Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?  (Læst 17023 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #15 Dato: 30 April , 2014, 13:03 »
Der er jagttid på krager. Kan ikke huske hvornår og de må gerne reguleres, hvis man søger om tilladelse til det.
jeg bor ud til et fuglereservat (vejlerne v fjerritslev) og har mange gange set en flok krager forfølge vildgæssene og deres gæslinger. De plukker de små fra en efter en og æder dem levende. De hakker hul i deres bløde maver og spiser. De hakker også øjenene ud på harekillinger og når de så er helt svækket, æder de dem.

krager er ikke en truet fugleart i DK. De er en plage og jeg skyder dem jeg kan, når der er jagt på dem.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Krizzz88

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
  • Nybegynder :)
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #16 Dato: 30 April , 2014, 13:17 »
Jeg er ganske forarget over, at nogle af jer vil skyde disse dyr i mod lovgivningen? Der er en grund til disse love. Vi kan ikke bare udryde dyr efter vores godtbefindende og for at spare penge!

Undskyld min forrige formulering, det er ulovligt at skyde kragerne nu. Men kragerne kan jages i perioden 1. September til 31. januar og reguleres i perioden 1. februar til 15. april.

Og det er skam efter disse regler vi skyde disse dyr herhjemme. Her på heden har vi nemlig en meget lille bestand af harer og vil gerne have flere og da kragerne udgør en meget stor trussel imod dem og kragerne ikke er truet så ryger der et par stykker som så bliver hængt op og skrammer de andre væk for en tid.
Forresten er krager et af de dyr som der er længest jagttid på, hvilket er et tegn på at der er mere end rigelig af dem i Danmark. 
Mvh
Kristina Kristensen

6 sort kobber Maran kyllinger
3 halv Araucana og halv sort kobber Maran kyllinger
0.1 Korthåret Hønsehund, Laika
2.0 Main Coon katte, Timmy og Folmer
1.1 Børn, Anne 3 år og Emil 1år
1.0 Ægtefælle, Johnny <3

Offline thomas t

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #17 Dato: 30 April , 2014, 16:15 »
Spørg lige. Ved ikke hva der er for en sø du har??  Kan de være en gedde i søen??

Offline JLM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #18 Dato: 30 April , 2014, 17:03 »
Ravne har (eller havde?) samme uheldige billede i folks bevidsthed og det førte til, at der i 1950'erne kun var 16 par tilbage i landet.

Så længe man følger jagtregelerne, så må man jo gå ud fra, at bestanden kan holdes på et godt niveau.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #19 Dato: 30 April , 2014, 17:40 »
Ravne har (eller havde?) samme uheldige billede i folks bevidsthed og det førte til, at der i 1950'erne kun var 16 par tilbage i landet.
 

Og de 16 par bor her ved siden af os, og har lige ryddet reden med gåseæg + at de ta'r perlehønseæggene lige så rask som de bliver lagt.
Så får de jo også varmt mad.  >:(

 Må de i øvrig på noget tidspunkt reguleres?
Hilsen
Peter

Offline JLM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #20 Dato: 30 April , 2014, 18:24 »
Og de 16 par bor her ved siden af os, og har lige ryddet reden med gåseæg + at de ta'r perlehønseæggene lige så rask som de bliver lagt.
Så får de jo også varmt mad.  >:(

 Må de i øvrig på noget tidspunkt reguleres?

Så må du jo flytte eller indhegne bedre. Sådan er spillets regler.

Så vidt jeg ved, nej. Man må ikke jage ravne - heldigvis da! Der findes ikke mange ynglede par i Danmark.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #21 Dato: 30 April , 2014, 18:32 »
så vidt jeg ved må skadedyr der angriber husdyr bekæmpes året rundt, skyd de krager og ravne
nåe de er ved vores husdyr

Offline JLM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #22 Dato: 30 April , 2014, 18:36 »
så vidt jeg ved må skadedyr der angriber husdyr bekæmpes året rundt, skyd de krager og ravne
nåe de er ved vores husdyr

Jeg tvivler meget på, at man må skyde en fredet fugl. Selv hvis den tager ællinger.
Ravne er fredet. (Det er krager ikke)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #23 Dato: 30 April , 2014, 22:14 »
ja her jages de forbandede krager også og nedskydes ved lejlighed. jeg er ret overbevidst om det er sådan en eller flere (de holder som regel sammen 2-3 stk) der har taget dine ællinger.

så sent som i dag fik kæresten skudt den første krage i år  /o og den bliver hængt op til skræk for de andre. de er meget snu og ikke nemme at skyde, så det lykkedes sjældent. han har jagttegn.

da en har været inde i en rede og hive æg ud under en rugende and. har jeg hængt sølvpapir op i snor hen over ællingerne. de skulle ikke så godt lide noget der skinner, og tror det afskrækker ihvertfald lidt. så er noget ihvertfald forsøgt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #24 Dato: 30 April , 2014, 22:55 »
ja her jages de forbandede krager også og nedskydes ved lejlighed. jeg er ret overbevidst om det er sådan en eller flere (de holder som regel sammen 2-3 stk)

Det er nemlig lige hvad de udspekulerede fugle gør. Én holder typisk vagt mens andre går på rov. Og ved det mindste tegn på fare kæfter vagten op, og alle er væk i løbet af ingen tid.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #25 Dato: 30 April , 2014, 23:03 »
Status herfra:

Jeg har været ude og spille lidt musik i aften og kom først hjem her kl. 22.30 for at lukke for mine høns.
 Jeg havde sat en kragefælde op i dag med nogle af resterne af gåseæggene, og i fælden sad en Ravn. Meget rolig og ikke spor stresset.
Jeg lukkede den bare ud, og håber den er modtagelig for en lærestreg.
Jeg har hørt at man bare skal køre dem 20 km. væk, så finder de ikke tilbage, men alligevel, - hvis det nu er en hun der har unger hjemme i reden.
Hilsen
Peter

Offline JLM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #26 Dato: 01 Maj , 2014, 09:01 »
Det er nemlig lige hvad de udspekulerede fugle gør. Én holder typisk vagt mens andre går på rov. Og ved det mindste tegn på fare kæfter vagten op, og alle er væk i løbet af ingen tid.

Fascinerende, intelligente dyr  ;D
http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/krager-er-klogere-end-vi-tror

Til TS: Tak for god update :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #27 Dato: 01 Maj , 2014, 13:34 »
Jeg siger også skyd dem, hvis det er muligt.. Hvis vi alle på forum skød dem, vi så, ville der stadig være maaaange krager tilbage i dk, så at en enkelt bliver skudt engang i mellem, hvis man er så heldig at ramme, jamen det sker der ikke spor ved (synes jeg) !!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #28 Dato: 01 Maj , 2014, 15:50 »
Så må du jo flytte eller indhegne bedre. Sådan er spillets regler.

Så vidt jeg ved, nej. Man må ikke jage ravne - heldigvis da! Der findes ikke mange ynglede par i Danmark.


Jeg har hørt at man bare skal køre dem 20 km. væk, så finder de ikke tilbage,
Må de komme op i nærheden af hvor du bor JLM, så bringer jeg dem gerne!
Hilsen
Peter

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Hvem tager ællingerne i fuldt dagslys?
« Svar #29 Dato: 01 Maj , 2014, 16:47 »
Peter agger.

prøv at kontakte vildtforvaltningen og hør hvad du kan gøre med ravnene. Er du sikker på at det er ravne og ikke råger? Råger må gerne reguleres vis man får tilladelse. Rågeunger smager næsten som dueunger når de er stegt.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.