Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan fodrer i jeres ænder?  (Læst 2632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Hvordan fodrer i jeres ænder?
« Dato: 05 Februar , 2019, 17:21 »
Halløjsa på forum! :-D

Jeg er den glade ejer af 3 Dansk landand 1.3, som jeg håber vil lægge en masse æg, som jeg kan ruge ud, og få ællinger, og derved lækre ænder til middagsbordet! :-D

men men men

der er altid lidt malurt i glasset. der er flyttet en rotte ind til mine ænder, rottemanden er tilkaldt - men for at undgå dette en anden gang så skal måden jeg fodrer på laves om.

pt. fodrer jeg i et trug. som står på jorden, her kan en rotte jo nemt kravle op i og æde sig fed i ændernes mad.

så hvordan fodrer du dine ænder? også i et trug, eller kan man få noget som hænger fra loftet, så rotten ikke kan nå det, eller - ja alle råd modtages med kyshånd! :-)

på forhånd tak  /o

Mikkel  ;D

Online Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvordan fodrer i jeres ænder?
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2019, 18:38 »
Det åbner for et stort problem. Rotter er MEGET dygtige til at overleve og næsten ligegyldigt hvordan du bære dig af, så er rotterne altid et sted der ude.
Jeg fik et voldsomt angreb for flere måneder siden, vel snart et år siden. De sprang rundt i hele hønsehuset da jeg en aften kom der ud.

Løsningen - og indtil vider virker den endnu - var/er INGEN TILGÆNGELIG MAD HELE TIDEN. Jeg fodre om morgenen og kontrollere at alt er spist op inden natten kommer. Om natten er der INTET spiseligt i hønsehuset. Det var der altid før i tiden.
Det tog måneder at få udryddet rotterne, men til sidst viste de sig ikke mere. Selvfølgelig er der rotter i min lade, men alt foder er lukket inde i plastcontainer så de ikke kan komme til det.
Når jeg en sjælden gang er nødt til af lægge foder ud til flere dage, ja så gør jeg det , men stopper omgående når det ikke er nødvendig.

Det har holdt rotterne væk indtil nu. Det var Rottemanden der anviste mig den måde jeg nu fodre på i hønsehuset.

prøv det, for det at hæve fodertru o lign hjælper ikke en rotte springer let 1½ m op ad, så....

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvordan fodrer i jeres ænder?
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2019, 17:43 »
Rottesikrede foderautomater fungerer fint, hvis man altså lige fejer under dem om aftenen.

Offline Mikkel86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hvordan fodrer i jeres ænder?
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2019, 21:52 »
Ja rotter vil altid være til stede på en gård med dyr  /d

min hønsegård og min andegård er begge hegnede, og hegnet er gravet ned i jorden, tilsyneladende bare ikke dybt nok... godt den snart skal renoveres alligevel.  /o

de der rottesikre automater, kan ænder spise af dem?
jeg tænker de har et noget bredere/større næb end høns - jeg har overvejet dem inde hos mine høns, har i et godt link hvor man kan få dem?  ;D

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hvordan fodrer i jeres ænder?
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2019, 09:59 »
Ja, det kan de sagtens. mine høns og ænder vil helst spise fra jorden eller et trug, og det får de hver morgen, så det er væk om aftenen. Resten tager de fra automaterne.
Dem jeg har ser sådan ud, men jeg tror, at de fungerer ens alle sammen.

https://danishagroshoppen.dk/fjerkr%C3%A6/h%C3%B8ns-og-fjerkr%C3%A6/tilbeh%C3%B8r-h%C3%B8ns-og-fjerkr%C3%A6/fodersilo-til-h%C3%B8ns-rottesikker?gclid=CjwKCAiA7vTiBRAqEiwA4NTO62Dx24SUPsTwOOHQ2-nD3wwCjUEyX9qgimID3LTjCvTTwchy-op-_xoCaVUQAvD_BwE

En rotte kan nemt veje et halvt kilo, så man skal nok indstille den højere. Det kan en almindelig høne også godt trykke ned.
Indtil de har forstået det, kan man lægge en sten på klappen og lade være med at fodre andre steder. De finder hurtigt ud af det.