Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger som ikke burde have top  (Læst 6688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Kyllinger som ikke burde have top
« Dato: 14 Juni , 2014, 10:07 »
Hej forum :)
D. 2 maj fik jeg fem kyllinger, og nu hvor de er blevet store er der noget virkelig mærkeligt som jeg har lagt mærke til... (uh, bliver nok svært at forklare)
Men altså, mine fem kyllinger kom fra to grønne æg (jeg tror de kyllinger blev to sorte, en hane og en høne) to hvide æg (jeg tror at kyllingerne fra disse æg blev de to hvide, en hane og en høne) og til sidst, et lille brunt æg (jeg tror kyllingen fra dette æg blev den lille orange, som jeg tror er en høne.
De to grønne æg er fra mine grønlægger høner, de to hvide fra mine hvide hybrid høns, og det brune er jeg ret så sikker på er fra en af mine orange blandings høns (guld sortrandet dv wyandot/australorp/lys sussex) faderen til alle fem kyllinger er min blandings hane (australorp/lys sussex).

Nu har i lidt "baggrundshistorie", nu til problemet:
Fordi, at af disse fem kyllinger har det vist sig at både den sorte hønekylling og den hvide hønekylling har top?! :o

Jeg har to, meget usandsynlige bud, men ellers ingen idé om det...
Første bud: En af mine druffel hauben høner, som nu begge to er blevet ædt af en mink, var en hane, som kunne lægge æg, og så befrugtede den mine høns i al hemmelighed ;D
Andet bud: Det brune æg var fra en af mine druffel hauben høner, derfor kom en kylling med top... - Så står jeg bare tilbage med én kylling med top, og en lille orange kylling jeg ikke kan forklare...
Ja, mine bud var måske lidt ment som en joke ;) , men jeg håber at i måske sidder inde med nogle lidt bedre...

På forhånd tak :)

(Har måske mulighed for at få taget nogle billeder af dem i løbet af i dag, hvis det er til nogen hjælp)

Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kyllinger som ikke burde have top
« Svar #1 Dato: 14 Juni , 2014, 10:12 »
En ting er sikkert en rigtig hane lægger ikke æg.

Hybrider er jo krydsninger og hybrider som lægger grønne æg er enten lavet på Araucana eller Engelske Araucana og sidstnævnte skal have top.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Sv: Kyllinger som ikke burde have top
« Svar #2 Dato: 14 Juni , 2014, 10:30 »
Det havde jeg slet ikke tænkt på, i mit hoved åbner det så op for to muligheder;
I den første tager jeg udgangspunkt i at jeg har ret i min formodning om at de to sorte er fra grønlægger æggene, så er den toppede sorte hønekylling forklaret, men stadig ikke den hvide, medmindre selvfølgelig at der også har været toppede høns henover de hvide hybrider.

I den anden tager jeg udgangspunkt i at jeg tog fejl, og at den sorte og den hvide hønekylling er fra henholdsvis min sorte og en af mine hvide grønlæggere, det forklarer begge de toppede hønekyllinger, men da den sorte hanekylling så måtte have været fra en af de hvide hybrider, bliver det igen mærkeligt, for hvorfor skulle den så være sort...
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kyllinger som ikke burde have top
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2014, 10:46 »
Med krydsnings høns kan alt dukke op.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Kyllinger som ikke burde have top
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2014, 11:00 »
Det skal lige siges at Araucana ikke er i gruppen grønlægger. Muligvis fordi deres æg ikke er grønne, eller de ikke har generne til det, men Araucana ligger turkisgrønne æg. :)
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kyllinger som ikke burde have top
« Svar #5 Dato: 14 Juni , 2014, 11:03 »
Det skal lige siges at Araucana ikke er i gruppen grønlægger. Muligvis fordi deres æg ikke er grønne, eller de ikke har generne til det, men Araucana ligger turkisgrønne æg. :)

Nej - men der skal bruges en araucana for at lave en grønlægger
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kyllinger som ikke burde have top
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2014, 11:14 »
Helt korrekt så skal Araucana og Engelske Araucana lægge turkisBLÅ æg.  ;)

Og for at lave dyr som måske kommer til at lægge grønne æg (for det er kun 50 % som gør), så bruges der høns som lægger blå æg på høns som lægger brune æg.

Og grønlægger/grünlægger er en betegnelse for en krydsning som lægger grønne æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kyllinger som ikke burde have top
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2014, 13:53 »
Men er toppen hos eng. araucana ikke dominant? Det er den hos silker, og de fleste andre toppede fuglevarianter, jeg kender. For i så fald, så burde der kun kunne komme toppede kyllinger, hvis enten mor eller far har top.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kyllinger som ikke burde have top
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2014, 09:56 »
Jo top er dominant ved høns og kræver en af forældrene har genet for at give det videre.

Dog er der også genet for kraniebue som er recessivt og derfor kræver begge forældre har gener for det for at kyllingerne kan få det. Dette gen giver ikke top som sådan, men kan få fjerene på hovedet eller nakken til at stritte som en meget lille top.

De to gener kombineret giver en meget stor top som ses ved Houdan, Paduaner, Toppede Hollændere for at nævne nogle få.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Kyllinger som ikke burde have top
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2014, 07:23 »
Helt korrekt så skal Araucana og Engelske Araucana lægge turkisBLÅ æg.  ;)

Og for at lave dyr som måske kommer til at lægge grønne æg (for det er kun 50 % som gør), så bruges der høns som lægger blå æg på høns som lægger brune æg.

Og grønlægger/grünlægger er en betegnelse for en krydsning som lægger grønne æg.
Nej, for blå dominerer over hvide/brune æg, så en ægte araucaner, der har dobbeltanlæg for blå æg, vil i første krydsningsgeneration give 100 % afkom, der lægger blå/ blågrønne æg.
Hvis vi kalder en ren araucaners gener for BB (2 dominante gener) og en anden hh (hvide ikke-dominante), bliver afkommet alle Bh (eller lad os kalde dem hB for at undgå sjove forvekslinger ;) og de lægger alle blå/blågrønne æg, da det blå dominerer over hvidt/brunt.
Først i anden krydsningsgeneration (med ikke-araucaner, uden anlæg) vil afkommet være 50% hB, og 50% hh, hvoraf hB lægger blå/blågrønne æg og hh lægger hvide/brune æg
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2014, 09:07 Fra Lone »
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)