Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusandens adfærd over for en af ællingerne  (Læst 2647 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Birgithe Jensen

  • Gæst
Moskusandens adfærd over for en af ællingerne
« Dato: 15 Juni , 2008, 17:37 »
Hej. Min and fik ællinger for ca. 4 uger siden. Hun har vogtet over dem og passet på dem, men nu har hun åbenbart bestemt, at den ene ælling ikke skal være med i "selskabet". Hvad er årsagen til det?
Jeg har haft andrikken skilt fra hun og ællinger, men kan jeg ikke lukke dem sammen nu? Hunnen og ællingerne har været i en indhegning ( hvor deres hus også er) og hannen har været i resten af haven ( men har opholdt sig mest i nærheden af indhegningen. Jeg vil være MEGET GLAD hvis nogen kan svare på mine spørgsmål.
Hilsen Birgithe

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Moskusandens adfærd over for en af ællingerne
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2008, 18:04 »
Ja jeg er også ny i med hensyn til moskus, men jeg havde ikke regnet med at skille dem fra flokken, og nu bliver jeg jo i tvivl, skal man det, jeg vil jo ikke have der sker ællingerne noget, men jeg kan ikke tro der sker noget, for ude i naturen er ællinger jo sammen med både andrik og andre ænder, så jeg tror jeg våger pelsen,  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Leif Kjær Hansen

  • Gæst
Sv: Moskusandens adfærd over for en af ællingerne
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2008, 18:13 »
Hej Birgithe
Det første spørgsmål har jeg intet svar på, da jeg er ny forholdsvis ny andeejer  :D. Derimod har jeg lidt til det andet. Jeg fik ællinger for 10 dage siden, efter ca. 6 dage var andrikken tæt ved andegården og ænderne ( jeg har to og de "deler" ællingerne, den ene tror åbenbart de også er hendes)  inde i andegården var også tæt på ham ved hegnet. Så jeg bestemte mig  i fredags for ( der var gået 8 dage) at lade ænderne og ællingerne komme ud i haven til andrikken, havde ikke hørt det skulle give et problem. Jeg var ude i haven i et par timer, for at holde øje. Og der opstod ikke konflikt.  I går lørdag, "ordnede" andrikken dog lige den ene and, men ellers virker det som om at de bare holder hinanen ved selskab. Andrikken overnatter dog stadigvæk uden for andegården og ikke fordi jeg har bestemt det, men siden den ene and rugede, har han været forment adgang  ;D. Så det er hvad jeg har oplevet. Måske har jeg bare været heldig.
Leif