Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ulv i Sønderjylland  (Læst 27475 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #30 Dato: 16 Februar , 2010, 11:29 »
Mette, du trådte ikke mig over tæerne overhovedet, jeg ville også bare sig min menning om det fra mit synspunkt som jæger.

Du har tydeligvis været meget uheldig med de jægere der har jagt omkring dig, for de færreste skyder på den måde. Det er ofte kun på store godsjagter.
Jeg spiser ikke selv alle de slags dyr som jeg skyder. Jeg kan bedst lide ænderne, rådyr og hare. Fasanerne har vi heldigvis andre i familien som spiser med stor glæde, så de fasaner vi skyder på et år bliver sendt ud til dem. Desuden udsætter vi hvert år mellem 30-50 fasanhøner. Vi skyder ingen fasanhøns her, kun kokke. Dette er bare et princip, så ingen af de høner der bliver sat ud bliver skudt igen ;).. Jeg håber der på et tidspunkt kommer nogle anstændige jægere i den skov du omtaler, for de andre har tydeligvis ikke meget respekt. Det minder jo mere om en stor godsjagt end om en almindelig jagt..
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2010, 11:39 Fra Mikkel Berggreen Schmidt »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Allan Jørgensen

  • Bruger
  • Indlæg: 350
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #31 Dato: 16 Februar , 2010, 11:48 »
 Mette
Jeg forstår ikke helt dit synspunkt ang. en tur i skoven, er det en offentlig statsskov er der ikke jagt hver søndag, men er det et stykke privat skov som jægeren betaler for at jage i så har han efter min mening mere ret til at være der end du.
Det var ikke fordi jeg følte mig specielt trådt over tærene, det var en bemærkning om jægere i helhed formeget, der findes brådne kar alle steder og som en anden herinde skrev også nogle der ikke fodre om vinteren, til gengæld er det også jægere i private skove der holder liv i dyrene i øjeblikket og bruger mange penge på foder.
Selvfølgelig for at der også er nogen at skyde næste år.
P.s. Wanda undskyld for at bryde din tråd.
Mvh Allan 
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #32 Dato: 16 Februar , 2010, 12:13 »
Der er nu spekulationer om at det slet ikke er en ulv, men en bortløben slædehund i stedet, som altså let kan forveksles med en ulv.
http://www.jv.dk/artikel/829091

Jeg kan forøvrigt huske for mange år siden, at det i samme område var op til flere personer der havde set en sort panter der luskede rundt...Den blev nu aldrig fundet og historien gik også i sig selv igen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #33 Dato: 16 Februar , 2010, 12:17 »
Der er måske plads til en enkelt flok og et par strejfere i dk. Det synes jeg godt vi kan have plads til. Jeg ville selv ikke have noget imod at dele naboskab med en ulv, men det ville betyde at man skal sikre sine dyr.

Personligt er jeg imod at man har løse hunde til at løbe rundt i naturen. Jeg gjorde det selv fordi jeg troede jeg havde styr på min, men det endte med at han fik øje på en hjort og jagtede den rundt i 30 min.
Behøver jeg at sige at det var sidste gang jeg havde ham uden snor.

Ulve slå hunde, katte og sikkert også ræve ihjel fordi de er konkurrenter(ulven ved jo ikke at hundene får mad derhjemme) til den forholdsvis sparsomme føde i reviret.

Som andre er inde på så har de andre måder at holde dyr på i Sverige og Norge end i DK, men jeg tror at ulve foretrækker naturligt bytte fremfor tamdyr.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #34 Dato: 16 Februar , 2010, 12:19 »
Mikkel: Det er godsjagt vi har meget af her.
Allan: Det er altså en skrøne at ulvene er så udspekulerede at de ligefrem lokker hunde til sig for så at dræbe dem. Så udspekulerede er de altså ikke. Mht hvem der har mest ret til at være i skovene (og jo det er private skove ejet af et par store godser jeg færdes i). Argumentet om at jægerne betaler en masse penge for at få lov at benytte skoven holder altså ikke rigtig helt; Jeg betaler da også en masse penge til de private skove; det gør jeg over skatten i støttekroner  ;). Jeg har det synspunkt at jeg generelt synes at almenhedens adgang til natur i Danmark er alt for begrænset (og nej, jeg er ikke en romantisk byboer - jeg kommer fra landet og har en landbrugsrelateret uddannelse). Men nu er det vist også ved at være et sidespor.

Iflg mine svenske 'hundevenner' så er alle de hunde der dræbes jagthunde der f.eks. på en elgjagt istedet åbenbart er gået efter fært af ulv. Render hunden på ulvene så bliver den altså nedlagt; det gør en ulveflok altså også ved en fremmet ulv, der kommer for tæt på.
Det med nedlagt hunde er ikke noget jeg ville være så bekymret for under vores forhold. Under danske jagtforhold er hundene jo forholdsvis tæt på jægeren/hundeføreren. Det er vel ikke så tit at hunden er på drev mange kilometer fra jægeren under danske forhold.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

karina dj

  • Gæst
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #35 Dato: 16 Februar , 2010, 12:28 »
Allan: Kedeligt hvis den der betaler til jagt på en privat skov har "mere ret" til at være der en end offentlig person. Det er ikke hvad reglerne skriver i hvert fald  ;) og ikke en situation der er ok! Vi må jo alle være i de private skove, penge eller ej...

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #36 Dato: 16 Februar , 2010, 13:00 »
Være i de private skove ???  :o Nu står jeg altså af her.. Det vil sige i også må rende rundt i vores skov, som vi selv har købt og betalt for?  ???  ???  ???
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #37 Dato: 16 Februar , 2010, 13:05 »
Naturen må gerne betrædes, så ja man må hjertens gerne gå i private skove. Man må faktisk også gerne gå på udyrkede marker (uden græssende husdyr) og på markveje. Så mange af de skilte der står rundt omkring med privat er absolut ulovlige...

Skov og naturstyrelsen har lavet en folder omkring hvad man må
http://www.skovognatur.dk/Udgivelser/Foldere/Vejledning/Naturen_maa_gerne.htm
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #38 Dato: 16 Februar , 2010, 13:11 »
Jamen jamen.. Det giver da ikke nogen menning at man må gå på andre folks grunde? Privat grunde som er købt og betalt at ejeren selv må fremmede mennesker da ikke bare benytte til søndagsudflugter  ???
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #39 Dato: 16 Februar , 2010, 13:22 »
Man må komme på marker og i skove, men læg mærke til, at de kan være lukkede for offentlig adgang på grund af jagt. Og det er jo for at beskytte folk. Desuden skal man blive på stier og veje, og man må ikke bare plukke svampe, mos m.m. i private skove. Kun det man kan nå fra stierne.
Og skulle vi så ikke snart lade jægere og andet godtfolk være i fred. De har brådne kar iblandt sig, ligesom der også er folk der ikke holder høns på en forsvarlig måde. Men de fleste gør et godt naturbeskyttelsesarbejde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #40 Dato: 16 Februar , 2010, 13:31 »
#!!?@"..  Jeg er simpelthen lamslået! Jeg anede ikke at det var lovligt at færdes på anden mands jord!? For mig ville det være det sammen som hvis jeg vadede rundt i andres baghave  ??? ???.. Og at man også må tage ting fra skoven!? Hvem siger at jeg ikke skal bruge de ting, og det er da trods alt mine forældre der eger den, så vi har da ret til hvad der gror her ???

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

karina dj

  • Gæst
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #41 Dato: 16 Februar , 2010, 13:35 »
Mikkel! Det handler om retten til at bruge den rest af natur vi har i Danmark. Meget af den er jo privatejet.

Hvis vi ikke bruger naturen, blir vi osse ligeglade med den. Så loven har et ganske glimrende formål.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #42 Dato: 16 Februar , 2010, 13:39 »
Jeg forstår det udemærket, men herovre er langt størstedelen eget af staten, eller store godser. Godserne har anlægt stiger hvorpå man kan færdes frit, men i helt private skove, altså nu snakker jeg almindelige folks skove kan jeg ikke se hvad andre udefrakommende har at gøre!! Jeg ville da hellere fælde vores skov end have fremmede personer til at gå på vores grund?

tilføjelse.. til vi havde sådan at offentligheden ikke måtte færdes der mere**
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2010, 13:43 Fra Mikkel Berggreen Schmidt »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #43 Dato: 16 Februar , 2010, 13:58 »
Rolig nu Mikkel  ;) Det er jo ikke sådan at folk må rende rundt i din baghave. Jeg tror det er mindst 150 meter fra avlsbygninger man skal holde afstand. Og jeg synes da det er rart at jeg kan gå en tur i skoven, selv om jeg ikke ejer en! Så meget statsskov er der altså heller ikke her i landet. Så lad nu være med at fælde jeres skov. Hvis du støder på folk, der ikke overholder reglerne for ophold i privat skov må du faktisk godt afkræve dem navn og adresse, så du senere kan anmelde dem. Men hvis de bliver på stierne så må de godt være der. Og hvis du er på jagt, så må du helt forbyde folk at være der i det tidsrum, så det er ikke så galt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Ulv i Sønderjylland
« Svar #44 Dato: 16 Februar , 2010, 14:02 »
Tilbage til ulven, der nu måske bare er en bortløbet slædehund. Øv!!!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)