Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syg 5-6 ugers kylling - inaktiv og paralyseret  (Læst 2529 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Eli Schrøder

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Syg 5-6 ugers kylling - inaktiv og paralyseret
« Dato: 17 ſeptember , 2020, 10:11 »
Kære hønsenetværk,
Håber på jeres hjælp til en nybagt "hygge høns indehaver" :-)
For ca. 5 uger siden købte vi 10 stk. 2-4 dg. gamle kyllinger af to forskellige racer.
Desværre har vi mistet 5 kylliger siden da. Senest en stor flot, frisk og livlig kylling. Én mere er nu på vej.
Forløbet er det samme - kyllingen bliver inaktiv, spiser og drikker ikke. vil helst stå i kanten af varmelampen, hvor den står som paralyseret. Den løber dog, hvis man forsøger at fange den. Den følger ind imellem langsomt med de andre kyllinger rundt påi deres 1,5 kvm. indhegning i hønsehuset, hvor vi også har 9 stk. 16 uger gamle kyllinger.
Vi synes de små har perfekte forhold med varme, rent vand jævnligt, Hedegaard Vokse Held (fik de også der hvor vi købte dem), plads, frisk klippet smågræs osv.
Nu står den næste kylling på samme måde - og har gjort det i to dage. Denne gang har jeg fodret den med en sprøjte for at se om den vil komme siger over tid. Her til morgen er der desværre ingen bedring. Den er naturligvis checket for lus.
Jeg giver den A38 iblandet kyllingefoder. Er sikker på den kun er i live nu pga. fodring med sprøjten.
Den spiser ikke noget selv - kroen føles helt tom, når jeg forsigtigt lægger den på ryggen og mader den med sprøjte. Derefter kan jeg mærke, der er "føde i sækken".
Afføringen synes jeg ser normal ud - grøn/hvid (se foto).
Hvad siger I - hvad kan der være i galt - kan jeg gøre andet end det jeg gør - hvor længe skal jeg blive ved - skal den aflives nu ?
Hilsen Eli
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2020, 10:18 Fra Eli Schrøder »

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Syg 5-6 ugers kylling - inaktiv og paralyseret
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2020, 15:48 »
Det vil nok være svært at gætte på hvad dine kyllinger fejler.  Har kyllingerne adgang til sand til deres kråser ?  Har de fået græsafklip fra slåmaskinen, det kan udrydde en hel kyllingeflok, enten pga forurenet med fuglelort, taget varme i afklippet eller andre giftige ting.  Desuden kan kyllinger fra forskellige flokke smitte hinanden med mange usete sygdomme, derfor køb kun dyr et sted fra og isoler nye dyr fra de dyr du har i forvejen.  Fodr ikke på gulvet eller jorden, da fks. coccidiose smitter meget nemt.  Fjern syge dyr, så snart de udviser svaghedstegn og regn ikke med at de bliver bedre, har sjældent set en kylling eller høne blive rask, det går som regel den gale vej og man kan lige så godt udfri dem fra yderligere lidelse.  Strø med rød stalosan hver uge på strøelsen og hold meget tørt, man kan evt. give adgang til kul i små stykker.  Skift ikke foder uden en uges tilvænning.  Det var lige hvad jeg kunne hjælpe dig med nu, os der haft høns i mange år har oplevet mange bump på vejen.