Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusand mobbes!  (Læst 15812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Moskusand mobbes!
« Dato: 03 Januar , 2015, 15:02 »
Hej

Jeg har en flok moskusænder med 2 andrikker og 4 ænder. de 2 andrikker og 3 ænder går sammen, men det er som om den ene and holdes udenfor. De går ikke sammen med den, og i perioder er den væk i flere dage. Er det normalt?

Mvh Christian

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2015, 18:18 »
Jeg tænker, der må være en årsag. Moskusænder er flok dyr. Er de andre onde ved hende? jager hende, napper hende? Hun har vel ikke fundet på at lægge æg et eller andet sted og er ved at lægge sig til at ruge? Eller er hun i virkeligheden en lille andrik?

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2015, 18:53 »
Jeg synes ikke rigtig de er onde ved hende, men tænkte faktisk om hun var begyndt at ruge et sted.
Jeg havde idag døren til min hønsegård stående åben, og så godt nogen af ænderne var inde i hønsehuset.
Da jeg kom ud i eftermiddag for at hente æg, lå der et andeæg i en af rederne. Så det kan da sagtens være hun ligger et eller andet sted.
Hvis hun begynder at ruge allerede nu, og der kommer ællinger om en måned, kan de så godt klare sig?
Kan andeæg ligge frit uden at der bliver ruget på dem i noget tid, og så stadig give ællinger?

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2015, 17:49 »
Jeg er ikke kendt med moskusænder, men almindelige ænder er langt mere hårdføre end høns. Ænder ruger ofte meget tidligt i naturen og ællingerne er hårdføre på et helt andet niveau end kyllinger.

Men udkommer ællingerne under en snestorm i februar, er det jo nok lige hårdt nok, og de behøver beskyttelse og må tages ind og evt have varmelampe.

Jeg synes du  skal holde øje og se, hvad der sker, og hvis du så pludselig har nogle ællinger, så tag den derfra og gør, hvad der er nødvendigt.

Andeæg kan godt ligge nogen tid i kulde og så ruges videre på, men gavnligt er det ikke, og nogen tid er nok ikke mere end et par dage, tror jeg.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2015, 18:24 »
Jeg tror på det nu.
Har fundet nogen æg rundt omkring, og kunne ikke forstå at reden "bare" var et hul i jorden hvor der lå ét æg.
Men hun havde bare lagt æg nogen forskellige steder. I virkeligheden var reden MEGET godt gemt bag nogen byggematerialer, og er ligger hun nu helt pakket ind i dun :-) Rigtig hyggeligt, og glæder mig til at se om der kommer noget ud af det.
Billede vedhæftet, dog i lidt ringe kvalitet da det er helt mørkt hvor hun ligger.
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2015, 18:29 Fra Garbenfeldt »

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2015, 18:27 »
Spis andeæggene indtil det blivere lysere længere og der er mere grønt udenfor. Fik tre hovsa-ællinger sidst på efteråret, hvor af den ene har noget med hoften og den anden har fået englevinge - og jeg tror det skyldes for lidt udeliv = for lidt motion og for lidt grønt.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2015, 20:18 »
Husk reglerne om at høns og ænder ikke må komme i kontakt med hinanden :-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2015, 20:32 »
De går frit i haven, der kan jeg ikke undgå at de snakker lidt med hinanden. Og iøvrigt synes jeg det er en åndsvag regel :-) De er ikke i samme hus, men når lågen til hønsegården står åben kan jeg ikke holde for at de går ind og hilser på. Men i vores små hønse/andehold, tror jeg risikoen for fugleinfluenza er minimal, så jeg er ikke så bekymret :-)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2015, 08:56 »
Vi kan da godt blive enig om at det er en fjollet regel, men lovgivning er nu en gang lovgivning, og det at ikke alle overholder den, går jo ud over andre ved at myndighederne så må indføre mere kontrol og skrappere straffe.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #9 Dato: 05 Januar , 2015, 09:13 »
Tror næsten ikke det kan blive skrappere. I flere lande er det et krav at man holder høns og ænder sammen for hurtigere at få konstateret hvis der kommer fugleinfluenza i flokken. Men mine ER også adskilt, bortset fra når de alle er sluppet løs på min 10000 kvm store grund.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #10 Dato: 05 Januar , 2015, 09:21 »
ej garbenfeldt, glemmer du at lukke lågen, tjaa hvad der kan ske

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #11 Dato: 05 Januar , 2015, 17:08 »
Har lige tjekket idag mens hun var af reden for at spise. Hun ligger på 16-18 æg så det bliver spændende om der kommer noget ud af det. En af de andre ænder bliver ved med at lægge æg i nærheden. Skal jeg fortsætte med at lægge æg under hende når hun HAR lagt sig?

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #12 Dato: 05 Januar , 2015, 17:13 »
Nej, du skal for guds skyld ikke lægge nyere æg under hende, så klækker de jo ikke på samme tidspunkt.

Du skal faktisk gøre det modsatte, og mærke æggene med en fed blyant, så du kan se hvilke, der er hjemmehørende, og så frasortere snylterne.

Fugle vil gerne snige æg ind i hinandens reder, gøgeunge syndromet, så får de jo gratis pleje og pasning af deres unger.

Offline Garbenfeldt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #13 Dato: 06 Januar , 2015, 04:47 »
Ok, det må jeg lige huske. Hvad er konsekvensen ved at de klækker på forskellige tidspunkter?
Når ællingerne kommer ud, skal jeg så bare lade dem gå i stalden på sand? Jeg mener, det er jo ikke ligefrem årstid til lækkert grønt græs :-)
Hun dækker dem så fint til med dun når hun forlader reden. Hun vil ikke afvise æggene og reden hvis jeg roder med den og tegner på æggene?

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Moskusand mobbes!
« Svar #14 Dato: 06 Januar , 2015, 06:35 »
Anden er ligeglad om du roder med æggene, bare hun ikke ser det, og læg dem på plads som de lå, og dæk dem til igen.

Lav en rund indhegning af plader til dem i stalden, med tørt bundlag, hav en varme lampe, fodr dem med kyllinge startfoder, eller ællingefoder, giv dem vand i en bradepande, skift det 5 gange om dagen.

Hvis de kækkker på uens tidspunkt, bliver de sidste for svage og dør, eller når ikke at klække.