Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: strøelse til Høns / samt møgplanke  (Læst 28640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

mlh

  • Gæst
strøelse til Høns / samt møgplanke
« Dato: 21 Juli , 2008, 18:12 »
Hejsa,

Hvilken strøelse er bedst og mest rengøringsvenligt (om man så kan sige) - hønsehuset har betongulv???

Hvordan har I lavet den søkaldte "møgplanke"..?????

Jeg har pt. halm og sand i bunden (strandsand)........

På forhånd tak for jeres forslag

Hilsen

Nybegynderen ???

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2008, 18:28 »
Jeg har udelukkende sand i mit hønsehus, både på møg-brædtet, og på gulvet. Jeg river det hver dag og fjerner skidtet, jeg bruger en lille børne løvrive, og smider nyt sand på igen. Hønsemøget ryger i min havekompost.
Jeg tror det er meget besværligt at holde rent, hvis du også bruger halm.
Jeg har sat nogle små vinkeljern under siddepindene, og på dem hviler en MDF-plade = møg-brædtet. Der ligger en fin stribe møg under hver pind om morgenen
Jeg vil tage et billede senere (efter maden) og lægge i mit galleri, så kan du se, hvad jeg mener.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

mlh

  • Gæst
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2008, 18:58 »
Hej Marianne,

Det ville være rigtigt godt med et billed...

Er det strandsand du bruger eller "alm" sand? Ja undskyld det mange spørgsmål, som sikkert er indlysende for de erfarne....

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2008, 19:20 »
Der er lidt billeder i galleriet af det, men der må gerne komme flere (hint :D )
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery;album=34
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2008, 21:48 »
Jeg bruger savsmuld i hønsehuset. Lidt sand og grus får de løbende i et hjørne, så det har de selv spredt ud. Det fungere godt her.
Der er tørt og godt.
Hilsen Susanne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2008, 23:14 »
Jeg tror det er lige meget hvilken slags sand du bruger, bare hvad du kan få fat i. Jeg bruger det såkaldte murersand, som jeg henter en god spandfuld af en gang i mellem hos en entreprenør, det er sådan lidt orange i det. Sand virker jo nærmest som en slags trækpapir, og holder det pænt og tørt i hønsehuset.
I begyndelsen brugte jeg høvl-spåner af den slags man kan købe til marsvin osv. men jeg fik så meget affald ud af det at min kompost var ved at kløjs i det, for man kan ikke rive det rent på samme måde som sandet. Bortset fra mængden var spånerne da ok, men der var mere der skulle udskiftes hver dag.
Billedet bliver først i morgen, tiden løb fra mig  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #6 Dato: 21 Juli , 2008, 23:48 »
Jeg bruger også alm gult sand i bunden, og på ski..brættet, og i bunden af huset får de så noget savsmuld/spåner, til at suge det værste op.
Det giver noget der ligner en halv sæk affald hver 14 dag, så det giver altså lidt mere arbejde.
Jeg kører det på forbrændingen sammen med haveaffaldet, så for mig betyder det ikke noget med en sæk eller to ekstra. Samme vej går det brugte redemateriale, hø, når det er ved at blive beskidt. Har ikke en have der er stor nok til at have en større kompostdynge også.
Men sand i bunden er altid godt, så sætter skidtet sig ikke fast på gulvet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2008, 00:12 »
Aldrig mere grus eller sand her, det er dog det værste jeg nogensinde har gjort, så her er det spåner med stallosan i bunden, og absolut ikke andet, hvis de vil grusbade må de gå ud.

Jeg gider da ikke rive hver dag, og det er heller ikke nødvendigt, spåner holder længe, og kan køres direkte i haven,,,, da jeg havde villahave og altså mindre forhold, blev der sat 2 sække affald om året til storskrald.


Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2008, 07:09 »
hos en entreprenør, det er sådan lidt orange i det.
Ligesom DSB's billeter af samme farve der er lidt billigere?

Undskyld, undskyld, men kunne ikke lade være. :D ;)

Jeg bruger halm, primært fordi at jeg kan få det hos en landmand der er ultra-orange og jeg har ikke noget problem med at kompostere ::) så det gør ikke noget at det fylder, og det gør det, når jeg bruger  halm.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2008, 07:52 »
I mit hønsehus har jeg et tyndt lag grus - ovenpå det et lag spåner (tyndt lag om sommeren - tykt lag om vinteren) og endelig under selve sidepindene lægger jeg aviser. Sandet gør, at møget ikke sætter sig fast på det krydsfinér, som gulvet i hønsehuset består af. Spånerne for at opsuge evt. fugt og give hønsene et blødt underlag (mors høns  <G) og aviserne for at fange møget. Når jeg muger ud, ryster jeg møget af aviserne ned i en spand - det kommer på komposten, og de beskidte aviser kommer så i en affaldspose (som jeg binder knude på af hensyn til skraldemandens næse  ;)) og direkte i skraldespanden. Spånerne ryger også på komposten. Den løsning fungerer rigtig fint hos mig, men nu har jeg jo heller ikke det store hønsehold  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2008, 08:12 »
Jeg har mine høns i en gamel svinestald, hvor der har gået nok 10 grise, da vi lavede det om til hønsehus lod vi ædetrugene være, der får de så sand i til sandbad, ellers spåner og stalosan på gulvet, engang  imellem får de lidt halm eller hø, det griser bare så meget  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2008, 08:31 »
Nej, Finn, det var farven på sandet, for at beskrive hvad jeg køber. Jeg giver sandelig kr 20 pr spand (prøv lige at omsætte det til m3, som han normalt tager kr 68 for), men den rækker i rigtig lang tid synes jeg.
Hvis jeg boede lidt tættere på havet, ville jeg nok hente strand sand. Men jeg har desværre ikke nogle gode "kilder"
Jeg havde slet ikke tænkt på at mit indlæg kunne forstås i bedste DSB-Harry stil, men dejligt med et morgen grin  ;D
Ha' en god dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2008, 10:34 »
Jeg har spåner på gulvet, strandsand i et hjørne (stranden er 4 km herfra, ren luksus  ;D ) og strandsand på møgbrættet. Hønsene foretrækker dog at "bade" udenfor i huller de selv har gravet i jorden. I de spande hvor de lægger æg har jeg også spåner og indtil nu har det fungeret meget godt.
Venlig hilsen
Liv

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2008, 11:40 »
det er forbudt at hente strand sand
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: strøelse til Høns / samt møgplanke
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2008, 11:54 »
I store mængder, ja, men du må gerne tage sand med hjem i småtingsafdelingen. Det "der kan være i en hat".
http://www.skovognatur.dk/Ud/Adgang/Faerdsel/SandOgSten.htm
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi