Det var da en helt fantastisk tråd! <3
Jeg bor pt i en lillebitte lejlighed. Sidste år inspirerede min kæreste mig til at leje mig ind i en nyttehave, og vi brugte sommeren på at omdanne 5 x 8 meter ukrudtskrat til brede med masse af grøntsager og krydderurter, og vi fik en bette plads på cirka 1 x 1,5 meter i et fælles drivhus.
Jeg har aldrig været den store haveentusiast (kan min far vist godt skrive under på), men det ændrede sig i hvert fald med et trylleslag... Var ufatteligt fedt, at kunne plukke sin egen salat, ærter, tomater mm.
Nyttehave-eventyret sparkede til lysten om at få vores helt eget, og midt i maj overtog vi nøglerne til et dejligt hus i Hornsherred. Med huset følger en grund på 2500 kvm!!! Der er hele TO køkkenhaver, hvoraf der er et meget produktivt aspargesbed i den ene (hundene har dog fået smag for dem, så det skal hegnes ind i en fart!!!), 20 kvm drivhus som for et par uger siden blev plantet til med en masse tomater, chili, auberginer og agurker.
Haven rummer adskillige, store, gamle træer, blandt andet: æbler, blommer, 2 x kirsebær, valnød, alm. hasselnød, rød hasselnød
... og frugtbuske i rå mængder: ribs, solbær, hindbær, stikkelsbær og rabarber.
Manden er netop blevet færdig med at bygge hønsegård, og vi regner med at kunne flytte vores 5 nyanskaffede australorps derud i eftermiddag... Deres midlertidige bolig skal så laves til kaningård, hvor vi vil prøve at opdrætte en blanding af fransk vædder og hvid landkanin.
På to dage producerede de fire høner hele 9 æg, så vi bliver vist rigeligt selvforsynende på dét punkt.
En kummefryser må meget snart indkøbes, så vi kan få frosset en masse af alle de dejlige bær ned... Og så skal jeg vist forsøge mig med det der syltning og henkogning.. Jeres henkogte tomater lyder superlækre, og er ret sikker på at vi aldrig får spist os gennem alle de tomater rå :-)
Vi syltede chilier fra drivhuset sidste år, og det har egentligt fungeret godt, men i år prøver vi bare at fryse dem løse, tror jeg... så er de ligesom lidt mere anvendelige.
Manden drømmer om en gris i baghaven, meeeeen... Det får han vist ikke lov til lige foreløbigt ;-)
Men altså... rigtig spændende læsning i den her tråd!