Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: rugende australorps - kyllinger og katte  (Læst 3278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
rugende australorps - kyllinger og katte
« Dato: 26 Maj , 2016, 13:43 »
Hejsa, jeg er helt ny her inde, men har læst lidt med ind mellem som gæst :)

Jeg har 4 australorps, hvor de to af dem er gået i skruk - ikke lige efter racebeskrivelsen ;) Den ene af dem gik skruk for 5 uger siden, da der var gået en uge, (hvor jeg havde ondt af hende hver gang jeg tog æggene), tænkte jeg pyt, så får hun lov... Så købte 15 rugeæg, flyttede hende ind i stallen/værkstedet uden problemer og hun var en så trofast ruger at jeg gav hende majs den sidste uge, for hun var ved at være meget bleg. Vi fik 9 fine kyllinger ud af det og hun er hønemor til ug. For en uges tid siden gik der en til i skruk og hun har fået 12 æg, men ikke tale om at hun vil ligge andre steder end i hønsehuset. Har to rugekasser der nede, så de andre to lægger æg i den anden.

Mit spørgsmål er så, hvad når kyllingerne kommer, kan hun flyttes, eller er det bedst hun bliver der nede, hvad er jeres erfaringer? Vi har åben hønsegård, så de to andre høns er stort set kun ved hønsehuset når de lægger æg og om natten. Har tidligere set en tråd om emnet, men kan ikke lige finde den :) Skal lige siges at med vores 4 katte er jeg lidt bange for at kyllingerne bliver en for stor fristelse, eller kan hønemor undgå at de bliver spist?
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: rugende australorps - kyllinger og katte
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2016, 13:55 »
Det er ikke sikkert hønen kan holde 4 katte væk, hvis de kommer på samme tid. Hvis der bliver forvirring og kyllingerne smutter i hver sin retning, så tror jeg kattene vinder. Så det er nok en god idé at bure dem lidt bedre inde til kyllingerne bliver større.

Men er du sikker på at kattene vil ta dem? Jeg har haft 4 forskellige katte sammen med mine høns, og de har aldrig gjort forsøg på at tage nogen af dem, hverken store eller små.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: rugende australorps - kyllinger og katte
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2016, 17:15 »
Ja er ret sikker på at de to af kattene vil på kyllingejagt. Vi fik vores høns sidste år da de var ret små ca 3 mdr., og vi havde problemer med at de ville jagte dem. Havde ellers lavet en fin stor hønsegård under træer og tæt ved en sø, men de var nogle små houdinier og ville bare ud der fra, så det endte med at den var åben hele tiden, og nu har vi fjernet den igen.

Jeg har tænkt lidt på at få lavet en indhegning til skrukkerne med kyllingerne, er bare lidt i tvivl om de vil gå der sammen. Vi har et gammelt legehus som kan laves om til dem. Lige nu har vi hende med kyllingerne indenfor, men hønemor viser tegn til at hun gerne vil ud med dem. Jeg giver dem en baljefuld jord hver dag og frisk grønt, så de har noget at rode igennem, men det er jo ikke det samme :) Kyllingerne kom torsdag og fredag i sidste uge, så de er jo stadig ret små.

Vi kan også lave indhegning i laden til dem og så åbne porten med indhegning foran, men det er bare ikke helt praktisk.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: rugende australorps - kyllinger og katte
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2016, 18:18 »
Du kan lave en hønsefræser til skruk med kyllinger.  Huset behøver ikke at være noget særligt,  det skal jo ikke bruges om vinteren
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: rugende australorps - kyllinger og katte
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2016, 20:17 »
Du skal ikke satse på at de to skrukhøner kan gå sammen på begrænset plads, men det lyder da som en god idé med legehuset. Måske vil de acceptere hinanden, men du skal være klar til at skille dem ad, hvis det ikke går.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: rugende australorps - kyllinger og katte
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2016, 08:13 »
Tak for svar :)

Lige pt. går de i en midlertidig dagsindhegning med et halvtag så de kan fise ind i sikkerhed hvis hønemor bliver utryg, og net over for rovfuglene. De sidste to høns som ikke er skruk er meget intr. i kyllingerne, specielt den ene af dem lægger sig enten lige uden for indhegningen, eller går og skraber lige ved, hvis den anden er inde for at lægge æg.

Vil have lavet et par små hus, så de slipper at blive flyttet ind hver aften, for legehuset står et sted hvor der aldrig er sol, og i den anden ende af haven hvor de andre høns sjældent kommer.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte