Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rovdyr tager æg  (Læst 16819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frydenlyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Rovdyr tager æg
« Dato: 01 April , 2015, 19:07 »
Hej Alle.

Håber på lidt hjælp her.
Hvilket rovdyr tager mine andeæg. I løbet af natten er der et dyr der har taget de 6 æg andemor havde lagt. Den har slæbt æggene væk og spist dem. Fandt en æggeskal 15 meter fra andegården, har vedhæftet billedet. Fandt aldrig skaller fra de 5 andre æg

Håber i kan hjælpe, så jeg kan få ællinger i år

Hilsen Stig
1.4 moskusænder - 1.5 sussexhøns - 1.23 blandet æglægger

Offline J.Stærkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #1 Dato: 01 April , 2015, 21:24 »
Hej kan være en mår eller en hermelin vil sætte en fælde op inden den tager de voksne. Dyr
Italienere stor, brune og sølvhalsede
Italienere dværg, rødsadlede og sølvhalsede
Leggbar dværg,
Antwerper skæghøns, sølv vagel farvet og sort
Chabo sort og sorthvid plettet
Kochin, gul sort båndet
Orpington i stor og dværg i hvide
Fodbefjeret dværg, isabell farvet

Offline Frydenlyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #2 Dato: 01 April , 2015, 22:39 »
Jeg har idag sat en rotte fælde og en mår fælde op, med hønse æg i.
Jeg har også fjernet de æg ænderne har lagt i dag.

Men er i tvivl om hvilket dyr det er.
1.4 moskusænder - 1.5 sussexhøns - 1.23 blandet æglægger

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #3 Dato: 01 April , 2015, 22:46 »
Det er ikke lækat/hermelin. Mår er det nok heller ikke, da den kan have svært ved at gabe over et andeæg. Efter beskrivelsen har rovdyret båret æggene fra gerningsstedet, hvilket kunne pege på en ræv.
God fornøjelse med jagten /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Frydenlyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #4 Dato: 01 April , 2015, 22:53 »
jo tak jagten er gået ind. men syntes bare den skal der lå tilbage tyder på mindre dyr, da det ligner små bid.
Men kikker hvad der ender i fælden.
1.4 moskusænder - 1.5 sussexhøns - 1.23 blandet æglægger

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #5 Dato: 01 April , 2015, 23:31 »
Krager og skader er vældig glade for æg. Kan en af dem have haft adgang til andegården?

Sidste år lagde faster Anna et vindæg, som hun ikke dækkede til, da hun forlod reden. I løbet af nul komma fem havde en skade set ægget og var hoppet ind i gåsehuset for at spise det. I flere uger blev skaden ved med håbefuldt at hoppe ind i gåsehuset flere gange om dagen for rode reden igennem efter æg. Den fik dog ikke mere ud af sine anstrengelser; der lå kun en golfkugle.

En af mine veninder fik stjålet hønseæg fra sit udhus, hvor æggene stod i bakker. Hun forstod ingenting, indtil hun en tidlig morgen så en skade flyve ind i udhuset, spidde et æg med næbbet og flyve væk med det!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #6 Dato: 02 April , 2015, 07:00 »
Krager og skader er meget glade for andeæg, (det er jo varm mad hver dag) Men ta' et æg, pust det delvis ud og pump noget stærkt derind. (Tabasco eller stærk sennep) Så lærer den det
Hilsen
Peter

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #7 Dato: 02 April , 2015, 08:22 »
Krager og skader er meget glade for andeæg, (det er jo varm mad hver dag) Men ta' et æg, pust det delvis ud og pump noget stærkt derind. (Tabasco eller stærk sennep) Så lærer den det

Genialt forslag  /o
Og ingen kommer til skade  :)

Offline Frydenlyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #8 Dato: 03 April , 2015, 20:21 »
God ide, vil jeg overveje.
Efter tre dage med masser af høneæg i fælder og reder rundt i andegården, er fælderne tomme og ingen æg forsvundet.
Det skal siges at vi fjerner andeægene hver dag siden de blev spist.

Men andemor ser meget utilfreds ud over vi tager hendes æg.

Det er vores første år "på landet" og vi ønsker inderligt at få ællinger. Men ved ikke helt hvornår andemor er klar til at ligge sig på æggene og nu fjerner vi dem jo også hver dag. Har dog gemt dem og gået og vendt dem. Nogen der ved hvornår hun vil ligge sig eller tegn på det.??

Kan æggene "holde" når jeg går og vender dem??
1.4 moskusænder - 1.5 sussexhøns - 1.23 blandet æglægger

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #9 Dato: 03 April , 2015, 20:45 »
Æggene kan sagtens holde sig i to uger hvis bare du vender dem en gang eller to om dagen og de står køligt, dog ikke i køleskabet. Lag nogle gibsæg eller golf kugler i reden, så vil ande mor lægge sig på et tidspunkt og så kan du give hende de rigtige æg
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Frydenlyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #10 Dato: 03 April , 2015, 21:16 »
Jeg har lagt hønseæg i reden pt. Både for at få hende til at blive skruk og så hun ikke føler jeg tømmer reden. Kan de ikke gøre jobbet ind til hun bliver skruk.??

Hvor mange "kunstige æg" ligger i, i reden når man dagligt tager hendes æg. ??
1.4 moskusænder - 1.5 sussexhøns - 1.23 blandet æglægger

Offline tduedahl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #11 Dato: 05 April , 2015, 08:44 »
Vores første år gik også med at prøve at fange synderen der stjal æg fra gåsereden, det var skaderne der var igang... Vi lod hende beholde nogle få æg, men tog resten og udrugede 4 gæslinger til hende, da de var daggammel satte jeg dem forsigtigt ind under hendes vinger i reden, og hun tog dem til sig... Men vi har måtte opgive at de selv ruger ud ved søen:( derud over har vi en mink/mår eller lignende de har tager over 15 af vores gæs og ænder... Og jeg kan bare ikke få den fanget:(

Offline Frydenlyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #12 Dato: 05 April , 2015, 20:01 »
Jeg tror også efterhånden at det er skaden.
Min andegården med sø er ikke så stor og hegnet ind, så overvejer at sætte grønt ned over, det man bruger til jordbær. Syntes det er så synd for ande mor, hun er helt ude af den for tiden.
Har 8 fine æg jeg har samlet ind og godt jeg samlede dem ind for den var på besøg igen i nat.

Men er lidt ude af den for har ikke en rugemaskine og ønsker selvfølgelig andemor selv får lov.
1.4 moskusænder - 1.5 sussexhøns - 1.23 blandet æglægger

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #13 Dato: 07 April , 2015, 01:59 »
Ja, det er nu det rareste og nemmeste, hvis andemor kan ruge ud selv - selvfølgelig kun hvis æggene ikke forsvinder! Og moskusænder er sådanne gode mødre.

Du kan prøve at lægge et hønseæg for hver andeæg hun lægger. Hun vil sikkert begynde at ruge, når der er 15-25 stykker.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Frydenlyst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rovdyr tager æg
« Svar #14 Dato: 07 April , 2015, 06:53 »
Tak, jeg vil prøve at bytte et æg hver gang og se om hun begynder..

Tak
1.4 moskusænder - 1.5 sussexhøns - 1.23 blandet æglægger