Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?  (Læst 1487 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Dato: 17 Juni , 2020, 20:28 »
Jeg satte for nogle år siden et lille hyldebærtræ ved hønsegården. Nu har den vokset sig stor og flot. Men jeg satte den, fordi jeg havde set, at der stod en hyld ved mange gamle hønsegårde. Så jeg tænkte, at den tradition måtte jeg videreføre.. Men hvorfor står der en hyld ved så mange hønsegårde? Er det en tilfældighed? Eller er der nogen som ved, hvad der ligger bag?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2020, 04:56 »
Spændende iagttagelse  :) Det har jeg egentlig aldrig tænkt over.
Jeg har også et par hyld ved hønsegården. Dem har jeg dog ikke selv plantet. De har valgt
placeringen selv. Smukke er de jo om sommeren og den hurtigt voksende hyld giver en dejlig skygge i gården - måske er det årsagen, til dens popularitet ved hønsegårde.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2020, 07:59 »
Ja jeg tænkte om der var gammel overtro bag. Ligesom når vi hænger et havreneg ude til havens fugle, og der i virkeligheden er tale om at hænge et neg ud til Odins hest Sleipner.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2020, 08:27 »
Så som: "Hvor man har hyld, honning og kål, bli'r doktoren en fattig mand"
              ""Hvor hylden ej vil gro kan mennesket ikke bo"
...så skifter vi blot lige doktor ud med dyrlæge og mennesket skiftes ud med hønen  :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 938
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2020, 22:23 »
Som forhenværende frugtavler kan jeg berette, at der er noget der heder "et hønsegårds æbletræ" - "hønsegårdsæblet". Det opstod den gang man med respekt for alt madaffald, lod det gå via hønsene. Derved skete det, at et frø fra et æble spirede og med årene voksede til og bar frugt. Smagte æblet godt delte man podekviste ud til egnens andre gårde og dermed var et nyt æble blevet opformeret og værdsat.
Men det er selvfølgelig ikke en hyld, men lur mig om ikke madmor gav hyldafkog til sine høns og måske et frø eller to overlevede kogningen, eller resten fra vasken blev lagt oven i afkoget ??

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2020, 01:40 »
Nej der blev bevist planted en hyld ved hønsene. Nu kan jeg selvfølgelig ikke helt huske hvorfor, men hyld har været en af de magiske beskyttende træer i gamle dage. Man troede også at lynen ville slå ned i den i sted for i hønsehuset hvis det nu ville komme så tæt på.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2020, 17:30 »
Mon ikke man plantede en Hyld i Hønsegården, fordi hyldebær indeholder cyanider, som er giftige og bitre. Dermed kunne gokkerne hvert år blive fri for de orm, som de evt. havde i tarmsystemet.
Om giften også kunne cirkulere med blodet og måske fjerne andre parasitter, ved jeg ikke, men muligvis.
Høns og andre fugle tåler hyldebær. Mine gokker står i kø, når jeg plukker de modne hyldebær til dem  8)

Online Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2020, 17:46 »
Jeg har fundet dette om hyld:
 Vidste du...?
I gamle dage troede man, at gudinden Freja boede i hylden, og man derfor skulle plante en ny hyld, når en gammel blev fældet. Ellers ville ulykker ramme ens hus.
Måske kan det være en af forklaringerne.  ;D
« Senest Redigeret: 20 Juni , 2020, 20:38 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #8 Dato: 21 Juni , 2020, 09:20 »
Høns og andre fugle tåler hyldebær. Mine gokker står i kø, når jeg plukker de modne hyldebær til dem  8)

Jeg plukker ikke til dem, da jeg har fældende beviser på, at det klarer de så rigeligt selv. :police: Et sikkert tegn på at hyldebærrene er modne: Der ligger sorte hønseklatter i hele haven.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #9 Dato: 21 Juni , 2020, 09:24 »
Jeg har fundet dette om hyld:
 Vidste du...?
I gamle dage troede man, at gudinden Freja boede i hylden, og man derfor skulle plante en ny hyld, når en gammel blev fældet. Ellers ville ulykker ramme ens hus.
Måske kan det være en af forklaringerne.  ;D

Nej det vidste jeg ikke. Men det er jo ikke helt usandsynligt, at det ligger bag de mange hyldetræer ved hønsegårdene. Hvis det bare var tilfældigheder, kunne det jo lige så godt være en hasselbusk, en forsythiabusk, ribsbusk eller lignende

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #10 Dato: 21 Juni , 2020, 09:33 »
Nej der blev bevist planted en hyld ved hønsene. Nu kan jeg selvfølgelig ikke helt huske hvorfor, men hyld har været en af de magiske beskyttende træer i gamle dage. Man troede også at lynen ville slå ned i den i sted for i hønsehuset hvis det nu ville komme så tæt på.

Det med rollen som lynafleder, kunne også være en årsag. Jeg har gemmen mange år lagt mærke til, at gamle landejendomme og husmandssteder, har et enormt træ stående meget tæt på hovedhuset. Har man stråtag, er det en dårlig ide, med sådan et træ, der kan stå og dryppe vand ned på taget fra sine blade flere timer efter et regnskyl. Og så må det give meget skygge og dermed være med til at holde på fugten i huset, hvilket heller ikke er godt. Men nu har de jo ikke været de rene idioter i gamle dage. Så der må være en god grund til disse enorme træer tæt på stuehuset. Jeg har ikke fundet det beskrevet noget sted, men jeg har valgt at døbe dem "tordentræer" da jeg ikke kan se anden grund til, at de står der, end at de har skulle fungere som lynafledere. Så giver det lige pludselig god mening med disse træeer.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hvorfor skal der stå en hyld ved en hønsegård?
« Svar #11 Dato: 21 Juni , 2020, 22:49 »
Et stort træ på gårdspladsen er et værnetræ. Det skal beskytte gårdens folk (og måske give plads til forfædrenes sjæle).