Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 199824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #360 Dato: 03 Oktober , 2010, 22:13 »
Øv, Marianne *t
Jeg har ikke fået læst dine vagtelopdateringer i et par dage, så det var sørgeligt nyt at vende tilbage til :'(
Jeg krydser fingre for resten!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #361 Dato: 03 Oktober , 2010, 22:25 »
Så måske kvalt er et bedre ord, for hvis de klumper meget sammen og de har ligget nederst så hjælper det ikke at være stor.

Kun et bud for det er lidt trist og uforståeligt når det er nogle af de største som falder fra..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #362 Dato: 04 Oktober , 2010, 18:35 »
Det ser ud til, at det går bedre, der er stadig nogle "slemme" klatter, men kun nogle ganske få. Alle de resterende 12 kyllinger er aktive og fødesøgende.
De er ikke helt tilfredse med at vi har droppet al levende foder, men de spiser godt af tørfoderet. De får stadig lidt mælkebøtteblade, jeg ved ikke om det måske er dumt? Men de nipper jo også af det grønne i drivhuset, og så tænker jeg, at mælkebøtteblade er bedre.
Jeg er begyndt at blande voksefoder i deres startfoder, for at overgangen ikke bliver for brat. De havde det heldigvis i Forum ved Esbjerg, så jeg kunne hente noget i dag.
På billedet ses de to voksne sammen med seks af kyllingerne, man kan faktisk godt tage fejl, for kyllingerne er blevet godt store  *d

Sådan en lille en er da slet ikke til at stå for *p

Se dagens film *y
« Senest Redigeret: 04 Oktober , 2010, 19:56 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #363 Dato: 04 Oktober , 2010, 19:26 »
Man kan tydelig se at de tænker, moar moar, melorme melorme, forstå det nu.

Det er svært at sige om de melorme kunne skade, men de kan jo altså sagtene leve uden, jeg ville gøre nøjagtig det samme.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #364 Dato: 08 Oktober , 2010, 06:30 »
Intet nyt er forhåbentlig godt nyt.?
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #365 Dato: 08 Oktober , 2010, 06:47 »
Ja, intet nyt er godt nyt, de vokser og trives, vi har ikke set nogle forkerte klatter siden i forgårs, hvor der var en enkelt.
De er simpelthen så fine og livlige. Nogle af dem er så store, at man godt lige kan tage fejl af en af og en af de voksne. *p
Vi har helt droppet det levende foder, men i går gav vi dem så nogle helt få maddiker, for variationens skyld, de spiste dem også, men det var ikke sådan en jubelscene, lige som med melorm.
Jeg regner med,  at vi giver dem nogle få melorm her i weekenden. Lørdagsslik  ;D
Hvis du kører forbi Skjern, John, skulle du lige kikke ind og se mine små hvide prinsesser/prinser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #366 Dato: 08 Oktober , 2010, 07:11 »
Jeg skal til fødselsdag i Borris på søndag, hvis jeg husker rigtig, og sandsynligvis i Skjern om 2 uger, så mon ikke jeg kan få lov til at "strække benene" en times tid en af dagene.
« Senest Redigeret: 08 Oktober , 2010, 12:58 Fra John Mejland »
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #367 Dato: 08 Oktober , 2010, 19:10 »
Det glæder mig at høre at rådet muligvis har virket.
Jeg tror at du skal være lidt forsigtig med at fodre for kraftig før til næste år når de for alvor går i gang med at ligge æg.

Vildt opdrættere kalder det hvileperiode.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #368 Dato: 08 Oktober , 2010, 20:14 »
Ja, det var et rigtigt godt råd, Bjarne *l Tak for det  <E
I det hele taget skyldes min succes med mine "bob'er" din store hjælp og opbakning.
Tænk at man kan gøre noget forkert, bare fordi man vil gøre det så godt som muligt  ;D
Jeg regner med at holde dem på voksefoder fra nu af og så til en gang i februar. Var det ikke der, du sagde, at man skulle skifte til æglægningsfoder?
Jeg er helt sikker på, at de to store, der døde, fik for meget levende foder, de var de største, så de har også tiltusket sig mest. Men 12 ud af 15 er vel også ok, når det gælder hvide bobwhite? Det er under alle omstændigheder en stor forbedring fra sidste år *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #369 Dato: 08 Oktober , 2010, 23:33 »
På trods af de 2 du midstede er det et utrolig fint resultat.
Der sker ikke noget ved at fodre som du har foreslået ind til foråret.

Det at have med fugle at gøre er lidt som at have med planter at gøre.
Når de vokser og blomstre skal de have næring. Hvis man giver næring når planter ikke skal yde og de ikke kan afsætte næringen til omgivelserne, er det akurat det samme der sker med fugle.

Det der modsat tamfjerkræ er som du har gjordt ved forsøget at sætte sig ind i hvordan de lever i naturen og lade dette ligge til grund for fodringen.

Fugle der lever nord og syd for Ækvator skal foderet og lys varieres efter årstiden.
Fugle der lever i Ækvator og tæt på er det ikke nødvendig at variere foderet da der her er næsten det samme udbud af føde året rundt.
Samtidig variere foderværdien omkring Ækvator ikke så meget som det gør nord og syd for Ækvator og derfor kræver de en fodring hvor næringsværdien ligger midt imellem det man bruger til fugle nord og syd for Ækvator.

Tamfjerkræ og domisticerede fugle har ofte midstet deres naturlige evner med varieret optagelse af næringsværdier fra foderet da de ofte er opdrættet til produktion både sommer og vinter.
Samtidig har tamfjerkræ også et behov for meget større fodermængder en de vilde fugle vi holder i fangenskab.

Tam fjerkræ og domisticerede fugle ville aldrig kunne overleve i naturen.

Jeg håber at det giver lidt forklaring på forskelden på tamfjerkræ og de vilde arter vi holder i fangenskab.

   

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #370 Dato: 11 Oktober , 2010, 17:17 »
Mine vagtler har det stadig godt og stortrives, de er knap så interesserede i os, når vi ikke kommer med lækkerier, men de er aktive, fløjter deres små triller og skalaer, og er ivrigt fødesøgende i det meste af drivhuset.
Det er en stor glæde at sidde og betragte dem. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #371 Dato: 18 Oktober , 2010, 09:05 »
Det går stadig rigtig fint med de 12 kyllinger og deres forældre. Jeg var meget spændt i går, for der havde vi jo nattefrost. Drivhuset havde fine hvide isblomster på glasset, da jeg kom derover, og flokken sad klumpet sammen i to klumper, men de har det bare fint.
Jeg har lige taget nogle billeder her til morgen, her ses hele flokken, Bob sidder ca. i midten (han har en sort plet ovenpå hovedet) og Ariel sidder lidt til venstre, hun mangler stadig en del af sit fjerskifte, så hun er stadig noget nusset at se til. Ungerne er nu næsten lige så store som de voksne, og stadig aldeles bedårende. *p

Her er et nærbillede af nogle af ungerne:

Hvis I klikker på billederne bliver de større.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #372 Dato: 18 Oktober , 2010, 12:43 »
Ej, altså, tænk at det hele er gået så godt, det er jo ikke til at begribe! :)

Og hvor smart at Bob har en plet på hovedet :D Du skulle næsten give Ariel en lille plet med en sprittusch! :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #373 Dato: 18 Oktober , 2010, 12:50 »
Jeg føler mig også uendelig priviligeret, Christina. Nu har jeg jo også haft et "hemmeligt våben", nemlig Bjarne som hele tiden har stået mig bi med råd og vejledning samt opmuntring.
Og endelig har der været mange her på forum, som har delt sorger og glæder med mig, det har betydet en masse for mig.
Jeg går faktisk og spekulerer på, hvordan jeg kan mærke Ariel, måske en ring om benet? for ellers kan det måske blive svært at kende hende fra ungerne senere.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #374 Dato: 18 Oktober , 2010, 22:52 »
Marianne, hvad med en elektrikker strip, jeg bliver helt dårlig ved tanken om at du kunne tage fejl af lille Ariel,,, og hvad skal Bob så gøre  ???
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn