Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mit nye hønsehus  (Læst 77868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Mit nye hønsehus
« Dato: 26 December , 2009, 23:47 »
Jeg skal have nyt hønsehus her i det nye år. *y
Jeg har planerne klar, men vil lige skitsere mine idéer her, for det er mange penge, og det ville være ærgerligt, hvis jeg skal lave noget anderledes, så kan det jo lige så godt blive lavet fra starten.  /o
Derfor vil jeg rigtig gerne have kommentarer.
Jeg har taget udgangspunkt i "Mønsterhønsehuset" fra DFfR, og så rettet til efter mine idéer, desuden vil jeg holde det under de magiske 10 m2:
Huset skal være 4,80 m langt og 2 m bredt, det skal deles op i fire rum, der hver bliver 1,20 m X 2,00 m. Der bliver en dør ind udefra til hvert rum, jeg overvejede først skydedøre inde i huset, men det her bliver bedre. Rummene i huset bliver adskilt med tråd, der vil dog være træ forneden svarende til 4 brædder oven på hinanden. Der bliver en dobbeltredekasse i hvert rum, siddepinde m. møgbrættet kommer i modsatte ende af døren, og smuthullet skal være under møgbrættet. Hvis der er nogen, der har en snedig idé til et snoretræk, der kan bruges til at åbne smuthullerne, er jeg lutter øren. Lige her og nu, er det ikke min plan, at der skal automatisk oplukning, men det kan da være, jeg får lyst til det på et senere tidspunkt. Jeg har et simpelt system med noget tøjsnor, der glider via nogle kroge til mit nuværende enlige smuthul, men idéen kan ikke uden videre overføres til det nye hus.
Der kommer også et vindue i hvert rum. Huset bliver isoleret. Det bliver også hævet fra jorden, vi skal have nogle stolpefødder ned, og så nogle 4" X 4" på dem, som huset skal hvile på

Ud for hvert rum bliver der en hønsegård på 1,20 X 3,00 m. Disse får også hver en dør ud til det fri. Jeg har købt 1" X 1" volièretråd hos America. Der skal graves fliser godt ned på højkant hele vejen rundt og trærammerne med nettet skal hvile på disse. Vi vil bruge samme metode, som vi har i vores nuværende gård.

Jeg kunne godt bruge en idé til, hvordan gårdene skal adskilles fra hinanden, for det er vel ikke nødvendigt at grave fliser ned mellem gårdene? Omvendt skal de jo ikke kunne "skrabe" sig vej ind til hinanden.
Jeg spekulerer lidt over, hvad der skal være mht. udluftning i huset. Mit nuværende hus er uisoleret, og væg og tag slutter med vilje ikke tæt, der er en åbning på nogle centimeter, der har jeg aldrig haft problemer med kondens. Jeg har dog besluttet, at dette skal være isoleret, især fordi jeg gerne vil tage hensyn til mine naboer.
Jeg glæder mig til at høre jeres kommentarer  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #1 Dato: 27 December , 2009, 00:00 »
Åhh der er ikke noget bedre, end at få nyt hus til hønsene.

Mine hønselemme sidder udvendigt, og så har jeg et vindfang indvendigt, for at bryde vinden. Mit snoretræk kører i en lille blok, for at snoren ikke knækker.

Jeg har også gravet plader ned mellem mine gårde, for skulle mikkel nu komme ind i den første gård, kan han ikke bare komme videre til den næste, uden at han skal "arbejde for føden".

Jeg har en træk kanal i hver ende, af mit hus. det er nok til mit hus, men det er jo også lidt større, og der er mange flere udgangs huller.

Du kan også gå ind på min hjemmeside, og se på mit hønsehus, det kan måske også hjælpe.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #2 Dato: 27 December , 2009, 00:20 »
Åhhh... den dejlige drømmen og at se det blive til virkelighed.
Jeg kan godt forstå at du glæder dig Marianne.
Jeg købte automatisk åbne-lukke mekanisme til mine lemme men det kunne desværre ikke løfte lemmene som er lavet af disse metal "køreplader".
Manden min udtænkte ellers en smart anordning med sådanne små hjul trisser som bruges på både, så kører snoren lettere.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #3 Dato: 27 December , 2009, 05:12 »
Hej Marianne.
De magiske 10 m2 er en saga blot ! Send tegningen ind , og har teknisk forvaltning ikke givet indsigelse inden 14 dage , kan arbejdet påbegyndes - sådan er det blevet med drivhuse ihvertfald ! Og på din grund er der lang vej inden du kommer i klemme på nogen måde !    Ja , altså bortset fra emsige naboer  ;)
Så kontakt teknisk forvirring , og byg som du næsten "drømmer".
De der trisser til både er smarte og holdbare - dem må Søren lige vide hvor i kan handle  ;D
Overvej for alt i verden - igen , igen - at få strøm og vand over i huset. Jeg er ked af mit først virker i februar , når familie elektrikeren kommer og laver det færdigt.
Hvis du ikke trækker strøm , så syntes jeg ikke huset virker ret lyst ?

Jeg kommer og laver det lovede - når kong frost har holdt en lille pause  ;D
Hils lille pigen og Søren.

kh  jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #4 Dato: 27 December , 2009, 07:03 »
Tak Maiken, Lene og Jan.
Jeg ved godt, man kan bygge op til 50 m2, bare man anmelder, men jeg tror denne størrelse bliver fin  :D Det må i hvert fald gøre det; for det er, hvad "finansministeren"/"vetonedlæggeren" går med til  ;D
Jeg håber ikke, det bliver for mørkt, men der vil trods alt blive fire vinduer, og der er kun net mellem rummene, undtagen lige for neden, så hele huset får glæde af alle vinduerne. Jeg kan godt se, jeg kommer til at gå lidt mere med vand, men det kan ikke lade sig gøre at få det indbygget, og strøm er det mindst vigtige, men ellers kan jeg trække en ledning fra vores havebrønd, der ligger på samme side af grusvejen.
Jan, du kender jo mit nuværende hus, rummene i det nye vil få omtrent den samme indretning som det ene, der er nu, de vil bare blive noget større. Jeg har valgt den indretning, fordi det har været super funktionelt i de år, jeg har haft høns.
Jeg glæder mig bare så meget, at jeg har mest lyst til at få det op NU, NU, NU *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #5 Dato: 27 December , 2009, 07:53 »
Hej Marianne

Er sleeeeet ikke misundelig :)
Jeg tænkte at JEG ville nok lave de to af hønsegårdene i hver ende af huset, således at du "kun" har to på langsiden og så en i hver ende. på den Måde kan du få lidt størrer gårde.  Bare en strøtanke :), så er der måske plads til en lille busk eller noget derinde også :) Og mht vand, så gør to alm. vandkander jo underværker, det er jo dværghøns, så så meget drikker de jo heller ikke :)

Knus
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #6 Dato: 27 December , 2009, 09:20 »
det ser godt ud.jeg ville få el lagt ind det .vil du til at blive glad for (lys hvis huset besøges i mørke. varme lamper hvis rue mor svigter. frost sikring af vand.udruning af kyllinger . lys. smuthuls opluk)  /o hvad med et rum til: fodder.sandbaljer.rive. skovl.evt rugemaskine.
jeg ville nok også grave fliser ned i mellen gårdene.
ang lemmene kan jeg anbefale aludørk plade det har en tilpas vægt og ruster ikke .istædet for snor fås der noget wier med nylon over træk (bruges til at hænge el amature på med) . det slides ikke over og glider fint i div kråge. ;)
overvej at overdæk noget eller hele den udvendige gård.
kan godt forstå du glæder dig som et barn til jul ;D
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline Vinni Knudsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 162
  • Wyandot fan
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #7 Dato: 27 December , 2009, 09:29 »
Kan godt forstå at du glæder dig Marianne. Vedhæfter lige et par billeder af vores hønselem der består af genbrugstræ, kroge og flagline. Det fungere perfekt  /o
Hilsen Vinni

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #8 Dato: 27 December , 2009, 09:37 »
Det ser gennemtænkt og brugbart ud Marianne. Håber at høre mere når du kommer i gang. Kan se, at du har fået svar på nogle af de væsentlige ting. Hvad med gulvet ?? det bliver jo trægulv, og, vil du ha´ halm/spåner til at ligge direkte ovenpå gulvbrædderne, eller, vil du beklæde med noget først ? Ved egentlig ikke, hvad der er bedst.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #9 Dato: 27 December , 2009, 11:39 »
Nådadada, der er rigtig gået opdrætter drømme i dig, Marianne..
Men spændende ser det ud, og jeg er sikker på, du nok skal få både held med det, og at det bliver himmerige nummer to for de høns der nu kommer til at bo hos dig..

Billeder, billeder, og endnu flere, når det løber af stablen, *gggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #10 Dato: 27 December , 2009, 11:56 »
Alternativt til nedgravede fliser kan du også bruge eternit-plader.

Hvis du skal have noget der automatisk kan åbne og lukke 4 steder, så tror jeg ikke at Amerikas åbne/lukke er stærk nok. En garageports-åbner med noget tænd-sluk er måske et alternativ (men så skal du jo have strøm ned til huset)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #11 Dato: 27 December , 2009, 12:09 »
Nej hvor er jeg glad på dine vejne, det ser ud til at blive et godt hjem til dine og Sørn´s høns *f

Jeg glæder mig til at se det færdige resultat  /o
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #12 Dato: 27 December , 2009, 19:00 »
Ja, det var da en rigtig god idé med hønsegårdene på den måde, det vil vi lige tænke en ekstra gang over, Wanda  /o
Det er meningen at hønsegårdene skal være overdækkede, og det er også meningen, at hønsene kun skal være adskilte i den periode, hvor jeg skal bruge æggene som rugeæg. I den periode vil hver stamme få lov til at komme i haven på skift, resten af året skal de bare have lov til at være i haven, som de plejer.
Vi har tænkt på eternitplader i stedet for fliser, men vi har lidt svært ved at se, hvordan vi får net-rammer og plader til at hænge sammen.
Jeg har egentlig klaret mig fint uden strøm i mit lille uisolerede hus, har jeg skullet se til dem i mørke, har jeg bare haft en lommelygte med. Men de argumenter, der kommer frem her, er da nogle vi vil tage med i vores planer, vi skal bare lige se, hvordan vi klarer det rent praktisk.
Gulvet skal være i træ ligesom i mit nuværende hus, jeg har et pænt lag sand, og jeg har kun gode erfaringer, det holder sig pænt rent og tørt.
Og du kan tro, jeg har tænkt og tænkt, Kaj, men derfor vil jeg alligevel gerne høre om andres erfaringer og idéer, for det skal bare være så godt som muligt *y En ting er drømme og tanker, men erfaringer er helt uundværlige.
JA da, Børge, jeg tog nok lidt skade efter jeg fik de dværgmaranæg, og det så gik pænt til LU, nu skal jeg bare have lavet Danmarks flotteste dværgmaran'er YES!
Men jeg har jo mine egne idéer om, hvordan mine høns skal have det, og jeg vil jo gerne at mine kyllinger så vidt muligt bliver skrukudrugede, så en helt rigtig opdrætter er jeg vist ikke  ;)
Hønsehuset er i hvert fald bestilt, så nu er det kun detaljer og indretning der kan finpudses. Jeg glæder mig helt vildt til det kommer op at stå.
Jeg har tænkt mig at det lille røde skal opgraderes til at huse foder osv. Det har jeg stående bag huset i dag i sorte tætte plasttønder. Jeg har virkelig tænkt og tænkt og tegnet og undersøgt, og håber jeg har taget højde for det meste. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #13 Dato: 27 December , 2009, 19:49 »

JA da, Børge, jeg tog nok lidt skade efter jeg fik de dværgmaranæg, og det så gik pænt til LU, nu skal jeg bare have lavet Danmarks flotteste dværgmaran'er YES!


Jamen har du ikke allerede det??? Jeg mener der er vist ikke andre der har dem vel? ihvertfald var de ikke på LU ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #14 Dato: 27 December , 2009, 20:06 »
Jo, det har du jo næsten ret i Wanda, men vi var faktisk tre "musketerer" M/K om projektet.
Men det kunne jo være lidt skægt, hvis man kunne få avlet strømpe på; maran'er skal jo have strømper, selvom der står i i standarden at netop de gråstribede ikke behøver have det. Så deeet.....
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk