Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Glasklare æg i afføring - ingen orm  (Læst 4509 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vips01

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Glasklare æg i afføring - ingen orm
« Dato: 05 Marts , 2019, 18:04 »
Som emnet antyder, har en af vores høns små glasklare æg i sin afføring. Nogle gange er der mange - andre gange ingen. Vi har blot haft antaget, at det har været orm, da vi ikke har haft andre forslag til, hvad det kunne være...
Men nu har hun haft det i over en måned, og vi begynder at tro, at det måske kan være noget andet. Der er nemlig aldrig orme-stykker i afføringen, blot de små æggelignende kugler.

Vi har altid æblecidereddike i drikkevandet, og hun er altid frisk, glad, hopper rundt og vender hver en cm af gruset i hønsegården. Hun hænger aldrig med næbbet og fjerene etc. holder de flotte kraftige farver. Derudover glæder hun sig altid til, at vi kommer med maden - altså udover de foderpiller, der hænger i hønsegården. Alt i alt trives hun altså godt i sine omgivelser og lægger æg hver dag. Den eneste ændring, der er at se i hendes dagsmønster er et lille vægttab, der muligvis skyldes æggene i hendes afføring.

Mit spørgsmål er blot:
- Hvad kan det være, hvis det ikke er æg fra orme?
- Og hvis det er orm, kan vi så blive smittet gennem hendes æg?

Med venlig hilsen
Sally E.
Vi har i et stykke tid villet prøve med 'Verm-X', men har endnu ikke fået investeret i det, hvorfor jeg ikke skal kunne sige, om dette ville virke eller ej!


Offline 7500-Nikolaj

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Glasklare æg i afføring - ingen orm
« Svar #1 Dato: 24 August , 2019, 12:43 »
Jeg har nu oplevet samme ting som beskrevet ovenfor. Tænker jeg lige ligger et billed med, måske nogle kan forklare det? Mon det blot er en almindelig ormekur de skal have? Eller om det overhovedet er orme æg? For synes det ligner snegle æg   ???[/img]
« Senest Redigeret: 24 August , 2019, 20:26 Fra 7500-Nikolaj »
0,1 Dværg Wyandotter.
0,1 Orpington.
0,1 Brahma
0,1 Sussex
0,1 Amrocks
1,0 Labrador.
1,1 Børn

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Glasklare æg i afføring - ingen orm
« Svar #2 Dato: 24 August , 2019, 17:30 »
Det er ikke noget jeg har erfaring med, men hvis det er ormeæg, så skal de også findes inde i hønsebæen , og ikke kun på overfladen. hvis du skiller den ad.

Offline 7500-Nikolaj

  • Bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Glasklare æg i afføring - ingen orm
« Svar #3 Dato: 24 August , 2019, 20:25 »
Det er ikke noget jeg har erfaring med, men hvis det er ormeæg, så skal de også findes inde i hønsebæen , og ikke kun på overfladen. hvis du skiller den ad.

Det er nemlig også min tanke men de er kun udenpå.   Min første tanke var at det nok var et eller andet insekt/dyr der lagde dem når de havde lagt noget tid, men de er altså dug friske dem på billedet  ???

Hmm håber nogle måske kender til det?  Det er ikke alle høns der har det, det er kun 2 ud af 5 høns der har det, hvilket gør det endnu mere underligt. og det er de samme to der har haft det noget tid.
« Senest Redigeret: 24 August , 2019, 20:29 Fra 7500-Nikolaj »
0,1 Dværg Wyandotter.
0,1 Orpington.
0,1 Brahma
0,1 Sussex
0,1 Amrocks
1,0 Labrador.
1,1 Børn