Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder, spørgsmål om moskusænder  (Læst 16352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Nybegynder, spørgsmål om moskusænder
« Dato: 26 Maj , 2008, 10:27 »
Så fik jeg endelig mine moskusænder. 3 brogede og 2 hvide.De er ca 9 uger og vildt skønne. De bor i et af vores hønsehuse, et muret et af slagsen med betongulv, så vi har lagt et tykt lag halm. Uden for huset har vi lavet en overdækket indhegning på ca 30 m2, hvor de har deres ”swimmingpool”. Det ser ud som om de trives rigtig godt, men jeg har aldrig haft hverken høns eller ænder før, så nu har jeg selvfølgelig et par spørgsmål, jeg håber i kan hjælpe mig med.
Vi bor på lander og har 1 hektar jord, som er indhegnet med vildthegn (1,4 m højt og haretæt i bunden ) for at holde rådyrene væk fra mine roser, som de synes er en stor delikatesse. Det er så meningen at ænderne skal gå frit, da vi har sindsygt mange dræbersnegle. Har lavet et lille regnestykke, og kom frem til at der er 250.000, så ænderne får rigtig travlt. Vi vil holde dem i indhegningen indtil de er faldet godt til og ved hvor de bor, men hvor længe skal de være der ?
De skal ind i huset om aftenen, da vi har set ræve på markerne, og nu når de går i andegården, er det jo ikke noget problem, men hvordan i alverden skal vi få dem ind, når de går frit på 1 hektar ?
Har de sidste par dage prøvet at finde ud af, om der er noget mad vi kan lokke dem med, altså ligesom en hund får hundekiks, men de vil hverken ha´  salat, æbler, eller brød. Til gengæld er de helt vilde med dræbersnegle, har fanget en masse som jeg har serveret, og de har ryddet hele bordet hver gang på 10 sekunder, men det hjælper jo ikke på at få dem ind, så hvad kan vi lokke dem med ?
Kan man på nuværende tidspunkt se hvilke der er hanner ? De er som sagt 9 uger. Den ene er ret stor i forhold til de andre, og det er den der bestemmer, det er helt tydeligt. Hvis den går, følger de alle sammen efter, og når den hviler, spiser eller bader, gør de andre det samme bagefter. På baggrund af det, er jeg nået frem til den konklusion, at det må være en han, men kan jeg være sikker på at de andre er hunner ?
Og så til sidst, de får voksefodder, hvor længe skal de ha´ det ?

Det blev vist en lang smøre, men jeg håber i kan hjælpe mig med mine spørgsmål ?
På forhånd tak

Sira

..... er der i øvrigt andet jeg skal tænke på ? Alle gode råd modtages med tak, da jeg som sagt er nybegynder og fuldstændig grøn :-)
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nybegynder, spørgsmål om moskusænder
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2008, 10:46 »
Du skal hver aften stille og roligt genne dem hjem i huset,,,, gå bagved dem og led dem i den rigtige retning, når de har vennet sig til at du gør det, så bliver de ved med at gå hjem, også selvom deres teritorie bliver stort.
Hvis du beskæftiger dig meget med dem mens de er små, så kommer de når du kalder, og du skal ikke selv hente dem ude på langdistance,,,, øvelse gør mester  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Nybegynder, spørgsmål om moskusænder
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2008, 11:13 »
Tillykke med ænderne.

Det kunne godt tyde på at du har fået dig en driftig ung andrik, der allerede tidligt bestemmer. Det kan kun være godt. Der kan godt være en mindre andrik blandt resten, men med så god plads kan det muligvis godt fungere. Nogle andrikker er mere tolerante end andre.

Det er rigtig meget plads du har til ænderne og det kommer de til at elske. Det betyder også at de vil finde det meste at deres mad ude.
For at lære dem at komme hjem til aften, kan du lære dem at foder kun kommer om aftenen og i huset.
Nu hvor de kun er i gården skal de selvfølgelig have mad om dagen også.

Jeg ved ikke hvor længe de skal være på voksefoder. Mine ænder er altid opvokset på kværnet korn og majs og så med vitaminer osv. tilsat.
Hilsen Susanne

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Nybegynder, spørgsmål om moskusænder
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2008, 12:10 »
Hejsa og tillykke med ænderne - de vil elske at tømme det for dræbersnegle.

Ja, jeg fodrer til daglig de voksne ænder med voksefoder - eller det kalder de det ihvertfald på møllen, hvor jeg henter det. Det synes jeg er det nemmeste.

Jeg giver dem kun foder indendøre og det finder de ret hurtigt ud af, så går de selv ud og ind af stalden. I de første par dage, hvor de fik frit udløb, gik jeg også ud og gennede dem stille og roligt ind, men prøvede så at se hvad der skete, når jeg ikke gjorde. Jo, de tøffede såmænd selv ind ved tusmørke-tid, der er så lige problemet at ræven også gerne jager ved den tid, så jeg lukker lidt tidligere.

Jeg har lært ænderne at når jeg kommer ud til dem, og klapper i hænderne og breder armene ud, ja, så er det tid til at gå ind - og det går rigtig fint.

Offline sira

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Nybegynder, spørgsmål om moskusænder
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2008, 13:40 »
TAK ! for alle jeres svar. yderst brugbar information. det lyder jo slet ikke så svært det hele :-)

de har været i gården siden i fredags. hvornår tror i jeg kan lukke dem ud i haven ? ....her tænker jeg også på at vi har 4 katte her på gården. tror nu ikke det er noget ptoblem, ænderne er jo faktisk ret store, men måske er det en god ide at vente et par uger ? de er jo også lidt klumsede  :)

de har forøvrigt fået tilnavnet "tæskeholdet" ....vores hemmelige våben mod de intet-anende dræbersnegle
o.2 orpington - blå
1.4 faverolles - laksefarvet
0.1 old english sheepdog
1.1 gårdkatte
1.0 Shih Tzu blanding

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nybegynder, spørgsmål om moskusænder
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2008, 16:21 »
En bøn herfra...

Kan du ikke tage nogle billeder af de ænder der spiser snegle eller bliver fodret med dem. Vi har godt nok nogle, men kunne sagtens bruge flere. Enten sæt dem ind i galleriet, eller send dem til mig.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline jthyge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 66
    • www.varmkaffe.dk
Sv: Nybegynder, spørgsmål om moskusænder
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2012, 14:54 »
Hej, nu er det jo et ret gammelt indlæg.

Men jeg er lidt nysgerrig ang ændernes effekt på dræbersneglene?

Har det en effekt? Vi ef også med at drukne i nræbersnegle på vores 5000 m2.... Suk!
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi