Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opråb til alle med "hønsefeber"  (Læst 32569 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #15 Dato: 13 ſeptember , 2010, 14:30 »
DFfR er Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl, som er hovedforeningen for alle de lokale klubber rundt om i Danmark og specialklubberne.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

frida

  • Gæst
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #16 Dato: 13 ſeptember , 2010, 21:10 »
@ Gunni. Jeg har alvorligt overvejet medlemskab af en fjerkræforening, og vi taler faktisk pt. om at både min datter og jeg gerne vil meldes ind. Hun med silker og mig med orloff.
Lige pludselig er vi med i en fjerkræforening ;D
@ Lestat. Det med kritik er altid svært. Også til voksne mennesker. Men hvis der sammen med kritikken, kommer nogle konstruktive forslag, så kan alle bedre affinde sig med det og arbejde i den retning standarderne foreskriver. F.eks. hvis alt er galt (farve, kam, benstilling osv.) kunne man måske foreslå at skifte hanen til en flok høner ud med en "bedre" ifht. problemet. På den måde kunne den pågældende avler måske allerede i kraft af kommende kyllinger se fremgang, ved at f.eks. farven blev klarerer, kammen kom nærmere standarden, pænere benstilling osv. osv. Det er stadig ikke sikkert at dyrene nærmede sig pokaler osv., men avleren kunne selv se, og få fornemmelsen af at han/hun selv har arbejdet sig nærmere "noget godt". Jeg tror, det er den måde jeg selv ville kunne lære, og bevare lysten til at prøve igen og igen. Får man at vide at alle ens dyr bare er noget "bras", og ingen ideer til hvordan man kommer videre, uden at aflive alle ens dyr og starte forfra, så mister man nok hurtigt "gejsten". Jeg er en af dem, der kan lide mine dyr, og at de trives i harmoni med den flok, de nu engang er i. Derfor kunne jeg ikke tænke mig at skille mig af med de dyr, jeg nu engang har og kender ;).
Pyha.... Det blev en lang smøre, men jeg håber det gav lidt mening trods alt. Jeg lyder som om jeg ikke kan tåle kritik, men det er ikke tilfældet. Den skal bare være konstruktiv, ellers bliver man nemt vildt frustreret. Håber alle avlere og dommere vil fortsætte jeres gode arbejde, for som skrevet før, er det pga. jer, at jeg har fået mine dejlige dyr /o

GKV

  • Gæst
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #17 Dato: 14 ſeptember , 2010, 10:30 »
@ Frida, jeg synes det lyder godt. Bliver det så den lokale eller DFfR eller måske begge? Jeg er fuldstændigt enig med dig i, at man ikke altid bare skal skippe de høns man nu engang har det godt med og som fungerer i flokken. Ikke alle har en ½mill. høns gående til at sortere i.

Hvad angår at udstille ikke så "rigtige" eksemplarer, så synes jeg faktisk, at det kan være en god guide for evt. nye ejere af racehøns. Når der på en bedømmelse står angivet en eller anden fejl, ja så kan man jo se den på stedet, gå hjem og se om det også er tilfældet i ens egen besætning og så arbejde derfra.Jo flere vi er af den slags udstillere, jo bedre er vi så også stillet, hvis nogen skulle formaste sig til at hejle os igennem.

Hovedsagen må være, at man gør det så godt man nu kan, med det forhåndenværende materiale som selvfølgelig ikke skal være helt ude i hampen, det er jo ikke meningen, at man skal splitte racen ad.At komme på udstilling betyder jo også at man lærer og kan give ordentlig besked til de der evt. måtte købe ens kyllinger. Nogle fejl er ikke så alvorlige som andre.

Duehale, hasevinge, rå skuldre o.s.v., hvad er det? Kommer man med et dyr med en sådan fejl , ja så får man det jo at vide og jeg kan ikke se, at det på nogen måde skulle trække standarden for selve udstillingen ned.

Mit (foreløbige) indtryk af racehønseavl er, at det ofte er noger rod. Nye farver skal ind inden man rent faktisk har fået styr på dem, der allerede er. Det er sikkert ret menneskeligt, jeg kan ikke selv sige mig fri af tendensen. Jeg er vant til, at der er afstamning på de dyr jeg har, hvor man med tiden og erfaringen lærer sig, hvilke individer man ønsker at undgå i sin videre avl.

En højt præmieret hane kan jo i realiteten være en krydsning, som når den kommer i avlen laver mere skade end gavn.Skuffelsen må være enorm, hvis de kyllinger der kommer ud af en avlsstamme, købt for en ret høj pris, viser sig ikke at være af tilnærmelsesvis samme standard som forældredyrene og måske med et dårligt og alt for flyvsk temperament.

Køber man racerene dyr af god kvalitet, har sælger et ansvar for, at det er i orden og hvis det ikke er, så i det mindste har en forklaring på hvorfor.

Skal der være racetypiske høns i haven hos folk der ikke udstiller skal temperamentet være perfekt alt efter race selvfølgelig, for her er hønsene en del af familien og mange ønsker den glæde det nu engang er at have et par hold kyllinger om året.

At der er enkelte der ikke er OK er i orden, men målet må vel være at hovedparten af kyllingerne er racetypiske på de fleste felter? Hvis og når man eksperimenterer er det min holdning, at man gør det færdigt inden man sælger af det.Her hjælper det jo med samarbejdspartnere, men de skal have den samme indstilling.

At have en lille flok kvalitetsdyr og gøre sig på udstilling med dem og deres afkom er da meget bedre end at have 100vis af dyr hvoraf kun nogle få kan gå gennem nåleøjet, rent statistisk.

Sidst, men ikke mindst tror jeg man skal lade være med at skifte race hele tiden, avl tager tid og der skal altså nogle generationer til at finde ud af om de dyr man har avler som man vil.

Så er jeg blevet oplyst om, at det link jeg har indsat, intet har med DFfR at gøre, men fra en nordisk specialklub. Jeg anede ikke, at man bare kan lave en klub udenom hovedorganisationen, men jeg bliver klogere og klogere forhåbentlig.

Uha, igen et langt indlæg med mine betragtninger længe inden jeg har så megen erfaring at jeg egentlig kan tillade mig at nedfælde det offentligt, undskyld.

VH Gunni.

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #18 Dato: 14 ſeptember , 2010, 13:47 »
Hej Gunni

Det gør ikke noget du har nogle gode indlæg  /o

mvh Jesper

P.S dette er ikke en Brahma spam  :)
mvh Jesper

GKV

  • Gæst
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #19 Dato: 14 ſeptember , 2010, 14:09 »
@ lugovets, det er ikke altid lige nemt, der er flere gamle høns end mig her i huset  ;D



VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #20 Dato: 23 November , 2010, 10:33 »
Vi elsker alle vores høns og de fleste af os elsker også at gå på udstillinger eller P.R arrangementer og se på høns.

Men for at dette også skal kunne opleves i fremtiden, så må der nye medlemmer til i alle klubberne, specialklubberne og ikke mindst i DFfR.

Nye medlemmer som kan og vel udstille, nye medlemmer som virkelig brænder for fjerkræsagen. Nye medlemmer som kan komme med nyskabende ideer.

Desuden for at bevare eller endog forøge antallet og variteterne af de forskellige racer, så skal der også flere seriøse avlere til.

Der er mere i en udstilling end lige præmier, der også alt det sociale, man mødes og lære nye mennesker. Det er også sjovt at udstille og en udstilling er også et vindue ud til andre som ønsker denne fantastiske hobby.

At udstille er heller ikke så indviklet, mystisk eller svært. Der er masser af erfarne mennesker som hellere end gerne vil dele ud af deres erfaringer og hjælpe med at skaffe dyr eller kontakter..



Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #21 Dato: 23 November , 2010, 11:22 »
Jeg vil gerne supplere med en kommentar:

Jeg er i løbet af 2010 blevet meldt ind i både lokalklub, specialklub og Dffr. Jeg havde som utrolig mange andre prøvet lidt af hvert - uden rigtig at satse på noget bestemt.

Jeg blev nærmest forelsket hver gang jeg oplevede en ny og interessant race - og endte med haven fyldt med mange flere individer end der reelt var plads til.

Samtidig blev det mere og mere interessant at læse om avlsarbejde og udstilling - og efter mange overvejelser blev det til et medlemsskab af Vendsyssel Fjerkræavlerforening (der er flere oplagt klubber i nærheden, men det var den klub, der havde den flotteste og mest informative hjemmeside)

Jeg var meget, meget usikker på hvordan jeg ville blive taget imod. En total amatør blandt lutter professionelle erfarne hønsemænd (og ganske få kvinder)

Men jeg kan kun sige, at der ER plads til amatørerne, og der ER plads til uvidenhed og begynderspørgsmål.

Jeg føler mig i den grad velkommen, og jeg har fået masser af hjælp. Så meget, faktisk, at jeg nu har skåret hønsene ned til to racer. Dværgsilkehøns, som jeg forsigtigt håber på at kunne udstille nogen af i 2011 - samt ægge-hygge-have maraner.

Senest har jeg fået hjælp til at lave en helt konkret avlsplan for 2011.

Jeg kan også kun opfordre til, at man springer ud i det. Det fællesskab og de kontakter, man får i klubberne er af en helt anden slags end det, man får her på Forum.

Og jeg ville ikke udvære nogen af dem  /o

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #22 Dato: 23 November , 2010, 11:34 »
Jeg vil gerne stemme med i koret - jeg har også meldt mig ind i 3 klubber i løbet af året, en lokal klub, en specialklub og DFfR. Jeg har som Susanne været mange racer igennem, men er nu også ved at komme dertil, hvor det er interessant dels at være med 'hvor der sker noget' - og dels være med til at sørge for at de racehøns jeg har, er gode repræsentanter for racen. For kun på den måde kan vi bevare de forskellige racers særpræg og forskellighed.

Jeg har også lært en masse allerede, og vil gerne lære endnu mere. Samtidigt har jeg egentlig fået et andet og bedre forhold til mine høns, i og med at jeg med erfaringerne kan passe dem endnu bedre - og lige nu nyder jeg f.eks. at burtræne mine små høns forud for kommende udstillinger. Jeg kommer tættere på dem på den måde.

Dertil kommer jo så mange nye kontakter og jeg har endnu ikke mødt nogen der var 'farlige' - tværtimod, kun gæstfrihed, venlighed og positive mennesker med de samme 'skøre' interesser. Det er jo ofte ikke kun høns, men også andre dyr - og en hel livsstil, der hænger sammen.

Så skynd dig at melde dig ind - du vil med stor sandsynlighed blive lige så glad for det som mig  :D
Mvh Marianne

GKV

  • Gæst
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #23 Dato: 23 November , 2010, 11:37 »
Vi er nye i alt dette her og har meget at lære. Der blev udstillet høns i Nibe, for vi vil gerne støtte den lokale forening, alt hvad vi kan. Mine tre Eng. Araucana stod på gulvet i voliere og blev ikke bedømt overhovedet, det ville dommeren bare ikke. Fint nok de har jo heller ingen standard.

Ud af 6 silkehøns fik Viben fire med nul. Det lyder jo ganske forfærdeligt, men hun lærte, at man forbereder sine dyr lidt bedre end hun havde gjort, for de var ikke showshinet.

Dommeren var lidt utilfreds med nogle mørke fjer i halen som burde være fjernet, den ene af de meget unge fik 91 point, og så lå der pænt et par mørke fjer, han havde pillet af ;D ;D

Jeg føler jo, at det er lidt snyd, men sådan gør man jo inden for alle udstillingsdyr. Man klipper, man former, man gør, hvad man kan for at skjule evt. småfejl. Er dommeren dygtig nok kan han/hun godt se, hvad man har lavet, samtidig fortæller det ham så, at man har forstand på tingene.

Det skal nok komme med tiden, vi øver os i hvert fald og er glade for, at vi deltog. Det var de eneste silkehøns der var, men en del tilkuere kunne da berette, at de havde sådan nogle derhjemme, man kan så ærgre sig over, at de ikke gider gøre mere ved det.

Interessen for mine lavendelfarvede er stor og der flyder bestillinger ind, nu får vi se, hvor mange der mener det alvorligt. Ligeledes hvordan det går på LU. Den ene dag er jeg optimistisk, næste dag synes jeg der er alt muligt i vejen og jeg har ingen der kan hjælpe mig med at sortere, så det har jeg selv gjort efter bedste evne.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #24 Dato: 23 November , 2010, 11:45 »
ALLE har været nye og uerfarne og ALLE kan lære nyt - hvis bare man har interssen for det .

@ Gunni, Marianne og Susanne

Dejligt at høre, jeg håber I bliver hængende, for I lyder seriøse og interesserede i det  /o /o
« Senest Redigeret: 23 November , 2010, 11:48 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #25 Dato: 23 November , 2010, 11:51 »
Ja, jeg skal have høns til den dag jeg ikke længere kan gå ud til dem.
Min udfordring bliver begrænsningen i kombination med at være lidt seriøs!! Der er så mange fine racer...  :D
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #26 Dato: 23 November , 2010, 12:35 »
Jeg kan tilslutte mig det, I andre siger. Jeg meldte mig ind sidste år, og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Jeg er i den grad blevet hjulpet godt på vej af både lokalklubben og også hovedklubben.
Jeg har også kun mødt rare, hjælpsomme mennesker i hønseverdenen  /o
Nå ja, Sif er da også blevet meldt ind  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #27 Dato: 23 November , 2010, 13:56 »
Jeg kan også tilslutte mig det hele. Som andre har jeg også i år meldt mig ind i dffr og lokalklubben. :) Jeg fik mig sågar en hane (trods naboerne), for nu skulle der jo ske noget.
Men - og jeg synes der skal være plads til et men - jeg er nok nærmere blevet lidt forsigtig angående den seriøse avl og udstilling :( Efter rigtig gode snakke og gode råd på en udstilling fik jeg en opfattelse af, at det er alt eller intet.
Råd om Brahma f.eks:
Du skal tage æg fra i januar for at hønsene kan nå størrelsen til udstillinger. Sørg for mindst 30 kyllinger pr farve, så kan du finde en eller to gode. Dvs 60 kyllinger. Nødvendigt med stor rugemaskine og plads til stor kyllingebørnehave.
Blå farve? Så skal du også have en sort hane (ud over den blå jeg allerede har). Og en hvid-sort til dine hvid-blå høns.
Køb bure, husk burtræning, holdningstræning osv osv.
Og tag dine høns med til klubaften så de kan vurderes. Du skal lære at vurdere dem. God mulighed, men uden bil er det svært! <J
Jeg har høns, fordi jeg elsker høns. Jeg nyder dem, jeg hygger mig med dem og jeg synes de er spændende og smukke dyr. *y Æg og kød er sidegevinster og jeg vil hellere give væk end slagte.
Jeg vil meget gerne avle, forbedre, udstille og nyde at have smukke præmierede eksemplarer.
MEN jeg vil ikke lave min hobby om til en produktion blot for at kunne udstille. Der skal være plads og tid til hygge mellem børn og høns. Mine drenge skal kunne nusse og knuselske dem - ikke skifte dem alle ud hvert år. Jeg vil ikke se det som en pligt at skulle avle en masse kyllinger for at finde frem til den perfekte.
Mine høns er her for at vi kan glæde os over dem, hygge og more os med dem. De må ikke blive en pligt og slet ikke en kilde til stress og irritation for at nå en egen perfektionistisk tilfredsstillelse. <B
Såååååå nu ved jeg ikke helt hvor langt jeg når i avl og udstilling trods min vilje til det. *t
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #28 Dato: 23 November , 2010, 14:04 »
Jeg bliver kun tiltrækket af din forklaring Ingrid!
Jeg ville elske det!
Men det er selvfølgelig noget man skal brænde for allerede inden man begynder  ;)
Og uden bil kan jeg godt se problemet, men jeg har da haft kyllinger med i toget, så det kan da lade sig gøre  ;D
Det kan sgu godt være at jeg skal udstille om et par år  <A



Knus Emma

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opråb til alle med "hønsefeber"
« Svar #29 Dato: 23 November , 2010, 14:47 »
@ Ingrid

Rolig nu - træk vejret. Se hvordan det går - jeg har ikke kyllinger i januar måned. Men det hjælper heller ikke at lave (især de store racer) senere end april/maj hvis de skal blive til noget.
Det er også klart at jo flere kyllinger jo mere kan man sortere.

Prøv nu bare til næste år at lave et hold kyllinger og se hvad de bliver til. Ikke fortvivle og blive desperat på forhånd.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub