Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lige et elektrisk spørgsmål..  (Læst 11472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Lige et elektrisk spørgsmål..
« Dato: 06 Maj , 2008, 14:06 »
Fra strømomformeren, der laver 220 V om til 9000 V har jeg et almindeligt stykke ledning, men jeg kan hører, det klikker i den, bare den rører græs/jord. Hverken hunden eller jeg har gnavet i den, og der er ingen (synlige) skader på den, faktisk skiftede jeg den i foråret, af samme grund. Hvad skal jeg i stedet bruge, installationskabel til ude/inde/vådt/tørt eller et gummikabel? Eller noget helt 3. og dyrere?
 ???
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2008, 15:15 »
Jeg bruger højtaler kabel til mine løbegårde til kattene.
Det kan fås i en ret kraftig model, mener det er noget med 4 kvadrat milimeter.
Ellers kan du også bruge installationsledning, som er lavet i fast kobber, og gerne som 2½ kvadrat mm.
Det skulle række, uden at der springer gnister gennem isoleringen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2008, 16:03 »
Det er fordi ledningen ikke er lavet til så høj en spænding så isoleringen vil hurtigt nedbrydes, det er det du kan høre som små udladninger/gnister. Ledningen er jo lavet til normal 230/400 V. Tykkelsen af kobberet er stort set ligegyldigt for der løber ikke ret meget strøm i ledningen, det er tykkelsen på isolationen der skal op.

Du kan enten bruge et kabel beregnet til det, som her jordkabel
Eller du kan  hænge ledningen op med sådan nogle isolatorer som her, så den ikke har kontakt/rører ved noget.
Isolator
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2008, 17:59 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2008, 16:56 »
Læser flittigt med for jeg har samme problem.

Finn man kan ikke se dit jordkapel.


Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2008, 17:59 »
copy-paste fejl, nu er den der.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2008, 19:54 »
Man skal bruge ledninger eller kabeler, der kan trække så mange v, de kabler vi bruger i husene eller jordkabler, de bliver for varme og derved går istykker, jeg kunne tror kabler til kraft er gode nok, jeg kan ikke lige huske hvor mange v de tager.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2008, 21:17 »
380 v's ledning 2½ kvadrat skulle kunne holde. Jem & Fix eller Harald Nyborg er billigst.

T-Hansen har højtalerkabel i 4 kvadrat som også kan bruges.

Eller køb hos en elektromekaniker/Nielsen & Rønne. En el-installatør kan også give dig det rigtige.
Hilsen Susanne

willemoes

  • Gæst
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2008, 16:16 »
De fleste konklusioner m.h.t til isolationens tykkelse er helt rigtige. (Finn  ;) )
Det skulle være muligt at købe afmålte længder med en kraftig isolation i en grovvarehandel.

En tykkelse på 2,5 mm2 er helt fin, der er ingen varmeudvikling forbundet med elhegn idet strømmen, helt rigtigt, er ganske lav.
Ellers ville det være forbundet med stor livsfare at berøre noget med en spænding på 9000 Volt.

Personligt ville jeg jo foretrække ikke at lægge ledningen på jorden; men hæve den op på isolatorer hvor det er muligt. Og min gamle far ville sikkert have puttet tråden ind i et nyt stykke plastikhaveslange.

Claus
(elektriker)
« Senest Redigeret: 07 Maj , 2008, 16:20 Fra Claus Willemoës »

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2008, 19:56 »
Den skal jeg lige have igen <G

Jeg har en alm. ståltråd ud fra elmaskinen, der er grønt plastic på - svarende til et tyndt grønt hegn.

I begge ender er ståltråden afisoleret og snoet om hhv elmaskinen og et jordspyd og selve strømledningen.

Er det kun den til jorden der er farlig eller??

Mine begyndte også at slå, men det var fordi de rustede, der hvor isoleringen var taget af. Da dette blev klippet af og nyt afisoleret gik det over...

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2008, 21:59 »
Det er ikke farligt, fordi det er det samme som at røre ved el-hegnet. Det gør kun avs...

Men den stadige påvirkning af den høje spænding vil nedbryde isoleringen omkring tråden, specielt hvis den ligger på jorden og så vil der komme overslag til jorden og ikke spænding på hegnet. Så derfor er det en god ide at sørge for enten at løfte tråden væk fra jorden eller bruge et kabel beregnet til den høje spænding.

Højtalerkabler er kun godkendt til 50V, så det er ikke nogen god ide at bruge dem.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #10 Dato: 07 Maj , 2008, 22:08 »
Nu er det lige sådan, at strøm'eren sidder ca 25 fra elhegnet, for at kunne være i tørvejr, i et thehus. Så det vil være lidt umuligt at få ledningen til at svæve i luften hele vejen. men jeg vil forsøge at finde et jordkabel i harald-nyborg - og ideen med en vandslange er god, det forebygger også, hvis den nævenyttige hvalp skulle få smag for ledning. Eller hvis jeg i forglemmelse skulle køre den over med plæneklipperen.. ::)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2008, 22:16 »
Lone, så kan du bare købe den mindste på 1,5 kvadrat, og så bruge alle tre ledere, for ikke at få strømtab, regner med at de 25 er meter, du mener.
Og du kan bare købe den billigste, den skal jo ikke vaære godkendt til alm. strøm, når det er til elhegn.
Vil tro, at du kan få det for omkring 200 - 250 kroner. Det er jo sikkert noget, der skal holde i mange år, og så er det jo kun en lille investering.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

willemoes

  • Gæst
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #12 Dato: 07 Maj , 2008, 23:55 »
Børge du har ikke fattet det, det er isolationes tykkelse og ikke ledningens der er afgørende her. Om alm. installationskabel kan holde 9000 V inde ved jeg ikke, har ikke prøvet; men tvivler. Godkendelses spændingen er 700-1000 V, og så ligger gennemslagspunktet selvfølgelig pæænt meget højere.

Det korte af det lange er, at der hvor jeg som elektriklker på landet har været med til at udføre den slags installationer, blev ledningen frem til hegnet sat op på pæle eller lign.


Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #13 Dato: 08 Maj , 2008, 07:42 »
Jo, Claus, jeg har fattet det...

Har selv to hegn kørende, hvor jeg fører strømmen ud via en ledning, og har forsøgt mig frem, for at se hvad der virker.
Et installationskabel er jo isoleret, med dobbeltisolering, og her springer der ikke gnister ud igennem. Derfor er det også, at man ligesågodt kan bruge alle tre ledere som førende, da strøm nu engang løber den vej der er nemmest, hvis man førte jord frem sammen med, ville der ikke være isoleret nær så godt, da det kun ville være de enkelte ledningers isolering, der beskyttede.

Men du har da ret, at hvis det er over lange afstande vil en ledning ført i luften være bedre. Des længere afstande, des støre mulighed for svage steder.

Hvis man endelig vil gøre det helt godt, så kunne man i gamle dage købe tændrørskabel i metermål, og lige netop denne type er produceret til at kunne holde til over 20.000 volt. Kik engang på isoleringen til disse, der er isolering ikke tykkere, end hvis du tager et jordkabel, med begge lag.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Lige et elektrisk spørgsmål..
« Svar #14 Dato: 08 Maj , 2008, 08:15 »
Det eneste problem kan være at få lirket kablet 25 m gennem vandslangen.. ???
Egentlig hjælper det vel ikke at hænge kablet er op, hvis isoleringen alligevel brænder igennem på længere sigt, man hører bare ikke de gnister, der fortæller, at noget er galt?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)