Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor pludselig grov mobning af en' høne?  (Læst 4764 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Paw Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Hvorfor pludselig grov mobning af en' høne?
« Dato: 14 April , 2013, 14:30 »
Nu bliver jeg nød til igen at høre om nogle af jer kan hjælpe mig med et pludseligt problem i min hønsegård.
Kort fortalt har jeg 3 sorte orpintonger som jeg fik først. Disse var ca. 3 mdr. da jeg fik dem for snart et år siden. Jeg blev utolmodig og købte to gule som var i æglægning fordi jeg synes det ville være dejligt med æg. I et godt stykke tid har alle lagt æg og især de sidste uger er der komme virkelig skub i det.
For to-tre uger siden måtte jeg desvære hugge hovedet af den ene gule som faktisk altid har været lidt af et pjok og altid nederst i herakiet. Men fra at trives og gå rund frisk den ene dag lå den på gulvet næste morgen og kunne ingenting, jeg gjode derfor kort proces.
Siden er det gået fint og resten af flokken har gået rundt sammen. Men i løbet af de sidtse par dage er de sorte virkelig blevet strenge over for den sidste gule. De jager den pludselig rundt og flere gange har jeg set en til to af de sorte ligge oven på den gule og hakke den.
Jeg har flere gange set at den gule går ind i huset, evt for at få fred, men bliver hurtigt jaget ud igen. Den gule går hele tiden og puster sig op og står og gokker hele tiden, men virker ellers frisk, den er ikke forkølet og virker ej heller til at have vejrtrækningsproblemer.
Jeg har nu skilt dem ad med et hegn immellem og givet den gule mulighed for hus og rede uden de andre.
Siden har jeg ikke set den gule. Kan det tænkes at den er ved at blive syg, eller er den evt. ved at blive skruk. Kan bare ikke forstå hvorfor de andre skulle blive anderledes strenge imod den hvis den er ved at lægge sig skruk. Eller er det mere sandsyndligt at den er ved at blive syg.
De har hele haven at gå i 800 mm2, men tilsyneladende er det pt. sjovet at jage den gule rundt.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvorfor pludselig grov mobning af en' høne?
« Svar #1 Dato: 14 April , 2013, 17:42 »
Jeg tror, det er fordi, hun er anderledes. Høns kan være noget så racistiske.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Paw Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Hvorfor pludselig grov mobning af en' høne?
« Svar #2 Dato: 14 April , 2013, 19:34 »
Ja Marianne, du har nok desværre ret. Skruk er hun i hvert fald ikke kan jeg nu konstatere. Kommer bare bag på mig at de nu har gået sammen i fred og ro i 7 måneder og så inden for de sidste par dage er alt vendt op og ned.
Prøvede at tage en af de sorte og sætte sammen med den gule (tænkte at når de ikke var tre om en ville det nok ikke være så slemt). Men det gik ikke lige efter planen... :(. Det endte med at den ene sorte fik hakket så meget på den gule at den begyndte at bløde. Så nu har jeg måtte skille dem ad igen. Tænker at der vel næsten ikke er andet at gøre end at hugge hovedet af den gule :'(. Den kan jo ikke gå for sig selv. Hvor længe kan den gå for sig selv uden det er alt for synd. (den er kun adskildt med trådnet så den kan se de andre, men kommer også til at sove selv).
Hvis der er nogen der har et eneste råd tager jeg gerne imod og afprøver.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Fleur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hvorfor pludselig grov mobning af en' høne?
« Svar #3 Dato: 14 April , 2013, 19:43 »
Ikke hugge hovedet af og købe en anden gul? Eller en hane - den går imellem hvis hønene er for grove med hinanden.

Offline Paw Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Hvorfor pludselig grov mobning af en' høne?
« Svar #4 Dato: 14 April , 2013, 19:51 »
Hane er desværre ikke en mulighed. Men hvis det kunne være en løsning med en ny gul kunne vi sagtens gøre dette. Men så er det vel bedst bare at sætte de to gule sammen først og derefter prøve at sætte dem sammen med de sorte igen.
Hvis man bare kun sætter 1 sammen med 1 er det så ok.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hvorfor pludselig grov mobning af en' høne?
« Svar #5 Dato: 15 April , 2013, 09:55 »
Det kunne da ellers godt lyder som hun var skruk, fordi når en høne bliver skruk hjemme ved mig bliver den også jaget af de andre, aner ikke hvorfor. De stopper dog når kyllingerne er der ;)
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline Paw Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Hvorfor pludselig grov mobning af en' høne?
« Svar #6 Dato: 15 April , 2013, 12:49 »
Der kan man bare se. Efter at den har fået fred og ro har den i dag lagt sig på reden og fjerner sig ikke. Jeg tager mine ord i mig igen (tidligere skrev jeg at skruk var den alligevel ikke). Men ja Adamjomaa den blev jagtet rundt, men det er da noget mærkeligt noget. Der kan man bare se. Tak for svar, nu ved jeg hvad og hvorfor:-)
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...