Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange m2 er jeres hønsehus? Og jeg mangler inspiration til et nyt hønsehus!  (Læst 26874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
*Dette er en gammel tråd der er hevet frem igen* ;D

Og hvor mange høns har I i det? "KEW" herindefra, har nemlig sat griller i hovedet på mig, og nu vil jeg måske prøve at bygge et hønsehus selv! *g Ej, jeg er lige ved at dø af grin over mig selv, men tænk hvis det blir' til noget! ;D

Jeg har nogle brædder med nogle skøre mål, som jeg fik billigt på DBA, og måske skal jeg ud og købe flere... Jeg har tænkt på sådan et hus på pæle, og det skal altså være stort!  8) Men det behøver ikke at være sådan et jeg selv kan stå op i...bare jeg kan åbne den ene side f.eks., så jeg kan få gjort rent osv.

Kan man bruge en eller anden plade som bund...? Ej, jeg er helt på bar bund, please kom med nogle stikord?!  ???

*b
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2010, 20:07 Fra Christina »

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Jeg har ca. 1,5 m2 pr høne men de er ikke ret meget i huset de kunne sagtens have mindre plads.
Ang. bund i et hus på pæle skal du bare sørge for at det kan tåle fugt ellers er det hurtigt ødelagt.
Jeg ville nok købe en vandfast krydsfiner og male den med epoxy inden den bliver lagt i så er du ihvertfald garderet de første år.
Hvis man overhovedet kan købe epoxy maling mere det er jo noget giftigt stads sålænge det flydende men utroligt stærkt når det er tørt.
God fornøjelse med byggeriet det er meget sjovere at bygge selv.
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Mit hønsehus, kan ses på min hjemmeside.

Der kan du saktens have dine silker  ;D

sussie

  • Gæst
@ Maiken nu må du ikke tage modet fra hende. Jeg har lige lovet at man ikke kan dø af at lave selv i en anden tråd, man kan højest komme til skade

Jeg tror måske lige det hus Maiken har er lige over begynder stadie.

Når man melder sig ind i drf får man en fin folder hvor det er muligt at bestille tegninger over fine hønsehuse.

Jeg fik mine ideer ved at kikke på den amerikanske tråd hvor de viser alle mulige hønsehuse.

Skal det være et hus du kan stå i ville jeg aliere mig med en færdig tegning.

Et dværghønsehus står med en grundflade 150 x 200 cm på str med et lille legehus.. og kan deles op i to med plads til 3-4 dværge i hvert rum.

Jeg har brugt paller som jeg har erhvervet gennem min kærestes firma. Grundfladen er 120 x 120 cm jeg har taget 1/4 af toppen til Kyllingebo, kokkebo og lavet en lille balkon på 1 sal. Jeg har sat pallerne på fundablokke jeg havde liggende så de ikke berører jorden direkte og rundt langs det hele graver jeg tagplader i stål ned langs hus og gård til sikring mod rotter. Tagpladerne har jeg fået gratis brugt.
Andre ville hæve huset over jorden for at rottesikre men det havde jeg ikke lige mod på at begive mig ud i.

Du kan se i mit galleri der kan du måske få nogen ideer.

Der er også andre link under hønsehuse der er værd at kikke på.

God arbejdslyst husk et godt forarbejde er det halve af arbejdet. /o

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Hvis du lægger fliser i huset, er det også rimeligt rottesikret, du kan i hvert fald se, hvor rotterne kommer ind, da de må gå gennem væggen. Fliser kan ofte afhentes gratis. Og så synes jeg da bare, du skal gå i gang; man kan sagtens "designe" huset hen ad vejen efterhånden som materialerne dukker op. Køb noget ordentligt tømmer til rammen og brug en masse vinkeljern, så skal det nok blive stående.
Go for it!
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Hej Christina.
Bare klø på , så godt som din fantasi rækker  :D
Der har været en tråd herinde med et link til en amerikansk side , måske de andre kan huske tråden  ???   Der finder du mangt og meget til at gøde fantasien med : det er både lige og skævt , dyrt og billigt , flot og not.
Ellers er du jo godt på vej med den blå og guloggratis kan jeg fornemme. Mit seneste gode køb var hos en tømrer der længe havde haft nogle blikplader til at flyde : et par øl  ;D
Hjørnet længst væk ( der hvor de nok får ryddet op engang ) , på den lokale pindhandel er også godt !
kh
hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg følger også spændt med, Christina. Jeg er jo også ved at få nyt hønsehus, jeg har lavet en skitse med mål og har talt med en bekendt, der kan den slags. Jeg kan jo ikke selv med mine håbløse skuldre, og Søren har ikke den slags talenter overhovedet. Det kommer så til at koste lidt mere, men det kan bare ikke være anderledes  <A
Fundament og hønsegårdene laver vi selv bl.a. med god hjælp fra medlemmer her fra forum - TAK til dem *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Hej, jeg var så heldig at her stod et fint hønsehus på ca 9 kvm... men jeg kunne jo ikke nøjes med at have en hønsegård... så sammen med manden byggede vi et nyt - men jeg synes ikke at det var så rengøringsvenligt. Så nu har kaninerne det - og jeg måtte skære ned i mine hønseudvidelser.

Så mit gode råd er, lav det højt som du orker, og lav så hele den ene side kan åbnes.. og istedet for rigtig vindue kan du måske lave en plexiglas dør? det synes jeg er lidt smart.. skære det til så det passer og så har du et fint stort vindue derinde..

Mvh
Vigge

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Hvis du lægger fliser i huset, er det også rimeligt rottesikret, du kan i hvert fald se, hvor rotterne kommer ind, da de må gå gennem væggen. !

Det er nok ikke helt optimalt at lægge fliser under et hønsehus, medmindre man samtidig støber et randfundament min 60 cm ned under jordoverfladen - rotter elsker lave fundamenter og fliser under hønsehuse, da det er den perfekte bolig for dem (nemt at grave lidt ned, og sikret mod angreb ovenfra).

Vi har af samme grund vores hønsehus på pæle (huset er hævet ca 50 cm over jorden), med fri luft fra alle fire sider nedenunder. Hønsenes afdelinger er sikret mod træk, og der er god luft i huset undtagen når der er meget varmt og helt vindstille...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Lyder spændende Christina
hvis jeg var dig ville jeg alliere mig med ..."fingersnild" ... altså en, som har arbejdet lidt med træ
tidligere....de ser og tænker tingene lidt anderledes, og, du skal nok kunne bruge lidt sparring.

Synes det er alletiders du vil bygge et nyt hønsehus. Kig i galleriet, og de udenlandske sider....
der er god inspiration.
Glæder mig til at høre mere om projektet....pøj-pøj /o
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Spændende Christina!!! - Her et link til 18 sider med hønsehuse, måske det kan give lidt inspiration:
http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=226655&p=1

God fornøjelse  /o
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Kilgod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Jeg har deværre også dårlig erfaring med fliser som bund i hønsehuset  >:( Vi havde rotter sidste år og fik taget fliserne op og konstaterede der var fyldt med gange nedenunder fliserne som de havde boltret sig lystet med at lave.

Jeg har nu hævet bunden inden i huset så det udefra ser ud som om det forsat er helt ned til jorden. Jeg har delt huset op så når man går ind i det, så er den første meter helt nede ved jorden hvor jeg kan stå og gøre rent fra og have mine tønder med mad stående.
 
Den anden halvdel er så som sagt hævet en meter fra jorden og bunden er først isoleret (for hanelarm) herefter en spåndplade og så har vi lagt billigt men tykt venyl ( købt i Bauhaus) som gulv, MEGET nemt at gøre rent, kan holde til jeg nu i et år har skrabet lor.. væk med et hakkejern hver dag og kan tåle vand når der rigtig skal gøres rent. ;D
Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
håber ikke du blev "grillet" *e
hvor mange pyller skal der bo i huset?
hvor mange m2 skal det være?
Skal det isoleres og med hvad?
dette kunne jo afgøre om det er muligt at lave et hus på stolper.
nu du selv siger stolper så finder jeg jo inspiration hos de stolperhytter der er rundt om i verden. Der har du jo også alt efter størrelse mulighed for at lave en gård under huset med kyllingetråd så små kyller er sammen med de store og alligevel beskyttet.
mit eget er lavet som et bindingsværkshus ganske vist malet men det fungere som illusion.
jeg vil klart holde mig til vandfast krydsfiner som Allan siger træ isolere væsentligt bedre end cement/beton, men fineren skal have en skridsikker overflade ellers har du "pylle på glatis" og lavet verdens første hønse skøjtehal ;D
men ellers søg på nettet find inspiration find en eller et par typer som kunne være interesante lav flere søgninger evt. alm. menneske hustyper.
Man skal have tiden til det ikke noget med det skal være færdigt her og nu så bliver resultatet derefter /o
værktøj: Skruemaskine, lod/vaterpas, tommestok/målebånd, en ordentlig hammer ikke en af dem til at slå stifter i med, sav, stiksav, boremaskine, en rigtig muresnor(flexibel), evt vinkel måler og til større afstande så er det pythagoras 3-4-5. samt krydsmål. så mener jeg man er godt kørerne.

nå tog det modet fra dig?... nej vel!! ... kom så igang *o *k

PS. jeg har også luret at Bauhauss og jem & fix her i vejle har haft et par gode bud på legehus til billige penge og med få modifikationer og vupti et knippel godt hønsehus
« Senest Redigeret: 08 December , 2009, 12:51 Fra KEW »
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Tusind tak for nogle vildt gode svar!!! Jeg glæder mig vildt til det er færdigt...om et par år, hvis jeg kender mig selv! *g

@Anne Vibeke: Tak for et super godt link!!! Nøj, de er flotte mange af dem!! *p

@Maiken: Jeg har godt set på dit fede hønsehus mange gange!! Det blir' sådan noget man fortsat bare drømmer om! :D

@Kew: Ehm...pas til dine spørgsmål! ;D Det finder jeg ud af, sådan hen ad vejen, tror jeg! ;D Men...ellers super gode idéer du lige kom med der... Det er jo dig der har sat det hele i gang! *h

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Jeg har haft hønsehus stående på stolper, med bunden 50 cm over jorden. Det er meget fint og giver jo en udvidelse af hønsegården med fint tørt og læ. Bunden var en alm. krydsfinerplade, den var ikke malet eller noget og holdt fint. Hønsene skøjtede heller ikke rundt. Det er nogle år siden og der var ikke noget der hed digital-kamera så skal lige se om jeg kan finde nogle papir-billeder...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi