Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele  (Læst 6280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gokkish

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Kære forum

Jeg har nu i en måned været den stolte ejer af en lille hønseflok, der tæller 7 høns og 1 hane. To af hønsene har et par år på bagen og den resterende flok er kyllinger fra hhv. maj, juni og juli i år. De er vant til at gå sammen. Der er 3 New Hampshire, 1 Orpington, 1 Sussex, 1 Maran og to Engelsk Araucana, hvoraf den ene er hanen.

Fordi jeg er uerfaren og går meget op i at dyrene har det godt, er jeg meget nysgerrig på om jeg gør det rigtige, og om dyrenes behov er absolut tilgodeset - måske der er noget jeg kan gøre bedre.

Flokken bor for nu inde den gamle kostald, hvor de har 25 m2 indhegnet med vinduer på to sider. Det er planen de skal ud, men det viser sig at min ellers så føjelige Golden Retriver bestemt ikke har tænkt sig at lade dem gå frit rundt på grunden. Nu bygger vi i stedet en stor hønsegård i forlængelse af deres hønsehus i stalden. Fordi de bare går inde nu, og er vant til gå ude - har jeg lidt dårlig samvittighed. Er det noget jeg skal skynde mig at få stablet på benene i en fart, eller ville der tid til at planlægge hønsegården lidt? I deres hønsehus har de fire rugekasser med halm i - tre perfekte kasser i god stand og én mærkelig hjemmelavet anordning af en rugekasse, og de bruger selvfølgelig kun den dårlige ;-) Fint med mig - men hvorfor bruger de mon kun én, er det almindeligt? Eller er de mon bare utilfredse med de andre? De har nogle fine lange siddepinde de alle bruger. Jeg har sat fire træstubbe derind, som de virkelig bruger og hopper rundt på om dagen. Kan jeg ellers give dem noget mere stimuli så længe de er indenfor? De får et par håndfulde hvede spredt ud hver dag - og noget øko hønsefuldfoder i et stort fad, sådan så de næsten spiser op ( den er aldrig helt tom, fordi jeg tror på at de kan behovsregulere selv, og det viser sig indtil videre at være rigtigt - de stopper når de ikke har brug for mere ) De får en lille smule grøntsagsrester/udvalgte madrester hver dag og lidt ekstra godt fx. rosiner, solsikkekerner, havregrød med masser af hvidløg lidt sjældnere. Jeg plukker indimellem lidt græs og ukrudt og finder nogle regnorme til dem. Jeg kaster et par håndfuld skaller ind til dem hver anden dag cirka. Er det nok? For meget?
Der er lidt gang i den i hønsegården. Hønsene er temmelig skrappe og den lille hane render forvirret rundt og enten er én stor undskyldning for sig selv eller helt oppustet og jagter hønsene rundt for ingenting. Er det kønsmodningen? Hvornår sker det? Og vil en hane ændre karakter overfor mennesker efter han er blevet kønsmoden? Jeg har et par dårlige oplevelser med sindssyge haner der angreb alt ( og mig ) Han er nemlig virkelig sjov og fin nu. Han er klart den mest fortrolige, nærgående og nysgerrige. Hvornår begynder de nye høns at lægge æg?
En høne var forkølet ved ankomst til mig, og jeg synes det nu er et par stykker af dem som har en raslen på deres kaglen..  Jeg har givet dem havregrød med meget hvidløg, det sagde forrige ejer plejede at virke, og ellers ville hun gerne tage hønen tilbage. Jeg vil gerne om de kan blive raske her hos mig. Hvad gør jeg for at gøre hende/dem forkølelsesfri? Skal jeg evt. seperere de syge fra de raske for at undgå smitte? Hvad er det bedste underlag jeg kan lave i stalden? Jeg har prøvet med sand ( det havde de hvor de kom fra ) men de spreder al halmen fra redekasserne ud over det hele. Burde jeg lægge halm ud over det hele, så de kan holde varmen? Er der noget der er let at holde rent og fint, samtidig med det tilgodeser flokkens behov?
:-)

Gode råd og tips og fifs og tricks modtages med taknemmelighed!

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2019, 17:09 »
Uha det var mange spørgsmål på en gang :-)

Din flok består af 7 høner og en hane, og alle er ret store racer - det er da en fin flokstørrelse og sammensætning.

Din unge hane er nok ved at vokse til, så han snart er kønsmoden, men de gamle høner er måske ikke helt villige til at overgive sig. Med tiden vil han nok komme ovenpå, hvis der ellers er noget ved ham som hane.

Du spørger om hanen kan forandre personlighed ved kønsmodenhed - ja, det sker faktisk ganske ofte, at hormonerne kan gøre en ellers flink hane bister og aggressiv. Især lige når forårslyset- og varmen sætter ind. Han er lovligt undskyldt, han vil beskytte sin flok og sikre sig at kun han nærmer sig hønerne, det er sådan deres natur er. Det kan ikke altid forenes med at være sød og flink.

Angående forkølelse skulle det gerne gå over, hvis ellers hønsehuset er trækfrit og tørt. Du forstærker dine fugles immunforsvar ved at give dem hvidløg - men husk det kan også overdrives.

Ting der kan beskæftige høns uden de bliver fede:
græs, et par æbler, kål af enhver slags og andre grønsager - listen er lie så lang som indkøbslisten til en god salat - undtagen avocado, som fugle ikke tåler (i større mængder)

Du skulle tage at anskaffe dig Jørgen Liljensøes 'Den store hønsebog', det er en god grundbog for nye hønseejere. Den er også hyggelig med billeder af mange hønseracer.

Der er mange andre ting du spørger om, men det vil jeg lade andre om at besvare eller du kan læse om dem i ovennævnte bog. Det er en god ide at skaffe sig viden, også ud over hvad man umiddelbart står og har brug for. Så er man bedre rustet den dag der måske opstår problemer.

Held og lykke med det hele!
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2019, 07:26 »
Du skal i hvertfald ikke have dårlig samvittighed over, at dine høns ikke kan gå ud lige p.t.  ;)
Her på matriklen VIL de dumme høns slet ikke ud, når det der farlige, hvide sne ligger over hele hønsegården  ::)
Kun, når jeg hver morgen fjerner det værste møg under siddepindene og er nødt til at skubbe lidt rundt på dem - så sætter de sig i en klump lige uden for lemmen, så de kan skynde sig ind igen, så snart jeg er færdig. Resten af dagen står de bare og skuler ondt ud på sneen.
Og det er hverken en halv eller en hel meter sne, vi har, sølle 5 cm, hvor der ligger mest.
Så det er fint, det du gør, med træstubbe inde i stalden, det giver også god motion af fusserne. Et hvidkålshoved kan nogen høns lide at hakke i. Æbler spiddet på en pind kan også være godt. Lidt hele majs spredt i strøelsen, så der er noget at gå og lede efter i dagens løb.
Og når jorden ikke mere er frossen, kan en sej græstørv også give god beskæftigelse.
Held og lykke og glæd dig til foråret, at lukke høns ud i en ny hønsegård er så fedt! Men strøm kan anbefales. For Mikkel ræv synes også, det er 'fedt' (i mere end en forstand) med høns..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2019, 15:31 »
Så vil jeg svare på et af de andre spørgsmål.
Mine høns skifter ofte mellem hvilke redekasser, de foretrækker. Og så kan de godt ligge 2 i den samme, mens mindst 1 står i kø, og de andre redekasser er tomme. Om en uge er de måske et andet sted, men der er altid 1 eller 2 der hitter. Jeg ved ikke hvorfor, måske er der en 'trendsetter' blandt damerne, og så vil de alle sammen bruge den samme  ;D
Så lad dem bare bunke sig sammen i den, du synes er dårlig, se det i øjnene, det har du ikke forstand på  ;)

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2019, 22:42 »
Hej. Jeg har en veninde med seks høns. Dværg. De kan alle formå at kravle i een af deres hjemmelavede redekasser, selv om der er tre. Måske de bare hygger? Og "Den store Hønsebog" er bare en super bog med mange input, og så er Jørgen ret humoristisk når han beskriver situationer - så er det som en film kører i hovedet på een 😂 Held og lykke med hønseholdet.

Offline Gokkish

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #5 Dato: 16 April , 2019, 19:21 »
Tak for svar allesammen! Jeg kan se mit svar ikke er postet, ved ikke lige hvad der er sket. Men dejligt med svar og at man kan spørge erfarne til råds!  /o

Det går godt med flokken! Siden sidst har jeg desværre mistet en høne til en fremmed løs hund - så nu tæller flokken seks høns og en hane.

Men i dag begynde min ene høne (hende den mærkeligt majestætiske høne, der ikke er begyndt at lægge æg endnu og hopper op på hønsene og tryner dem...) at sige en mærkelig lyd. Efter at have sunget lidt i forskelige toner, blev lyden til et højt og flot hanegal! Aha! Endnu et rigtigt nybegynder øjeblik! ;-)

Jeg synes det er dejligt - elsker lyden af hanegal og jeg sover tungt om natten ;-) - men vil det mon blive et problem med to haner og fem høns? Indtil videre er der ikke anstand til ballade, selvom begge haner er kønsmodne.. de er ca. 10 mdr. gamle.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #6 Dato: 16 April , 2019, 19:56 »
Jeg er ret sikker på 2 haner til så få høns giver problemer. Da de ikke kommer til at gå frit, men i en - godt nok stor - hønsegård, så går det ikke - er min erfaring.

Offline Gokkish

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #7 Dato: 16 April , 2019, 20:05 »
Jeg er ret sikker på 2 haner til så få høns giver problemer. Da de ikke kommer til at gå frit, men i en - godt nok stor - hønsegård, så går det ikke - er min erfaring.

De er kommet ud for længst. Har stadig ingen hønsegård/indhegning, men de går frit rundt på en stor naturgrun hver dag..

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #8 Dato: 16 April , 2019, 20:10 »
Så sker der nok ikke noget. Så kan den underkuede jo blot fjerne sig, hvos det trækker op til tæsk.

Tro mig, min avlshane var ved at miste livet, da jeg spærrede ham inde på 70m2 sammen med en søn, det var meget uheldigt.

Offline Gokkish

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #9 Dato: 16 April , 2019, 20:18 »
Så sker der nok ikke noget. Så kan den underkuede jo blot fjerne sig, hvos det trækker op til tæsk.

Tro mig, min avlshane var ved at miste livet, da jeg spærrede ham inde på 70m2 sammen med en søn, det var meget uheldigt.

Puha, det lyder ikke rart! Det vil jeg ikke ud i. Tænkte ellers om det gjorde en forskel at de er vokset op sammen, men det var dine vel også..

Hvordan kunne man formindske risikoen? Skal jeg tilføje flere voksne høns? Hvor mange og hvordan sammenfører jeg?

Jeg vil rigtig gerne have kyllinger i år. Kan det mon vente så længe at kommende kylinger kunne fylde ud i flokken? Jeg skal jo lige vente på en skrukhøne.. Det siges om en af mine høns på 3 år, at hun er en god skrukhøne/kyllingemor - men hun viser endnu ingen tegn..

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #10 Dato: 16 April , 2019, 21:05 »
Sidste sommer slagtede jeg 27 hanekyllinger og de havde gået sammen helt fra små. Der var de normale kampe mellem dem, men ikke noget der ikke kunne accepteres.
Det var her i januar, da der kun var 3 tilbage, og hvor ræven tog den ene og de så var søn og far tilbage det gik galt. Min teori er, at når hormonerne kommer rigtig frem, 0g det gør de når foråret og den kommende kyllinge session står for døren, så kan det gå rigtig galt, især med for lidt plads.

Jeg så godt min avlshane blive jagtet tidligere, men han undveg da pladsen var til det. Det gik først galt da jeg lukkede alle høns inde i hønsegården. 

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2019, 10:22 »
Det er jo lidt op til dig om du vil forsøge. Flere høner kan du altid tilføje. Men min erfaring er at to haner giver uro og ustabilitet i flokken. Damerne bliver jagtet hele tiden og får ikke ordentligt ro. Hanerne galer om kap hele dagen - og ikke kun om morgenen. Generelt giver det meget mere uro at have to haner.

Næh, slagt den ene og put den på grillen - smager dejligt. Og, hvis du skal have kyllinger, så kan du lige så godt vende dig til at slagte nu som senere  /o

Mht. at tilføje nye høns, så giver det meget uro at tilføre voksne høner, men det kan lade sig gøre. Du bør altid som minimum tilføre 2-3 nye høner sammen, aldrig kun én, da den vil få alt for mange klø. Sætter du flere ind til en etableret flok, bliver bankene fordelt. Det kan nu godt gå meget voldsomt for sig. Og der er det vigtigt at sørge for god plads!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Gokkish

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2019, 13:02 »
Update og flere spørgsmål:

Der skulle åbenbart ikke være to haner her på gården. De to haner var dog aldrig i konflikt med hinanden, men min ene hane blev stødt mere og mere voldsom ved hønsene. Han slappede aldrig af - og gav alle hønsene en meget hård medfart og de fik aldrig et øjebliks fred. Særligt én høne - den gamle dværgsussex - blev virkelig tyraniseret, så hun altid bare forsøgte at gemme sig, blev helt skaldet og sårfyldt på ryggen og ville ikke ind sammen med flokken om aftenen. Han fik altså øksen. Det skabte stabilitet et øjeblik, men den anden hale folder sig nu ud. Jeg kan ikke nå at hele hendes sår, inden nye kommer til og fjerene får ikke tid til at gro ud. Jeg ved godt at de har en hakkeorden og der skal jo være en i bunden. Men kan det virkelig passe at alle haner er så hårdføre? Jeg har hørt historier om retfærdige haner, der deler maden med sin flok, bejler før de hopper op og er hensynsfulde  - men er det utopi?

Kan min flok være efter hende fordi hun er den eneste dværg? Fordi hun er gammel? (hun er 4, de andre er 1 ) Fordi hun er den eneste hvide høne? Det skal lige siges at hun er deres (ubiologiske) hønemor og har ruget dem alle ud sidste år. (Et faktum der iøvrigt kun får mig til at ville forsvare hende endnu mere) Er det normalt at vende sig mod sin hønemor?

For to dage siden, lagde den lille gamle sussex sig skruk. Det er SÅ dejligt at se hendes naturlige adfærd - og hvor er hun bare dygtig. Hun har lagt sig på 9 æg - og hun har fået egen hønsegård for en periode, fordi jeg synes ikke hun skal bokse med sin skrappe flok imens hun arbejder på at lave kyllinger. Tidligere ejer fortæller at hun er en topstabil skruk og en meget dygtig hønemor - der forvandler sig til en frygtløst væsen og ingen andre dyr tør røre hendes kyllinger. Jeg er helt glad for at hun lige får den 'pause' og kan beskæftige sig med sit eget projekt i noget tid. Så kan fjerene måske vokse ud på ny og ryggen hele. Jeg har lige lidt spørgsmål, da det er første gang jeg prøver at have både skrukhøne og kyllinger:

Hvad skal jeg give hende at spise imens hun ruger ud?
Hun ligger i sin redekasse ovenpå halm - er det ok?
Hvad skal jeg have klar til når kyllingerne kommer?
Skal jeg have en varmelampe klar til ekstra varme når kyllingerne klækker? "Fødestuen" er i den gamle kostald, og der er altid temmelig koldt - vinter og sommer.
Hvornår skal kyllingerne prøve at komme udenfor sammen med deres mor?
Hun har spist ganske lidt hvede, som jeg har stillet op i redekassen til hende. Men kan se at hun hverken har drukket, lagt sin klat eller støvbadet - så hun har slet ikke været oppe af kassen i to dage. Tog hende af i går så hun kunne drikke og lægge en klat, men først lå hun bare i skrukstilling på gulvet (lige foran vand og støvbadet) og så hoppede hun straks op på æggene igen. Hvor længe kan hun klare sig uden vand og uden at have afføring?


Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2019, 13:22 »
Hvis din hane er af stor race er han alt for stor til en dværg sussex og det er derfor hun bliver “trådt i stykker”. Hanen står jo fysisk ovenpå hønen under parring, og en stor hane er altså for lille til en dværg. Dine muligheder er altså 1) kun at have høner, 2) have to flokke, en med dværghøns og en med store høns, 3) skifte hanen ud ned en dværg hane, 4) skille dig af med din dværghøne. Jeg havde engang faverolles i stor og den kæmpe hane fik trådt forkert på en af hønerne, så hun fik et kæmpe sår efter hans sporer under den ene vinge  /d Så de han altså godt skade rigtigt!
Min erfaring er at dværg haner er meget mere medgørlige end haner af stor race. Samt at flokke med kun en hane er mere rolige. Nu er du jo kommet af med den dominerende hane, men årsagen til han var voldsom, var nok at han ville markere sig overfor beta-hanen. Så måske du havde fået mere to ved at fjerne beta-hanen.  ??? Men det er heller ikke til at vide med sikkerhed  :)

Mht dine kyllinger, skrukhønen bør ligge i eget bur/hus fir sig selv. Du behøvet ikke ekstra varme, hun kan fint holde kyllingerne varme selv. Hun skal bare have afgang til lidt korn og naturligvis vand og støvbad. Hun går selv af reden når hun har behov. Du behøver ikke ekstra fodre/vande. Kyllingerne skal have kyllingefoder når de klækker. Et skrukbur du kan flytte rundt på frisk græs, beskyttet for oven, er bedste løsning.
Jeg synes det er svært med hvornår det er bedst at føre dem sammen med resten af flokken. For tidligt, så kan de blive hakket ihjel. For sent, så efterlader hønemor dem, og så får de altså også mange tæsk af resten af flokken...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Lidt hønsekyndig rådgivning søges til....lidt af det hele
« Svar #14 Dato: 01 Juni , 2019, 22:03 »
Jeg skiller aldrig mine ad. Skrukken 🐣går med de andre uden problemer. Sidste år havde jeg 2 skrukker samtidig. Stadig ingen problemer. Dog var der en lav plade i mellem dem de første dage kun for st holde kyllingerne adskildt hos deres mor. Efter dag 3 blev de lukke i gården alle sammen.
Min hane blev slagtet for 4-5 uger siden jeg kan bedst Li at ku komme tæt på mine høns og at mine børn kan klappe dem. Det kan man ikke når man her hane😕vi har nu prøvet med 4 forskellige.. det går kun til de bliver kønsmodne. Derefter passer de damerne og du/vi er fjenden😦 heller ik selv om det er egen avl. Som min hane var🐥🐓
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥