Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gødning tl haven  (Læst 7077 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Gødning tl haven
« Dato: 10 Marts , 2008, 06:31 »
Artikel fra www.havenyt.dk omkring indhold af de forskellige næringsstoffer i bl.a. fjerkrægødning.

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/607.html



"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gødning tl haven
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2008, 08:34 »
Tak for linket.
Jeg spkulerer stadig en del over hvad den mest hensigtsmæssige måde er mht. fordeling7kompostering af mit hønsemøg.
Jeg har jo bare 6 dværg wyandotter + deres hane, så der kommer jo ikke så meget, især fordi de er fritgående en stor del af dagen, og vi har omkring 7000 m2 til dem, så det, der kommer i løbet af eftermiddagen, bliver pænt fordelt i hele haven.
Men så er der jo lige det fra møgbrædtet, og når jeg river hønsegården. Sidste år og den første månedstid i år brugte jeg høvlspåner, og jeg forsøgte mig med at smide det i min kompost (vi har en af de der grønne kegleformede), men det gav "forstoppelse" i komposten, ormene syntes vist heller ikke om det arrangement. Så i begyndelsen i år lagde jeg møg/spåner under bladene langs en lille skrænt i noget skovagtigt i haven, men min kære husbond var ikke særlig vild med den idé.
Nu er jeg gået over til at have sand i bunden af huset og på møgbrædtet, jeg river det hver dag, og får så næsten ren gødning som jeg har i en spand. Jeg har brugt lidt mellem rækkerne af kartofler, jeg har også blandet noget med vand og vandet med det ved mine rhododendron, og noget har jeg hældt i komposten,  men jeg er bange for at det er for skrappe sager, og vil slå ormene ihjel. Så jeg har været lidt varsom med det.
I hønsegården river jeg "det grønne affald" for sig og smider i komposten, mens hønsemøget kommer ned i spanden til det andet.
Jeg er syv sind mht. hvad det bedste er. Det nemmeste ville jo være at smide det i komposten, men som sagt spekulerer jeg på, om ormene kan tåle det  ???
Vores have er ikke sådan "nydelig" men mere lidt parkagtig med mange plæner, få bede, mange relativt store områder med meget store træer og endelig en køkkenhave; vi har også plantet en del frugttræer og frugtbuske + der var en del da vi flyttede ind, så vi kan sagtens bruge gødningen, men jeg skal bare lige lære at gøre det rigtigt.
Der er slet ingen tvivl om at hønsene synes haven er meget hønsevenlig, især elsker de at gå rundt i skovbunden og rode og skrabe, "rummet" under rhododendronbuskene er gode hvilepladser og de få bede vi har er velegnede til støvbadning synes de.

PS, jeg har også læst på din slotshjemmeside, Jens.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: Gødning tl haven
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2008, 18:06 »
Ja jeg går jo rundt med de samme spekulationer , men jeg har kun 800 kvm at fordele det på.
Jeg bruger det ikke til rhododendron eller andre surbundsplanter, idet Hønsegødning er stærkt basisk.
Altså det modsatte af surt.
Derimod bruger jeg det til hæk og under buske, det er også meget velegnet til græsplænen, men et problem at skulle jokke rundt i det til det er regnet ned. At vande det ud på plænen er vel en god løsning, men et stort arbejde og så stinker det jo skrækkeligt.
Samtidig høre man jo skrækhistorier om folk der får ødelagt deres planter ved overdosering, da hønsemøg er meget stærkt.

Så jeg hører da også gerne gode forslag.

Hilsen Maja

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gødning tl haven
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2008, 10:38 »
Nu har jeg selv forsket videre i emnet, læst diverse på nettet, samt ringet til Dansk Haveselskab, hvor jeg er medlem. Jeg talte med en af konsulenterne, og han sagde at vi roligt kunne lægge hønsemøget i køkkenkomposten, det ville fremme processen og ikke skade ormene. Man kunne også indrette en lille mødding, og lade møget ligge mindst tre måneder, og så bruge det som alm. gødning i haven. Men måske ikke så realistisk i en lille have.
Jeg spurgte ind til at blande det med vand og så vande rhododendronerne, for som du skrev, Maja, er hønsemøget jo basisk, men det kunne vi roligt gøre også, det ville ikke skade planterne.
Direkte i køkkenhaven, kultiveret ned mellem afgrøderne kunne han også sige god for.
Han var iøvrigt meget positiv omkring at bruge hønsemøg i haven.  <M
Så jeg vil gøre som jeg har gjort hidtil, fordele lidt hist og her, og ikke være så bange for at lægge det i køkkenkomposten.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Gødning tl haven
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2008, 12:05 »
 hvis man regner med, at der er ca 5% næringsstoffer i hønsemøj,
( ca lige dele kvælstof- fosfor-kalium  eller 1,5-1,5-1,5)
får man hvis man opløser 1 kg ren hønsemøj i 50 l vand en 0,1%
næringsopløsning, som man kan vande med uden at svide noget.

Jeg lader den stå 3-4 dage før jeg bruger den.

Sidder lige og leder efter salpeter(kaliumnitrat) for at supplere den til tomaterne, men det bruges jo til krudtfremstilling,  :-[
  og er  heller ikke ret økologisk, men fungerer godt sammen med opløsningen.

Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket