Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Split x enkelt gen  (Læst 9294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Split x enkelt gen
« Dato: 18 November , 2009, 00:01 »
Jeg kommer til lige og høre af de garvede i genetikken hvordan det her står til.

1 høne med split glatfjeret + silkefjeret parret med en hane som er glatfjeret. Hvad er resultatet af afkommet her ?

Vil en 1/3 del blive splitgenet og 1/3 glat samt 1/3 silke eller hvordan er det ?

Jeg startede med 1 glatfjeret hane på en silkefjeret høne, regner da med afkommet derfra er med begge gener i sig ?

For lige umiddelbart kan man jo ikke se det på fjerene medmindre der pludselig kommer afkom med silkefjer.

Så hvis man har 2 med splitgenet bliver afkommet delvis med og uden silkefjer, men måske stadig bærende begge gen i sig ?

Da jeg er meget grøn i genetik må i meget gerne skære det helt ud i pap så jeg fatter det  ;)



Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #1 Dato: 18 November , 2009, 17:44 »
Ok så blev man lige det klogere.

Er split parret med glatfjeret så det samme som split parret med silkefjeret ?

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #2 Dato: 18 November , 2009, 19:00 »
Wow det er nørdet det her :) hvordan ser en splitfjer ud? bare så jeg har en chance for at få hjernen til at forstå... er så afhængig af visuel indlæring :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #3 Dato: 18 November , 2009, 19:16 »
Wow det er nørdet det her :) hvordan ser en splitfjer ud? bare så jeg har en chance for at få hjernen til at forstå... er så afhængig af visuel indlæring :)

Man kan så vidt jeg ved sjældent se om hønen har genet til silke, det er kun gennem avl det pludselig viser sig.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #4 Dato: 18 November , 2009, 19:18 »
Hej Michael.

" Split Silke fjeret " er et individ som er normalt fjeret i fæno typen, men som har arveligheden for " Silke fjeret " i geno typen.


Hilsen fra Lugovets.

Der faldt jreg lige af hesten.....hvad er fæno og hvad er geno type ?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #5 Dato: 18 November , 2009, 21:03 »
Hesten? - Nielsen, du er havnet i et forkert forum  ;D.
Fæno er det udseende kræet har, altså i dette tilfælde silke"pels" eller fjer. Geno er hvad den nedarver. En "fjeret" krydsning kan altså give "silke"-afkom krydset med en silke eller en tilsvarende anlægsbærer for "silke". Ligesom to lyshårede mennesker kan få et mørkhåret barn. Hvis ikke det skyldes postbudet  ::).
Nå, men det essentielle er at man ikke kan SE på kræet hvordan dets afkom bliver. Det kommer an på hvordan forfædrene/formødrene så ud.... Derfor er det vanskeligt at avle med krydsninger, omend de kan være meget søde. Og det kan være vanskeligt at afgøre hvem der nedarver hvad hvis man har en gruppe på 1,3 gående (altså 1 hane og 3 høner - som man ikke kender stamtavlen på).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #6 Dato: 19 November , 2009, 09:01 »
Tak skal i ha for hjælpen, jeg skal lige tygge lidt på det så jeg har fanget det helt  :D

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #7 Dato: 23 November , 2009, 20:28 »
Ligesom to lyshårede mennesker kan få et mørkhåret barn. Hvis ikke det skyldes postbudet  ::).
Det er som sådan rigtig nok, men det er mere almindeligt omvendt.
Lyst hår skyldes to eller flere gener, som vistnok er recessive. Det vil sige, at en "split" vil være mørkhåret.
Men den menneskelige genetik er, om ikke mere indviklet, så i hvert fald sværere at efterprøve end hønsenes genetik.

Faktisk har det været påstået indtil flere gange, at lyst hår er et uddøende fænomen, da en lyshåret person sammen med en mørkhåret partner normalt vil få mørkhårede børn.
Der var en teori om, at det sidste lyshårede menneske ville blive født i Finland i år (muligvis) 2102.
Det er enten en stor misforståelse eller et fupnummer. Genet forsvinder ikke bare fordi fænotypen forsvinder.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #8 Dato: 23 November , 2009, 21:26 »


Faktisk har det været påstået indtil flere gange, at lyst hår er et uddøende fænomen, da en lyshåret person sammen med en mørkhåret partner normalt vil få mørkhårede børn.
Der var en teori om, at det sidste lyshårede menneske ville blive født i Finland i år (muligvis) 2102.
Det er enten en stor misforståelse eller et fupnummer. Genet forsvinder ikke bare fordi fænotypen forsvinder.

Hvor hulan kommer min meget blonde datter så fra? :) Jeg er brunette og hendes far er leverpostejfarvet :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #9 Dato: 23 November , 2009, 21:41 »
Hun bliver sandsynligvis mere mørkhåret med tiden. Det er meget almindeligt, sagde skolelæreren, der har kigget ud over en totalt lysblond klasse, og så set dem 5-10 år senere, og da er de fleste af ungerne blevet mellemblonde ( leverpostejsfarvede).  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #10 Dato: 23 November , 2009, 21:47 »
Wanda, du har helt sikkert blonde forfædre.

Ud af mine 5 unger har 4 af dem fået mit blonde hår (nu med alderen mere og mere leverpostej). 3 af dem fået "mine" blå øjne. 2 er brun øjede. Min mand har brune øjne og mørkt hår.

Men men hans mor der, iøvrigt er fra Østrig, er blond og med blå øjne. Heldigt for mig, for jeg er nemlig glad for min blandede buket, som jeg oprindelig troede alle ville være med mørkt hår og øjne. Men min mand bære altså også på de blonde gener. Havde han ikke haft de blonde gener også, mener jeg at det er sådan, at det mørke dominerer det lyse.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Split x enkelt gen
« Svar #11 Dato: 27 November , 2009, 13:13 »
Hvor hulan kommer min meget blonde datter så fra? :) Jeg er brunette og hendes far er leverpostejfarvet :)
Som sagt giver det "normalt" mørkhårede børn.

En lignende påstand er også blevet givet omkring rødt hår.
It takes only one red-haired parent to produce ginger-headed babies, but two redheads obviously create a much stronger possibility.
Forfatteren af denne artikel har tilsyneladende ikke tænkt på, at det ikke engang kræver én forælder med rødt hår at få rødhårede børn. Det er faktisk mit indtryk, at rødhårede direkte sjældent får rødhårede børn.

Nå, men tilbage til emnet:
De lyst hår - såvel som rødt hår - skyldes et eller flere recessive gener, er det absolut ikke sandsynligt at to lyshårede får mørkhårede børn. Det omvendte er derimod intet særsyn.

Jeg kender en, hvis far, mor og brødre har mørkebrunt hår og lysebrun hud, og selv har han lyst hår og lys, fregnet hud; samtidig ligner han på mange måder sin far, så det er næppe postbudet.

Grunden til at dette kan lade sig gøre må være, at begge hans forældre er "split" for lyst hår, og at begge har givet denne egenskab videre til ham.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.