Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk - Hvad er bedst/muligt?  (Læst 701 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Skruk - Hvad er bedst/muligt?
« Dato: 10 April , 2012, 21:19 »
Hej

Vi har en skruk, der hvis alt går vel, klækker 9 kyllinger under på lørdag ;-)

Efterfølgende har endnu to lagt sig skruk, og de ligger på hver to æg af egen herkomst. Ved ikke om æggene er befrugtede, da det dels er en ny hane, og han har kun gået med dem omk 10-14 dage før æggene blev lagt.

Nu er mit spørgsmål: Er det en mulighed at snuppe 6 æg fra "skruk 1" og fordele dem 3/3 under skruk 2 og 3? Dette for at undgå for mange kyllinger (mangler plads), samt at få dem afskrukket hurtigst muligt.

Dog er jeg lidt nervøs for hvad der sker, hvis der f.eks. ikke klækker nogen under en af hønerne. Vil hun så blot blive liggende skruk i det "uendelige" indtil hun trættes?

Jeg ville foretrække "fordelingsløsningen" for herved at afskrukke alle samtidig, og få kyllinger af samme alder, og ideelt ende med en 2-3 kyllinger per skruk. Eller er det bare for optimistisk? Og hvis æggene klækker lørdag (skruk 1 fik æggene lørdag for 2.5 uge siden), hvornår er det seneste tidspunkt jeg kan fordele æggene?

Her lige et billede af "skrukafdelingen" under hønsehuset:
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Skruk - Hvad er bedst/muligt?
« Svar #1 Dato: 10 April , 2012, 21:26 »
Nu er mit spørgsmål: Er det en mulighed at snuppe 6 æg fra "skruk 1" og fordele dem 3/3 under skruk 2 og 3? Dette for at undgå for mange kyllinger (mangler plads), samt at få dem afskrukket hurtigst muligt.

Dog er jeg lidt nervøs for hvad der sker, hvis der f.eks. ikke klækker nogen under en af hønerne. Vil hun så blot blive liggende skruk i det "uendelige" indtil hun trættes?

Svar 1 til første spørgsmål:
Det kan du sagtens men det er muligt at hun bare bliver liggende... hvis du vil prøve at afskrukke hende så søg under ''sorte spand'' der vil du får en masse af vide om metoden.

Svar 2 til næste spørgsmål:
Hvis ikke de er klækket efter 21-23 dage kan du evt købe daggamle kyllinger...

Forsat god aften
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 21:30 Fra AnnJ »
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.