Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opråb til alle med "hønsefeber"  (Læst 32577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #30 Dato: 23 November , 2010, 14:50 »
Eller også skulle du skifte til en mindre race... Jeg kan have 5 sebrighter i en duekasse  8) ;D

Men - jeg kan godt se det, er du forelsket i brahma, så skal det jo være brahma. Er der ikke en 'lidelsesfælle' i nærheden du kan dele dyr, rugemaskine, transport m.v. med?
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #31 Dato: 23 November , 2010, 14:57 »
@ Ingrid

Du har valgt en lidt svær race i og med der DESVÆRRE ikke er så mange Brahma avlere og så har du også valgt en svær farve (blå) som ikke er så nem at arbejde med.
Så du starter hårdt ud. /o Men alt kan lade sig gøre hvis man VIL.

Evt. kunne du måske låne en sort hane og sæt på dine høner.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #32 Dato: 23 November , 2010, 15:01 »
Kære Ingrid, jeg vil sige ligesom Marianne.
Du kan jo vælge en nemmere race, ikke så meget nemmere at få perfekt, men et nemmere farvevalg, der er så mange finurligheder ved brahma farver.
Du kunne jo vælge mindre høns eller nogle i en enkelt farve.
Du skal under ingen omstændigheder give op, det er der ingen grund til.
der skal trods alt kun en høen en hane og en kylling til at skabe det perfekte, sansynligheden er nok lige så stor som lotto gevindsten, men der er jo en der vinder ind i mellem, og det kunne ligeså godt være dig.
Det skal være hyggeligt og sjovt, og det er det når man selv har dyr med på en udstilling, og møder en masse rare mennesker der gerne taler om høns...
Bare klø på  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #33 Dato: 23 November , 2010, 15:32 »
Jeg tror nu nok at chancen for at lave gode høns er NOGET større end chancen for at vinde i lotto. Og helt rigtigt det er nok med en hane og høne. Det går bare ikke så stærkt.

Nogle avlere er så dygtige at de med få kyllinger kan lave tophøns, andre skal bruge lidt flere. Og nogle racer er "nemmere" at avle end andre.

Og det er nu engang lettere at lave f.eks et sort dyr end et tegnet dyr.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #34 Dato: 23 November , 2010, 16:25 »
Lotto? Nej så hellere høns!

Jeg er bestemt ikke blevet desperat eller har opgivet at avle fine Brahma.
Jeg har bare været lidt irriteret over det udstillingsbesøg, som havde den modsatte effekt end hvad jeg troede. Det virkede pludselig uoverskueligt og besværligt at udstille sine skønne dyr.

Jeg ved godt at blå er vild besværlig - og det er egentlig heller ikke min mening at satse stort på dem. De er foreløbig til ren egoistisk nydelse på græsplænen.

Men de hvid-blå columbia vil jeg forsøge at få noget fint ud af. Jeg skal bare ud og låne en hvid-sort hane et par uger. JEEEEEESPER!!!! <H <H <H

Og ja - det er jo bare en hane og høne + gode gener og lidt held.

Når jeg tænker på min mand og jeg fik avlet uden selv at være modeller eller genier. *f De drenge er jo blevet 100 point ovenud perfekte.
Så kan en høne vel også! /o
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #35 Dato: 23 November , 2010, 16:29 »
Ingrid:Jeg har en hane(hvid-sort)der med glæde vil hjælpe dig og dine høns  ;D
mvh Jesper

thorleif

  • Gæst
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #36 Dato: 23 November , 2010, 16:57 »
Jeg synes nok at dere (og de fleste med dere) blander kortene litt her. Der tales om rase-renhed og udstiling, men de fleste ser ut til at glemme at de fleste racer oppstog enten fordi man ville ha egg, eller koed, eller begge deler. Exempel: Australorps. Dette var en rase som egnet seg ganske bra til begge deler. For nesten 100 aar siden var det en hoene av denne rasen som la 366 egg paa 366 dager. OK, Dette var et undtag, men de var istand til at legge et snitt paa 280 egg det foerste aaret, nogle faerre det andre aaret, men tross alt, respektable tald. De siste 50 aar har denne rasen hovedsaklig vaert avlet for utstilling, da det er en veldig pen rase, og ganske lett aa gjoere utstillings-klar. Resultatet er at naar man avler for fjaer, er det antallet egg, samt gjennomsnitts-vekten paa dyrene som faar lide, for en hoene bruger energien sin til enten aa produsere fjaer, eller egg. Nu er der veldig faa linjer tilbage der er i stand til aa produsere 200 egg i aaret, fordi man ikke har lagt nok vegt paa de egenskabene i avlen. Den racen som er bedst bevaret naar det gjelder egg-produksjon er nok den Hvide Italieneren, samt de Danske Landhoens. ALLE racer lider en smule stoerrelses-messig, de fleste raser var stoerre for 100 aar siden enn hva de er nu. Det er nogle faa oppdrettere der haver fortsatt arbeidet med aa avle gode typer av noen raser, med evnen til aa produsere egg og/eller koed som hoved-hensigt, men desverre er det alt for mange raser som er blitt oedelagt fordi nesten hele oppdrettet haver "pene" fugler og/eller utstilling som maal. Hvis du skal koebe ruge-egg eller kyllinger ifra en oppdretter, proev aa koebe ifra de linjene han har der produserer best. Udseendet kan man gjoere noget med etterpaa. , racerene og gode tyber der producerer AEG og/eller koed er jo egentlig formaalet med mange racer Specielt naar det gaelder racer der traditionelt producerer MAD. Man skal hele tiden legge VELDIG stor vekt paa at de er RACETYPISKE, kvitte seg med dem der ikke er, kun avle paa de beste, saa VIL de peneste komme av seg selv. MEN , og et stort MEN, jeg ville ikke anbefale aa avle paa disse pene dyrene, bruk istedet de race-typiske gode matproducentene som avlsdyr, saa vil det komme nogle typiske utstillings-dyr iblandt. Der findes stammer af R.I.R, Plymouth Rocks, Orpington,Maran, Brahma, Cochin, diverse varianter af Sussex samt mange andre racer med mange gode egenskaber der avler, og haver avlet igennom mange aar gode, sterke individer der vil  fortette at holde traditionerne og racerne vedlige. Selv saa avler jeg etpar racer med dette som hoved-hensigt, og iblandt "dukker der op" et avkom der er som skabt for udstilling. Her haver klubberne en stor opgave og jeg vil paa det sterkeste anbefale ALLE at melde seg ind i baade Landsforeningen samt den lokale klub, samt race-klub, hvis det findes.  De kan jo saette folk i forbindelse med hverandre, nogle medlemmer haver jo stoerst interrecce i udstillinger, mens nogle kun vil drive et maal-rettet avlsarbejde til det bedste for "sin" race.
Dette kunne jeg snakke om hele dagen, og for de der lurer, nei, jeg stiller ikke ut. Men jeg har solgt endel ungfugler til folk der gjoer, og de goer det bra. Unskyld mig spraaget, men jeg er kun en Nordmand bosatt i Storbritanien der goer sit bedste!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #37 Dato: 23 November , 2010, 17:04 »
Håber på at blive første gangs udstiller til næste år. Havde håber på at det var blevet i år, men det blev det så ikke lige til.. Jeg har så valgt at satse på maraner (gråstribede) og danske landhøns (brune). Håber det bliver godt! :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #38 Dato: 23 November , 2010, 17:13 »
Jeg synes nu nok at de racer, som jeg har lægger ganske udemærket med æg, men nu forlanger jeg jo heller at få 6 æg på 5 høner hver evig eneste dag i hele året.

Og en høne som ikke lægge særlig mange få jo heller ikke så meget afkom, så det løser sig jo selv. Eller ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #39 Dato: 23 November , 2010, 17:15 »
Og en høne som ikke lægge særlig mange få jo heller ikke så meget afkom, så det løser sig jo selv. Eller ??

Det kan du da have ret i, så løser "problemet" jo sig selv på sigt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

GKV

  • Gæst
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #40 Dato: 23 November , 2010, 17:36 »
En hønes fornemmeste opgave er vel at lægge æg. Når det så er sagt har vi jo forskellige ønsker, nogle vil gerne have mange æg, andre vil gerne have racer der har bevaret evnen til selv at ruge kyllinger ud og så bliver antallet af æggene jo reduceret.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #41 Dato: 23 November , 2010, 17:50 »
Helt klart at racer som skrukker meget ikke lægger de fleste æg.

På den anden side er det vel heller ikke naturligt/sundt for en høne at kunne lægge 365 æg på et år.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #42 Dato: 26 November , 2010, 10:17 »
Jeg vil nok sige til aspirerende "smaa hobby-opdraettere", at du behoever ikke at have de "bedste" avldsyr for at starte, saa lenge dine avlsdyr er typiske for racen, og selvfoelgelig HELT ren-racede. Jeg begyndte selv med nogle "grimme" Croad Langshans, baade store og dvarege for nogle aar siden, og jeg avlede paa mine bedste, og lukede ud de andre med haard haand, og jeg haver nu perfekte dverge, og rigtig gode store. Husk: det nemme med kylling-opdraet er at man faar jo nemt en generation i aaret, saa det tager ikke saa haabloest lang tid, og resultaterne kommer!
Det er faktisk nemmere end mange tror, og i mellom-tiden haver man jo aeg og en hyggelig hobby!

Susanne

  • Gæst
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #43 Dato: 26 November , 2010, 11:16 »
Jeg er også en af dem, der forsøger at blive opdrætter med to rum til rådighed og en 24-ægs rugemaskine.

Jeg kommer sandsynligvis aldrig i besiddelse af et hus med mange rum til stor-avl. Men det er heller ikke nødvendigt, da jeg også tidsmæssigt gerne vil så meget andet  ;D

Jeg har fået personlig rådgivning - dels af Maiken og Tommy fra silkeklubben og dels af en meget højt præmieret super-stordrifts-avler i vores lokale fjerkræklub. Og summa sumarum: To stammer skulle være nok. En hane og tre høner, som gerne skal være i så tæt familie med hinanden som muligt (søstre, mødre, døtre) og hanen af anden familie.


Jeg har dog mulighed for at dele det ene rum op i to, så jeg skal prøve med tre haner i til foråret. Og til næste år skal jeg udvælge de allerbedste dyr at føre slægten videre med.

Jeg har også været af den opfattelse, at der skulle meget mere til, men tør nu tro på, at vi små-opdrætterne også kan fremvise fine og typise racedyr  /o

thorleif

  • Gæst
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #44 Dato: 26 November , 2010, 11:50 »
Ja, Susanne, du haver den rette ide! Alle smaa opdraetere skal bare holde antallet lavt, og ikke forsoege at goere noget de ikke haver plads til, saa gaar det nemt. Bare begynd med en race du trivedes meg, og forsoeg at holde nummeret avlsdyr lavt. Jeg merker aegene naar de gaar i maskinen eller under en skruk, og saa merker jeg kyllingene med negle lak paa de smae benerne, slig at jeg ved hvilke som haver hvilke foreldre. Lav dit eget system, saa giver ren-racet avl hurtigt resutater.