Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til farvebestemmelse  (Læst 2496 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Hjælp til farvebestemmelse
« Dato: 25 August , 2011, 20:08 »
Jeg har haft agerhønefarvede dværgkochin hvor der er faldet de sødeste "fejlfarvede" ud. Hedder denne farve mon noget. Tænker på Isabella..men er farven så godkendt hos kochin? Håber nogle kan hjælpe.

På et af billederne kan man se hvorfor man bliver glad i låget af at holde fjerkyllinger har kræ. Et "par" fundet et godt sted til en omgang fælles støvbadning ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hjælp til farvebestemmelse
« Svar #1 Dato: 25 August , 2011, 20:09 »
Hvor er jeg glad..har lige brugt 2 timer på at få lagt billeder ind : og det lykkedes
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Hjælp til farvebestemmelse
« Svar #2 Dato: 25 August , 2011, 20:24 »
Ja, det lykkedes  /o
Og det er fine billeder  :)
Håber at nogen kan hjælpe dig med farvespørgsmålet!
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hjælp til farvebestemmelse
« Svar #3 Dato: 25 August , 2011, 22:09 »
For mig ser det i hvert fald ud til, at der det er genet for perlegrå, som er i spil her, og dværgkochin findes jo fx i perlegrå-gråstribet http://www.kochinklub.dk/page4.php?view=preview&category=0&q=&ImageGalleryPage=4&image=28

Dette gen har dog kun noget med selve den grå farve at gøre og ikke noget med tegningen, som jeg også synes ser noget stribet ud i forhold til, at forældredyrene skulle være agerhønefarvede. Har du evt. billeder af forældredyrne? Det stribede burde nemlig ikke være ressesivt, så det skulle du mindst kunne finde hos én af forældredyrene. For mig at se, er de nok tættest på at være perlegrå-gråstribet, dog med noget guld i halskraven. Kunne det tænkes, at der mindst 2 generationer tilbage har været en perlegrå-gråstribet inde over de agerhønefarvede?

kønne det er de nu, også selv om de for mig ikke ser helt farveægte ud /o

Er kyllingen på det første billede en hønekylling? I så fald (og hvis der er noget stribet gen på spil), så skal hanen have være stribet. Det har muligvis været svært at se på en agerhønefarvet ???
« Senest Redigeret: 25 August , 2011, 22:36 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hjælp til farvebestemmelse
« Svar #4 Dato: 26 August , 2011, 18:55 »
Jeg har desværre ikke de agerhønefarvede forældre mere. Men de var meget fine og rene i deres aftegninger. Jeg har tog nogle mindre kyllinger efter dem. Jeg vil snarest lægge et billede ind..der er lige klækket en del agerhønefarvet i maskine..kun en enkelt har den lyse perlegrå farve..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.