Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny racemulighed? Buff tricolor sussex?  (Læst 10066 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Ny racemulighed? Buff tricolor sussex?
« Svar #15 Dato: 02 Marts , 2009, 22:10 »
Grunden til, at jeg ikke svarede direkte på spørgsmålet var:
1) Jeg vidste det ikke med sikkerhed.
2) Jeg besluttede mig for at stille dig videre.

Min "spydige bemærkning" var absolut ingen erstatning for et regulært svar, men nærmere et lille indskud af min personlige holdning. Hvis det er, skal jeg gerne pakke den lidt bedre ind næste gang.

Selvfølgelig skal vi alle sammen være her, men når nu vi er danskere, mener jeg, vi har pligt til at værne om det danske sprog.
Og én ting er forståelighed, en anden ting er glæden ved at læse.

Hvis det "spørgsmål" du nævner er, om det ikke kun er et gen, der styrer trefarven, opfattede jeg det mere som en konstatering end et spørgsmål.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Ny racemulighed? Buff tricolor sussex?
« Svar #16 Dato: 02 Marts , 2009, 23:35 »
Bare iorden Magnus! Du pakker ordvalget lidt ind så skal jeg prøve at huske at bruge de korrekte danske betegnelser fremover :D.

Ja jeg skrev det delvis som konstatering, delvis som spørgsmål for jeg havde en formodning, men den var så ikke rigtig. Ifølge chicken calculator(skide god!) så er millefleur/porcelænsfarvet/spangled "et" gen og det er ressesivt(staves?) og ikke dominant som jeg troede. Gul columbia dominerer også over rød columbia ifølge calculator, der troede jeg også det modsatte.

Godt jeg kom ud af min vildfarelse ;D

Det kunne nu altså være spændende at prøve at lave en gul porcelænsfarvet sussex en dag, noget at drømme om.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Ny racemulighed? Buff tricolor sussex?
« Svar #17 Dato: 03 Marts , 2009, 07:19 »
Hej Johanne og Magnus Tak til jer begge!
Nu lærte min hønsehjerne da noget nyt!
Nej Johanne jeg anede ikke hvad du mente med Buff men det lærte Magnus mig så nu!
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Ny racemulighed? Buff tricolor sussex?
« Svar #18 Dato: 03 Marts , 2009, 12:14 »
Egon det er også en dårlig betegnelse fordi det kan være flere ting. For sussex er buff = gul columbia, mens den for f.eks. orpington er ren gul.

Men jeg skrev nu gul i parantes efter buff :D

Jeg finder som regel det meste information på engelsk, og derfor sidder de engelske bedre fast end de danske, men jeg kender dem for det meste godt. Jeg må dog give op overfor alle mønstrene hos f.eks. wyandot!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Ny racemulighed? Buff tricolor sussex?
« Svar #19 Dato: 03 Marts , 2009, 12:30 »
Hvor spændende!

Nej hvor ved jeg lidt om kønsbundne farver.

Parrer man en gul columbia hane med en porcelæns(trefarvet) høne bliver de første kyllinger rød columbia i stedet for gule!

Jeg må vist til at ønske mig nogle gule og trefarvede sussex at lege med he he.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Ny racemulighed? Buff tricolor sussex?
« Svar #20 Dato: 03 Marts , 2009, 17:11 »
Man skal lige tage det med et gran salt. Det er ikke sikkert, at det er rigtigt altsammen.

En spøgefuld fysiklærer kunne påstå, at for hver gang man slipper en sten i skulderhøjde, er der en ganske lille sandsynlighed for, at den falder opad.

Meningen med dette er simpel: videnskab er aldrig sikker. Og ingen regel uden undtagelse.

Desuden kan der være adskillige undertrykte gener, der pludselig ser dagens lys i en ny kombination. Hvis du for eksempel giver en hvid høne genet for spætning, er den stadigvæk hvid.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.