Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lukning af lem om natten i vinterhalvåret  (Læst 2150 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Andreas Thomsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Lukning af lem om natten i vinterhalvåret
« Dato: 05 ſeptember , 2014, 10:08 »
Hej folkens.
Jeg har et hønsehus på 1,5x1,5m vil jeg tro, som huser 3 sussex damer på snart 1 år.
Siddepinden er placeret over lemmen som nok måler 20x20cm.
Jeg kan forstå, at høns kan holde til strid kulde men ikke træk. Normalt plejer jeg at lukke lemmen af, men enkelte gange har jeg enten glemt det eller også tænkt, at det nok ikke gjorde noget her i sommerperioden.

Men hvordan ser det egentligt ud med høns og træk? Hvor vigtigt er det at lukke for lemmen om natten mens de sover - og i sær om vinteren? Selve hønsehus og hønsegård er 100% ræve- og mårsikret. Jeg kan læse mig til at nogle herinde laver ventilations huller i deres hus - det tænker jeg kan være lige så slemt som en åben lem om natten?
Hvad sker der hvis hønsene får træk, og hvordan defineres det om det trækker eller blæser? :)



Online Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Lukning af lem om natten i vinterhalvåret
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2014, 11:29 »
Når sovepindene er pladseret over lemme, så skulle dine høns ikke kunne få træk om natten. Træk er en luftstrøm, som kommer ind af en sprække eller en mindre åbning og kun rammer enkelte dele af et rum, hvor luftstrømmen så er kold mens resten af rummet har en lunere temperatur - det er disse temperaturforskelle, som hønsene ikke kan tåle, og som forårsager forkølelser, luftvejsinfektioner, problemer i bevægapparatet osv.

Når dit hønseområde er 100% ræve og mår sikret, og hvis du ønsker, at lemmen forbliver åben dag og nat, så kunne du sætte et vindfang uden for smuthullet - så kommer der i hvert fald hverken regn, sne, træk eller stormvejr ind til hønsene....som så selv kan bestemme, hvornår de vil stå op og gå i seng.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Lukning af lem om natten i vinterhalvåret
« Svar #2 Dato: 05 ſeptember , 2014, 15:03 »
Jeg foretrækker ikke at skulle lukke og åbne lemmen til hønsehuset, så jeg har lavet et forhæng af overlappende læderstrimler.
Monteringen af strimlerne, som sker med en hæftemaskine med alm. hæfteklammer, skal dog ske gradsvist over flere dage, således at hønsene vænner sig til systemet.
Jeg mangler stadig at montere den midterste strimmel.

Strimlerne må ikke være af stof, som kan trevle, for så ender det med, at hønsene stikker hovedet gennem trevlerne og sidder fast, og så er der jo panik med det samme!

Det har fungeret fint hos min søn de sidste 2 år.