måske en lidt underlig årstid for det - men jeg har faktisk også haft en lidt nysende hanekylling her i sommer. Lungebetændelse kan tage ret hårdt på høns og de kan tabe sig meget - har haft et par stykker, der måtte have penicillin for at klare den.