Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder og havedam.  (Læst 13346 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnneM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Moskusænder og havedam.
« Dato: 09 April , 2012, 19:12 »
Hvordan vil en havedam på ca 10 m2 og ca1,5 m på det dybeste med fisk, tudser, frøer og vandplanter og lerbund, se ud efter fri afbenyttelse af 2 moskusænder. Kan fisk, tudser og frøer overleve i gødningsforurenet vand, og vil vandet blive meget ulækkert. Vil vandplanterne blive ødelagte og forsvinde. Havedammen får tilført regnvand fra tag.
Der er næsten igen græs i min have med staude og køkkenhave. Hvor stort et område med græs skal der til, til 2 moskusænder. Vil de gå løs på haveplanter af mangel på græs. Der kan evt etableres et område med græs. Moskusænderne skal gå frit i haven, der er indhegnet.
« Senest Redigeret: 09 April , 2012, 19:13 Fra AnneM »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #1 Dato: 09 April , 2012, 19:54 »
Jeg ville IKKE anbefale at holde ænder i havedammen. Og slet ikke store ænder som Moskus.

Som helt sikkert hurtigt vil skide, rode og snadre det hele til, samt æde vandplanterne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #2 Dato: 09 April , 2012, 19:56 »
Ja, ALT vil afgå ved døden, lige undtagen ænderne ;)

Offline AnneM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #3 Dato: 09 April , 2012, 20:21 »
Læste et sted at hannen ikke går i vandet. Tænkte at en enkelt hun måske ikke kunne lave så meget ravage.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #4 Dato: 09 April , 2012, 20:35 »
Alle de Moskus andriker jeg har haft har ikke lidt af vandskræk  ;D
Men selvom det kun er anden der går i vandet, vil en dam på 10 m2 hurtigt blive ødelagt.

Havde Moskus i en sø engang, med en ø der var ca. 5x5 m og vandet var i en "ring" i 5 m brede hele vejen rundt. Der var vandplanter og fisk.
ALT var dødt efter andeparret havde haft et enkelt kuld ællinger. Og denne sø havde dog et vandspejl på adskillige gange 10 m2. Blot til sammenligning.

Så man skal være ret varsom.

En mulighed til en 10 m2 dam er MÅSKE et par Brudeænder eller Mandarinænder, hvis man undlader for meget avl med dem.  Men jeg er slet ikke så sikker på at det vil gå, altså hvis man vil bevare vandplanter og fisk.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #5 Dato: 09 April , 2012, 20:36 »
Jeg har en (nok uopfyldelig) drøm om at få en badesø i haven, og for nogle år siden læste jeg alt hvad jeg kunne om emnet - og ænder blev nævnt som noget man for alt i verden skulle undgå at få besøg af i en sådan badesø. Nu er det selvfølgelig ikke en badesø du har, og jeg er lidt i tvivl om præcis hvor meget mere en and sviner i en sø end et menneske, men jeg mener tallet lå et sted mellem 1000 og 2000 gange mere. Men nu er det selvfølgelig også begrænset hvor meget voksne mennesker sk*der i vandet! !l
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #6 Dato: 09 April , 2012, 20:45 »
Jeg fik engang en kæmpestor åkande af min søster, den blev smidt ud midt i min sø. Mine ænder og gæs åd den. Så der til sidst kun var en lille bitte knold tilbage som flød rundt.

Siden har jeg af og til fået 2-3 sorte sække fyldt med krebsekløer fra min fars og stedmors bassin.
Disse poser er også blevet hældt ud i søen. Og der går ikke mange dage før det hele var ædt af mine Svanegæs.

Så de er gode til at "rydde op".

Jeg har ikke fisk i søen, men der er lidt frøer.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline AnneM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #7 Dato: 09 April , 2012, 20:51 »
Ærgerligt, så må jeg nok opgive at have 2 moskusænder gående her.
Jeg har ellers lige hørt fra andet sted, at moskusænder IKKE spiser grønt. De er en slags "rovfugl" i modsætning til andre typer ænder.
« Senest Redigeret: 09 April , 2012, 21:08 Fra AnneM »

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #8 Dato: 10 April , 2012, 08:19 »
For nogle år siden opdagede vores store (næsten slagteklare) ællinger vores havebassin - ca. 5.000liter - på den anden side af huset.

Det lignede virkelig noget der var løgn >:( Alle planter findelt, aldeles uklart muddervand, utæt folie <J

SÅ nej - hvis du vil have en nogenlunde pæn havebassin, så hold dine ænder laaaaangt laaaangt væk derfra
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #9 Dato: 10 April , 2012, 08:30 »
Jeg har Moskus ænder, og de sviner meget, de har en gammel havedam at svømme i, det bliver hurtig til ulækkert ildelugtende vand, og må jævnligt tømmes og rengøres.  :o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline AnneM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #10 Dato: 10 April , 2012, 10:57 »
Jeg mangler at vide, hvor mange moskusænder I har, om I har andre type ænder sammen med moskusænderne, om jeres moskusænder spiser grønne vand og landplanter, om moskusandrikken går i vandet.
Det jeg ind til videre ellers har hørt andre steder er, at moskusænder er andrledes end andre ænder. De skulle ikke spise grønt, altså heller ikke vandplanter, de bruger ikke vand til at svømme i men til at drikke af og bade i, de små fisk i havedammen vil de nok spise og andet levende af mindre størrelse.
Jeg er helt med på at ænder sviner men hvor meget sviner 2 moskusænder. Ænder der svømmer på vandet og opholder sig meget af tiden der, må svine mere end andre typer, der kun bruger vandet til badning. Jeg er kun interesseret i at lære om, hvordan adfæren er for moskusænder, der ikke går i blandet flok, hvor det måske kan være svært at skelne, hvem der gør hvad.
Der er ikke folie i min have dam, det er ikke et lukket system. Der er, som fortalt, lerbund. Måske afførig fra 2 moskusænder kan indgå i en naturlig bundfældning og omsætning. Der må være forskel på at have 2 moskusænder, (hvor det måske kun er den ene, der bader), eller 10 med ællinger og måske sammen med andre andefugle.
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 13:37 Fra AnneM »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #11 Dato: 10 April , 2012, 11:29 »
Ja selvfølgelig er der forskel på om man har to eller 10.

Moskus ænder yngler flittigt, de kan sagtens få 2 måske endda 3 store kuld om året. Dette kan undgås ved at fjerne æggene.

Moskus ænder flyver også meget gerne.

Om Moskus andrikken bader/svømmer, det er meget med forskel, nogen gør og andre gør ikke.

Om de spiser mindre grønt end ænder, ved jeg ikke- men ænder græsser ikke på samme måde som gæs gør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline AnneM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #12 Dato: 10 April , 2012, 11:49 »
Om de spiser mindre grønt end ænder, ved jeg ikke- men ænder græsser ikke på samme måde som gæs gør.
Ja der er forskel på ænder og gæs. Der er også forskel på ænder. Moskusanden skulle adskille sig helt fra andre ænder, ved at den har tænder.  Det er ikke spørgsmålet for mig, om moskusænder spiser mindre grønt end andre ænder men om grønt overhovedet er deres fødekilde. 
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 11:52 Fra AnneM »

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #13 Dato: 10 April , 2012, 11:57 »
Jeg har 1 andrik og 2 ænder - de spiser ikke græs, men de tramper det ned, og sviner så meget på det at det tager skade, og bliver til plævret jord.
Andrikken elsker at bade ligeså meget som ænderne.
Hvis du meget gerne vil have Moskusænder, så kan jeg fortælle, at det er en pragtfuld and, tillidsfuld og de er nemme at gøre tamme, og ællingerne kunne vi komme til uden problemer.
Men gør dig den ulejlighed¨, at give dem de optimale forhold, så vil du få mest glæde af dem.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Moskusænder og havedam.
« Svar #14 Dato: 10 April , 2012, 11:58 »
Ja der er forskel på ænder og gæs. Der er også forskel på ænder. Moskusanden skulle adskille sig helt fra andre ænder, ved at den har tænder.  Det er ikke spørgsmålet for mig, om moskusænder spiser mindre grønt end andre ænder men om grønt overhovedet er deres fødekilde. 

De elsker grønt, og går ikke tilbage for at raspe barken af grene.

Bare et par sviner utroligt meget mere end man tror.