Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Voksen høne med coccidiose  (Læst 32976 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Voksen høne med coccidiose
« Dato: 04 November , 2010, 19:35 »
En af mine høns blev i går akut meget skidt..synligt syg med silende diarre, træthed, appetitløshed og spændt bug...blandt andet. Her hos mig betyder det dyrlæge med det samme, og i dag ved undersøgelsen af høne og især klatter fandt dyrlægen en alarmerende mængde af coccidier eller æg derfra...DET HAVDE JEG IKKE LIGE SET KOMME /d /d - her har jeg fejlagtigt gået og troet, at coccidiose ramte kyllinger og ikke voksne høns, som oven i købet bor næsten pinligt rent.

Hele hønsefamilien bliver nu behandlet med Baycox og den syge høne får derudover antibiotika, og jeg håber virkelig, at det virker hurtigt, for hun har det rigtig skidt!

Jeg kan her på forum læse mig til, at jeg nu skal i gang med den helt store rengøring af hønsehus og gennemgravning af hønsegård, men hvad pokker gør jeg lige med hele haven?. Hønsene går frit og haven er befolket af 10 millioner gråspurve og alle deres klatter - det er mange...overalt, hverken fugle eller klatter kan jeg jo fjerne, og hønsene kan IKKE gå i hønsegården alene - den indskrænkning ville de ikke kunne overleve mentalt :D

Er der nogle af jer hønsefolk, som har oplevet coccidiose hos en voksen høne..og har I fået bugt med det?
« Senest Redigeret: 04 November , 2010, 21:26 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #1 Dato: 04 November , 2010, 20:50 »
en hætte saltsyre til 10 liter drikkevand skulde kunde holde det væk siger de gamle bønder der bor her omkring

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #2 Dato: 04 November , 2010, 21:03 »
- med stor risiko for at slå hønen ihjel på smertefuld vis :(. Ved coccidiose er tarmslimhinderne hullede og blødende. Prøv lige at tænke SYRE ned i systemet. Nej, vel? Saltsyrekuren har vist sig ikke at du til noget vedr. indvoldsorm. Den tager sikkert heller ikke Coccidier. Hold dig til dyrlægens behandling og støt evt. op med lidt ekstra kræs for at holde den i gang med at spise. Det bedste er nok at lade dem gå frit så der er mindst muligt smittetryk, trods alt.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #3 Dato: 04 November , 2010, 21:40 »
Der findes ni forskellige typer af coccidiose og de angriber forskellige aldre. Men normalt er ældre høns mere resistente overfor coccidiose, fordi de har fået en lille dosis på et tidspunkt og derfor er udbrud hos voksne ikke så slemme.

Det er et mærkeligt tidspunkt det kommer på, for det trives normalt bedst når det er varmt og fugtigt. Hvilket jo ikke er nu.

Håber at alle kommer over det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #4 Dato: 04 November , 2010, 21:43 »
Med hensyn til at bruge saltsyre forebyggende har jeg nok ikke nogen mening, og jeg bruger det ikke selv, men i hvert fald er det ganske uansvarligt bevidst at forøge surhedsgraden i hønsetarmene ved at bruge saltsyre, hvis hønen er syg og oven i købet viser kraftige tegn på at problemerne sidder der eller i kråsen. Det er dyrplageri.

Min høne er meget glad for A-38, og flokken har det sidste halve år dagligt fået serveret en lille skål af dette hver dag. Jeg håber at det kan være medvirkende til, at hendes tilstand hurtig bedres...udover det må den få lov til at leve af "lørdagsslik" de næste par dage
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #5 Dato: 04 November , 2010, 21:49 »
Der findes ni forskellige typer af coccidiose og de angriber forskellige aldre. Men normalt er ældre høns mere resistente overfor coccidiose, fordi de har fået en lille dosis på et tidspunkt og derfor er udbrud hos voksne ikke så slemme.

Det er et mærkeligt tidspunkt det kommer på, for det trives normalt bedst når det er varmt og fugtigt. Hvilket jo ikke er nu.

Håber at alle kommer over det.

Tak Finn - jeg håber, at du har ret mht mildere udbrud ved voksne dyr - og så kan jeg forstå, at jeg oveni den kedelige overraskelse over, at der er coccidier i den lille nu toårige flok også kan undre mig over årstiden for udbrud
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #6 Dato: 05 November , 2010, 07:44 »
Men normalt er ældre høns mere resistente overfor coccidiose, fordi de har fået en lille dosis på et tidspunkt og derfor er udbrud hos voksne ikke så slemme.
Det var netop den opfattelse, jeg havde, så det er ny viden for mig, at voksne kan få det så slemt, og det er da bestemt godt at være opmærksom på.
Ja, man lærer hele tiden noget.
God bedring med din høne, Helle *t
Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #7 Dato: 05 November , 2010, 09:18 »
Sikke en gyser, Helle. Tak fordi du deler det med os, jeg vidste heller ikke at en voksen høne kunne blive så syg af det /d Jeg håber behandlingen er effektiv for hønemor!

Jeg kan her på forum læse mig til, at jeg nu skal i gang med den helt store rengøring af hønsehus og gennemgravning af hønsegård, men hvad pokker gør jeg lige med hele haven?. Hønsene går frit og haven er befolket af 10 millioner gråspurve og alle deres klatter - det er mange...overalt, hverken fugle eller klatter kan jeg jo fjerne, og hønsene kan IKKE gå i hønsegården alene - den indskrænkning ville de ikke kunne overleve mentalt :D

Mht. rengøringen, så er coccoider meget svære at komme til livs. I en af artiklerne om sygdomme kan man læse, at den bedste rengøring er gasbrænder... Det er nok ikke realistisk for ret mange. Jeg tror jeg ville lave en grundig rengøring, så godt som det nu lader sig gøre og så i øvrigt glæde dig over (ved ikke lige om det er det rigtige udtryk :-\) at årstiden er med dig.
Som Ankerine skriver, så tror jeg også bare de skal have lov til at gå frit, så klatterne med coccoider spredes på et større område og smittetrykket er mindre. Bliver de mon ødelagt af frost?

Sikke noget øv! Jeg håber det ender godt! *t *l
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #8 Dato: 05 November , 2010, 10:21 »
Jeg ville satse på at behandlingen virker, og så opbygge nyt imunforsvar ved at give rigtig meget hønseguf, hvis ikke det kan gøre det, så dine høns igen kan klare det daglige liv i haven, så er der vist ikke meget at gøre, jeg ville heller ikke luke dem inde i hønsegården...

God bedring med dem.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #9 Dato: 05 November , 2010, 13:12 »
Tak skal I have allesammen *h...for det her er virkelig øv :'(

I dag ligge syge Sorte i sofaen i stuen med små lækre retter og masser af vand inden for rækkevidde. Hun har det ikke godt...men bedre, hvis man skal se det positive her. Sover meget, bevæger sig ikke rundt...nu ligger hun jo også godt og lunt, men hun er frisk i øjnene og vil også gerne snakkes med ind imellem. Jeg tror og håber på bedring, som gerne skal vise sig inden for de næste 24 timer.

Jeg er stadig nærmest chokeret over, så hurtigt, pludseligt og voldsomt hun blev angrebet. Jeg tror ikke, at hun havde været i live nu bare 1½ døgn efter udbruddet, hvis ikke hun var kommet i behandling straks.

Da jeg vaskede hende nænsomt bagi i morges, så jeg for første gang direkte blod :-[..hun gav sig og viste tydeligt, at det ikke var lige nu, at hun skulle gøres ren.

Jeg selv er i gang med rengøring af hus...afvaskning og derefter Rodalon...de andre høns følger meget interesseret med, og giver højlydt udtryk om, at de synes, det er vildt mærkeligt, det jeg laver...og måske lidt bange for "hvor hulen skal vi sove i nat??"..de fejler heldigvis ikke noget, og synes da bestemt heller ikke, at det er sjovt at skulle have medicin.

Tanja@ jeg har tænkt på gasbrænderen. Hvis min mand kommer hjem inden hønsenes sengetid, så vil jeg bede ham give huset en omgang. Jeg kunne også vældig godt tænke mig at vide, om frosten dræber coccidierne og æg.
« Senest Redigeret: 05 November , 2010, 13:50 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #10 Dato: 07 November , 2010, 07:32 »

Er der nogen som ved, om en høne, der har haft coccidiose i udbrud, overhovedet har en chance for at overleve selv om den har fået behandling derfor?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #11 Dato: 07 November , 2010, 07:57 »
Jeg ved det faktisk ikke men som sygeplejerske har jeg da ofte set folk være MEGET syge (hvor man tænker sit!) - og så er de alligevel vendt på en tallerken. Det vigtigste har, for mig at se, været om de spiser og drikker. Ikke alt det, de burde - men nok til opheling og "at holde dem kørende". Selvfølgelig må det være smertefuldt at tarmslimhinden er delvist ødelagt. Men den heler vel. Det må nok bero på dit skøn om: 1. der er fremgang, 2. hun har sul nok på kroppen til at holde nogle dage endnu til opheling, 3. hun ikke er bange i situationen. Vi har her haft coccidioseramte kyllinger der har blødt, ligget stille - og alligevel er kommet sig. Til gengæld har vi også haft en, der bare lå død da de andre var kommet sig. Den havde ikke set syg ud. Det er svært. God bedring med hende *t.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #12 Dato: 07 November , 2010, 08:13 »
Tak Kirsten. Det er netop den ødelagte slimhinde, jeg tænker på. Min høne har ikke mere diarre og kammen er normal i farven igen. Hun er træt, men spiser..lidt, og prøver at følge rundt med de andre. I går eftermiddags så jeg hende pudse fjer..ikke længe, men hun gjorde det - så jeg tror på bedringen. Jeg forventede heller ikke, at hun skulle blomstre op straks behandlingen startede, for en blødende tarmslimhinde tager vel noget tid i ophelning og gør ondt.

Jeg læste blot en klinisk artikel om coccidiose, hvor der stod, at prognose for et angrebet dyr var meget dårlig.

Jeg krydser fingre og håber, heldigvis var hun rigtig sund, frisk og vellidt blandt de andre inden hun blev syg.

Lige nu er hun mest glad for den lune havregrød med solbærsaft og smørklat....især smørklat :D
« Senest Redigeret: 07 November , 2010, 11:56 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #13 Dato: 09 November , 2010, 09:52 »
Hvordan går det med din høne, Helle?

Jeg har haft to omgange kyllinger med coccidiose og jeg har aldrig mistet en, selvom de begge gange havde blod i afføringen...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Voksen høne med coccidiose
« Svar #14 Dato: 09 November , 2010, 10:00 »
Jeg synes, jeg har noget løsreven viden om høns, der er kommet sig over coccidiose, et eller andet med fertilitet, men jeg kan ikke huske detaljer.
Er der nogen, der ved noget om det?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk