Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vildænder som tamænder?  (Læst 16513 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Vildænder som tamænder?
« Dato: 06 Juli , 2014, 07:38 »
Ved et tilfælde er jeg kommet i besiddelse af to vildandeællinger. De er klækket her hos os, og bor i en voliere med daglig menneskelig kontakt. Når de bliver større, hvad er så chancerne for, at de vil blive boende hos os? Får de trang til at flyve væk, eller vil de blive her? Jeg vil næsten hellere slagte dem end sende dem ud i verden, hvis de får lyst til det, da området her er spækket med jægere, der skyder på alt der bare ligner en and i jagtsæsonen. Dog vil jeg som sådan gerne have ænder, så hvis de ikke får trangen til at flyve væk, må de gerne blive boende her, men vil de mon det? Hvad er jeres erfaringer?







« Senest Redigeret: 06 Juli , 2014, 07:56 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2014, 08:36 »
Vi havde gråænder i en andedam i haven da jeg var barn. Dem var vi nødt til at stække, for ellers stak de af.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2014, 09:31 »
Jeg har igennem en del år efterhånden haft par på besøg, hvor hunnen så har lagt og ruget ællinger ud, men så snart de var klækket er de altid daffet afsted, sandsynligvis ned i åen, for så at komme videre ud i verden.

I år har jeg også en som har fået 5 ællinger i min sø. Om den bliver, måske, for der er ikke vand i åen og der er også mange jægere i "mit" område og ænderne ved udmærket godt at der er fred og ro hos mig, samt mad.  :D ;D >:(

Der er en gård længere nede af vejen, hvor jeg bor og der har de en sø, hvor de sætter en masse ællingerne ud hvert år, som de  fodre hele sommeren for derefter til efteråret at stille sig rundt om søen og jage dem op og skyde dem. Underlig "sport" men sådan er der jo så meget.

Dog får jeg altid besøg af en del ænder, som de ikke får ram på. Det værste er dog om foråret, hvor der nogen gange kommer 5-6 andrikker og kun 1 and, og så er der gang i massevoldtægt og slagsmål, det er lidt træls. Men et enkelt par gør nu ikke så meget.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2014, 09:37 »
umiddelbart ville mit svar være at de smutter når de bliver store, meeen, Tanja ... nu har vi jok alle sammen set dine billeder af dine små rapplinger på facebook og de er lidt mere end almindeligt tamme og knyttede til mennesker, så det skulle ikke undre mig om de bliver.

Vildænder er jo ret opportunistiske og bliver gerne hele året der hvor der er mad, vand og ly, i vores område findes der ikke en naturlegeplads uden en fast bestand af nærgående tiggende ænder, ja selv legoland er fuld af ænder der starter sæsonen som slanke sylfider og ender den med at ligne rouen imitationer ;) så hvis eller du tilbyder hvad de efterspørger er der da en chance for at de bliver ved matriklen, hvis de ellers kan tiltrækker mager, de vil næppe være tilfredse med at udleve deres liv i cølibat på din matrikel ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2014, 11:59 »
jeg vil også tro de skal stækkes for at blive hos dig. jeg har før haft et par gråandrikker gående ved vores vandhul. de blev da de var stækket, men da fjerene var vokset ud var de væk en dag og kom ikke tilbage.

jeg har så i år fået 1 gråælling som min ene moskusand passer sammen med sine egne ællinger. her vil jeg også mene den vil flyve når den bliver stor hvis den ikke stækkes. men den er nu sød og lille i forhold til moskuserne på samme alder:-) men det kan være du kan gøre dem så tamme og hjemmevante at de vil blive uden stækning.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2014, 12:17 »
Jeg kan da også tilføje, at sidste år havde jeg fået en edderfugleælling forærende. Den var højest en dag eller to gammel da jeg fik den, og den voksede op med gæslinger og kyllinger på samme alder. Den var meget sky i forhold til de andre, og en dag i efteråret var den pludselig bare væk. Den havde aldrig fløjet før, men dagen før den forsvandt havde den endelig fundet ud af at svømme i vores havedam. Måske havde den haft brug for lidt vand-startbane for at lette??? Men væk var den og jeg har ikke set den siden. Og den var ellers slet ikke vant til andet end korn og kyllingefoder.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2014, 22:01 »
Tak for input. Jo, de ER vilde, og det kan jeg sagtens mærke. Har jeg dem ikke i hænder hver dag, så er de ved at dø af angst, når de ser mig. De kommer stadig i svømmetræning i badekarret hver 2. dag, og sover trygt hos mig når de tørrer, men så snart de er på friland, så tager deres instinkter over, og de anser mig snarere som fjende end som ven :-\. Jeg må lige se tiden an.

Hvornår kan vildænder kønsbestemmes? Den ene er meget kontaktsøgende, mens den anden er sky. Stor og mindre.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #7 Dato: 06 Juli , 2014, 22:31 »
Der er jo ret stor farveforskel på alm. grå-ænder, så når de har skiftet ællingefjer et par gange vil jeg tro. Sidst på sommeren/først på efteråret. Det lyder lidt som mine erfaringer med Eddie the edderfugl... Hun blev aldrig helt tam og tillidsfuld, selv om gæssene var helt tamme og kontaktsøgende.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #8 Dato: 17 Juli , 2014, 11:20 »
Vi skal til at bygge et bassin til ænderne, men er 20 cm højt nok? Hvis ja, smider Lars noget bassinfolie i en palleramme. Alternativt har vi noget der er dybere, men kun på str. med en halvpalle. Hvilken løsning er bedst?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #9 Dato: 17 Juli , 2014, 11:45 »
Tanja, kan de ikke svømme i jeres fiskesø? - eller æder koi'erne dem så :-\
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #10 Dato: 17 Juli , 2014, 11:48 »
Tanja, kan de ikke svømme i jeres fiskesø? - eller æder koi'erne dem så :-\
De skider heeelt vild, heeele tiden, og søen har det svært nok i forvejen i denne varme, så det duer ikke. Vi har jo godt nok naturlige søer, men hvordan skulle jeg indfange dem igen, hvis jeg satte dem derned?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #11 Dato: 17 Juli , 2014, 13:54 »
20 cm kan gå, men er hurtigt for lavt til de kan svømme/dykke. men klart bedre end ingenting. tror det er bedre med mere overflade end dybere.

min grå ælling er nu ved at være godt fjersat. og stadig lige rolig/tam. følger moskusserne som den var en af dem. er spændt hvordan det bliver når den bliver større.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #12 Dato: 17 Juli , 2014, 13:57 »
lige en tanke. måske 2 palle ramme sider er mulig så det bliver godt dybt? jeg har ikke studeret gråællingens negle. men ved moskusserne i løbet af få minutter ville lave hul i folie. de har de sygeste negle og man er heldig når man ikke er flået efter at have haft fat i dem.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #13 Dato: 17 Juli , 2014, 15:00 »
Hold dem stækkede, til andejagten er forbi. Derefter kan du give dem deres frihed.
Vi har haft vildænder en gang, men de trives ikke optimalt i fangenskab

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Vildænder som tamænder?
« Svar #14 Dato: 17 Juli , 2014, 18:07 »
Hvornår starter og slutter andejagten?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14