Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan tæller jeg til 21 dage?  (Læst 1460 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #15 Dato: 12 April , 2008, 19:01 »
Jubiie ;D

Der er nu kommet 3 kyllinger ud. Der i blandt den "ukendte". De ser våde ud, - men pipper højlydt. MEGET højlydt. Er i tvivl om hvorvidt de er helt tilfredse. ???
 Der er flere på vej ud. Jeg ved ikke hvornår de er klækket, da vi har været i byen til kaffe og lige er kommet hjem. Sikke en jubel. Datteren på 5 er helt oppe og køre. det er bare for spændende.

Holder spændt øje med den videre udvikling.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #16 Dato: 12 April , 2008, 19:57 »
de pipper altid højt når de klækkes, jeg tror også det hjælper de andre ud af ægget at de andre kalder ;)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #17 Dato: 13 April , 2008, 09:02 »
Nej Hvor spænende, Helle.

Hønsene er klar, så du siger bare til, hvornår du vil hente dem.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #18 Dato: 13 April , 2008, 21:05 »
Ja, enten kan jeg eller kyllingerne ikke tælle. :-\  I dag, dvs 23. dagen(hvis 1. dag er den dag jeg puttede æggene i rugemaskinen) kom der yderligere 4 kyllinger! Det vil sige at jeg hjalp 2 ud, hvoraf den ene nu er aflivet. Lige pt. er der således 3 store kyllinger fra i går og en fra i formiddags i kyllingekassen, hvor der er varmelampe på og 2 til "tørre" i rugemaskine.

Det vil sige, at jeg ved at starte med 14 ruge æg har fået 6 kyllinger. Ja, det er jo ikke det flotteste resultat, - men jeg trøster mig med at al begyndelse er svær og når de nu står i kassen ved siden af mig og pipper, - ja, så glemmer jeg jo de æg der ikke blev til noget, men glæder mig over de små dunbolde.

@Hanne, den ene at kyllingerne fra i går hedder Plet, fordi den har mørke pletter på hovedet. Den har dog samme størrelse som de øvrige, -så mon ikke det er en Orpington? ;D

Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #19 Dato: 13 April , 2008, 22:30 »
Jo helt sikkert Helle. Tillykke med dem. Glæder mig til at se billeder af dem ;D

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #20 Dato: 13 April , 2008, 23:25 »
@Helle
Øvelse gør mester, som bekendt, Mit første resultat var heller ikke særlig godt, jeg fik 21 kyller af 54 æg.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #21 Dato: 16 April , 2008, 20:55 »
altså... måske er jeg kedlig at høre på med gentagelse specielt. Men ægget kan altså kun være ruget en dag når det har ligget i rugemaskinen 1 dag. Altså er dagern hvor ægget lægges i rugemaskinen dag 0 og dagen efter er dag 1.

Hvis alt er ptimalt er det muligt at opnå et klækkeprocent på 80-90 %

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #22 Dato: 17 April , 2008, 09:14 »
Du er ikke kedelig at høre på Martin, en go' ting kan ikke gentages nok ;D

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #23 Dato: 18 April , 2008, 07:50 »
@Martin. Alt var ikke optimalt. Der var en nybegynder i enden af maskinen  :) Har blandt andet lært at holde en lavere fugtighed i de første 2 uger, end jeg gjorde denne gang. Desuden synes jeg det lyder logisk med dag 0, men når jeg læser det rugeskema der kan downloades her på forum, så tælles dag 1 som den dag æggene lægges i maskinen. Og når nu jeg ikke har prøvet det før, ja, så stoler man/ jeg på hvad jeg læser  ;)

Jeg vil dog ikke ærge mig over mit dårlige resultat (for jeg havde da håbet det var bedre, - med den umage jeg har gjort i forhold til opgaven) men i stedet nyde de 6 kyllinger jeg har fået ud af det.

Der er også kommet liv i hønsehuset. Har hentet 2 sorte dværgsilkehøner, som skal fungere som æglæggere her i starten og var så heldig også at få en rød kylling med.

Næste gang jeg skal udvide flokken må vi se om det bliver med naturmetoden, eller om jeg endnu en gang kan låne mig til maskinen.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #24 Dato: 18 April , 2008, 10:01 »
De er bare dejlige Helle!!

MartinJ

  • Gæst
Sv: Hvordan tæller jeg til 21 dage?
« Svar #25 Dato: 18 April , 2008, 15:03 »
måske skulle man kigge på rugeskemaet....

Under alle omstændigheder er det fantastisk når et æg pludselig bliver til en kylling. Hvor mange der så klækker er en anden sag. Lidt varme og miraklet sker.

Jeg tog engang nogle befrugtede æg som var tært på klækning (så tæt at man kunne høre næb mog skal), lavede en simpel kasse med strøelse, varmelampe (reguleret i højde så temp. var 37-38 grader C, foder og vand. Satte arrangementet op i min datters skoleklasse. Allerede dagen efter var der hul på de første æg, og snart kom kylingerne ud. Jeg tror at det meste af skolen var inde for at se hvad der skete. Nogle elever stod og ventede på at der blev låt op om morgenen for at se om der var sket noget i løbet af natten. Stor succes - og god lærdom. Prøv det engang!