Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Første æg?  (Læst 1751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kristian_Skipper

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Første æg?
« Dato: 04 Oktober , 2020, 17:36 »
Hej alle

Jeg har fået høns for første gang, og det er bare hyggeligt og dejligt. Men jeg undrer mig over, hvorfor mine høns endnu ikke har lagt æg. Det er 6 uger siden jeg fik mine fire dværg Wyandotter, og opdrætteren sagde, at de var 5-6 måneder, da jeg købte dem.
Jeg har gjort alt efter bogen, og hønsene ser ud til at trives. What to do?
Jeg har skrevet til opdrætteren, som dog ikke har svaret på min besked. Tror ikke det er af uhøflighed, men nok nærmere fordi han ikke bruger sin telefon særlig meget.

På forhånd tak!

Mvh Kristian
« Senest Redigeret: 04 Oktober , 2020, 17:37 Fra Kristian_Skipper »

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Første æg?
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2020, 21:36 »
jeg gætter på det er lige oppe over. De har sådan set alderen men nogen er jo mere langsomme end andre.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Første æg?
« Svar #2 Dato: 04 Oktober , 2020, 22:09 »
Det er altid svært at vente på det første æg. Det kender jeg kun alt for godt  :), men flere faktorer spiller ind. Foder, årstiden, vejeret og selvfølgelig hønens alder. og om det er gode æggelægger fra naturens hånd.
Hvis du fodre med æglægningspiller så kommer det uden tvivl snart.
Hvis ikke - så er det afgørende at de selv kan finde tilstrækkelig med proteiner, dvs at de kan rode i jorden og finde alle mulige smådyr, snegle, bænkebider osv osv. Hertil græs, selvom det er ved at miste sin styrke pga årstiden.
Hønsene skal også snart igang med æglægningen, da den også styres af dagslængden. Som dagene bliver kortere og kortere, er chancen for at der kommer æg, mindre og mindre. Så starter de først, når lyset vender tilbage i februar marts næste år.
Hel og lykke med det  :D

Offline Kristian_Skipper

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Første æg?
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2020, 21:08 »
Tak for svar.

Jeg må bare krydse fingre. Jeg har installeret lys i hønsehuset og den indre hønsegård, så forhåbentlig kan det narre dem til at lægge æg lidt senere på året. Ellers har de fire høns ca. 50-55 kvm. med rig mulighed for alt mulig andet end deres æglægningsfoder.
Jeg må nok bare slå koldt vand i blodet og vente. Det ærgrer mig selvfølgelig at muligvis skulle til foråret 😬

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Første æg?
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2020, 21:21 »
Jeg tror bestemt ikke, at du behøver at vente til foråret.
Dotterne har ekstra lys= tid nok til at få tilstrækkeligt mad, så de kan lægge æg.
Jeg har selv kun dotter i stor størrelse, men de er de seneste af alle til at lægge æg, så det skal nok komme inden for overskuelig tid.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Første æg?
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2020, 06:38 »
Som Alice skriver, kommer I ikke til at vente med æg til foråret.
Inden vi når november, er en eller flere af dem i gang med æglægningen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Første æg?
« Svar #6 Dato: 14 Oktober , 2020, 12:46 »
ja ja det må vi da håbe  ;D