Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: slagte kaniner..  (Læst 19862 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
slagte kaniner..
« Dato: 10 November , 2009, 18:51 »
Hej, er der nogle af jer som har erfaring med slagte kaniner?sådan nogle store nogle..

Er det rigtigt at de kan blive slagtet på fjerkræ slagteri?

Jeg fik lige ideen, da jeg i weekenden tog to kaniner til mig, til kæl. De er en kæmpe stor gård og hus at rende i - så tænkte jeg at jeg jo måske kunne have nogle der velegner sig til slagtning.

Vigge

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: slagte kaniner..
« Svar #1 Dato: 10 November , 2009, 18:58 »
Har måtte sande at mine krydsninger mellem belgisk kæmpe og tysk kæmpeschecke ikk er så store som de burde være. Nu i en alder af ca 5 mdr.
Har fået at vide dette er et alm problem ved krydsninger. Så nu bliver de meget snart slagtet ..og så må jeg finde en belgisk avlshan i stedet for den anden til næste års forsøg.

Eller eksperimentere med andre slagteracer.

Aner intet om slagteri ..det har jeg tænkt mig selv at ordne. Vil jo også gerne garve skindende hvis tiden tillader det.

Så meget om mine erfaringer.

Hvad havde du tænkt dig ..at slagte dem du har nu eller avle på dem ?

hvis du vil avle på dem får du brug for mange flere bure ..medmindre du har en stald de kan få nogle bokse i med masser af plads. Sorteret efter køn osv.
Med venlig hilsen Søs

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: slagte kaniner..
« Svar #2 Dato: 10 November , 2009, 19:28 »
Hej Søs, ved ikke hvad jeg har tænkt mig da det var en ide jeg fik da jeg idag gik ude  :D

Min tanke gik ud på at have en avls han & et par hunner. og så sende dem på slagteri sammen med høns (hvis at man kan det - læste et eller andet sted at man kan, ved ikk hvor.. )

De to jeg har nu er tamme kaniner, hunnen er løvehovede og hannen er dværgvædder fuchs/løvehovede - så de skal ikk slagtes  ;) de er et par og hun er drægtig, så sig endelig til hvis i kender nogle der vil have kanin til kæl. Vi bor v Aalborg.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: slagte kaniner..
« Svar #3 Dato: 10 November , 2009, 19:42 »
Nej da for bette og nuser til slagt da *gg*

Jamn jeg fik jo selv samme tanke som dig.....hvilket indtil videre blot har betydet vilde udgifter til kaninfoder  ::)
Så der er dømt en OMMR her før jeg begynder at give gode råd *ss*

Lige bortset fra det med at du skal have mulighed for at skille hunner fra hanner ....og når de bliver kønsmodne skal de have hvert sit bur.
Nogle siger så at slagtekaniner er klar til slagt inden de bliver kønsmodne altså i 3-4 mdr alderen ...det så bestemt ikk sket her ...så her har alle egen lejlighed.

Nogle der har en ung 12-15 kg´s avlshan de vil af med ? ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: slagte kaniner..
« Svar #4 Dato: 10 November , 2009, 19:58 »
Hmm min han & hun går sammen - men han er heller ikk en vild dominerende type  ;) har hørt at der er stor forskel på temperement.. Han er den SKØNNESTE han  ;D

Jeg har spekuleret i fransk vædder.. Har lige læst om en som har 3 hunner (franske vædder) og en han (dansk hvid - hedder den vist) - det skulle vist være en god blanding..  

Hvad gir' du dem af foder?
« Senest Redigeret: 10 November , 2009, 20:02 Fra Vigge »

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: slagte kaniner..
« Svar #5 Dato: 10 November , 2009, 20:59 »
Jeg har kun erfaring fra en enkelt gang kaninunger (til slagtning). Vi havde en stor fransk vædder hun og lånte en kæmpestor belgisk kæmpe et par minutter (  :o ) Det kom der 9 unger ud af - med kæmpe tilvækst... Det var i forsommeren, og vi plukkede 'tonsvis' af mælkebøtter (mælkebøtterne er store her i den fede fynske muld) og så fik de kaninpiller i massevis. De blev slagtet ca. 3 mdr. gamle. Rent økonomisk tror jeg bestemt det hang sammen alligevel, hvis man gav sig til at regne. De smagte fint...  :)
Kaniner er nemme at slagte, hvis man lige ser bort fra skriget, når man løfter dem op i bagbenene...  :'(

Her et par billeder - der er ca. 5 uger imellem!!

Mvh Marianne

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: slagte kaniner..
« Svar #6 Dato: 10 November , 2009, 21:08 »
Mine voksede også fint ...men så stoppede de bare ..noget med hvilke gener man rammer.

de er altså kun ½ af hvad de burde være nu.

De får piller, alt forhåndværende grønt , rodfrugter af alle slags, æbler, majs når bonden høster og får snart roer til dem også.

Skal ud og købe alt foder undtagen det grønne fra haven. Og det der jo ikk noget af nu.

Jeg ved godt mange har kaniner gående sammen ...det bare slet ikk mig. Jeg har før linket i en tråd herinde hvorfor.

Men som udgangspunkt er det bare sååå trist hvis hannen skulle bide ungerne ihjel eller slider hunnen op med kroniske og stressende parringer med unger til følge.
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: slagte kaniner..
« Svar #7 Dato: 10 November , 2009, 21:19 »
Har du været ude for at hannen har bidt unger? Mine første kaniner var to "brugte" vildtfarvede hunner, som jeg så købte en ung chinchillafarvet fransk vædder-han til. De gik i samme bur da jeg havde fået at vide af hankaninens sælger at han nok ikke kunne parre de første to-tre måneder. 35 dage efter var der unger i buret  ::). Jeg var endnu ikke nået så langt som til at have ekstra bure - og var nødt til at satse på at det gik godt. Der var 16 unger i bunken, altså to kuld :o. Et par dage efter fødslerne ville jeg lige se, hvordan de små havde det - og øverst i pelsdyngen lå der - chinchillafarvet pels :D Jeg fik fat i kanin-far og ganske rigtigt: han var bar på brystet. Jeg ringede straks til hans opdrætter, der lidt tvivlende sagde at det kunne jo godt være at hankaniner er søde ved ungerne - han kendte ingen, der lod dem gå sammen med hunnerne fordi disse kunne parres straks efter fødslen. Jeg har faktisk heller ikke siden prøvet det igen, men hannen deltog i nusning og vask af de små da de kom ud fra pelsdyngen - og så fik han sit eget bur, ofte med selskab af de fravænnede unger. Han var en dejlig og velafbalanceret kanin, der pænt passede sit job i syv år. Jeg har i sommer bestilt en ny han af samme opdrætter, men han har været ramt af sygdom sidste år, så der er lidt leveringstid på. Men altså: er der nogen, der har erfaringer med hankaniners holdninger til små unger?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: slagte kaniner..
« Svar #8 Dato: 10 November , 2009, 22:06 »
Ja jeg har selvfølgelig også haft kaniner, lidt af hvert, men endte så med Franske Væddere, som er dejlige rolige kaniner med en synes jeg fornuftig tilvækst.
Jeg havde dem i den lidt specielle, meget svære at lave og synes jeg flotte tegningsform som hedder japaner, de var enten i sort/gul eller sort/hvid.

Jeg savner af og til kaninerne og kaninstegene, men jeg savner bestemt ikke arbejdet med at have dem  ;D

De plettede som der er billede af, blev kaldt for knapstrupper kaniner af en garvet kaninmand som jeg kendte dengang og som bestemt ikke satte pris på dem  ;D

Den yderst til venstre på billede 1 er den mest rigtige japaner tegnede af dem, den er faktisk rigtig god.
« Senest Redigeret: 10 November , 2009, 22:08 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: slagte kaniner..
« Svar #9 Dato: 10 November , 2009, 22:16 »
Her er en side.

Jeg ved ikke om det hjælper.

www.kaninhytten.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: slagte kaniner..
« Svar #10 Dato: 11 November , 2009, 07:14 »
Jeg sir ikk at det ikke kan lade sig gøre at have kaniner gående sammen. Det er pga der forskellige risici bare ikk noget jeg har lyst at eksperimentere med.
Jeg har jo kun udendørsbure ..der ER der jo bare kun plads til en kanin pr bur.

Og nej jeg har ikk prøvet at hannen bider ungerne ....... det nok for mig at andre har *ss*
Med venlig hilsen Søs

Offline lis nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: slagte kaniner..
« Svar #11 Dato: 11 November , 2009, 09:47 »
vi har også kaniner men vi har kastet os over den race der hedder kæmpe tysk schecke. som også er en slagte race dog ikke så stor de bliver 5-7 kg normalt. grunden til vi valgte dem er den kønne pels sort og hvid.
jeg tror ikke det kan betale sig hvis du skal sende dem på slagteriet jeg tror det bliver alt for dyrt

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: slagte kaniner..
« Svar #12 Dato: 11 November , 2009, 15:45 »
Min erfaring er at de sagtens kan gå sammen, jeg har haft 10 i en stor hesteboks men problemet er når hunnen skal føde... enten ædder hannerne dem eller også gør hunden det af frustrationer over de andrer der er tilstede... men har aldrig spist kanin... hvordan smager de??? syntes de ligner spædbørn når de er pelset ??? ???
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: slagte kaniner..
« Svar #13 Dato: 11 November , 2009, 16:03 »
De smager nærmest som kylling, fint, magert hvidt kød. Børnene anede i hvert fald ikke uråd, da jeg serverede kødet lavet som 'kyllinge'-gryde...
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: slagte kaniner..
« Svar #14 Dato: 12 November , 2009, 11:26 »
En Kanin smager af kanin og en Kylling af kylling... Men det er rigtigt som Marianne skriver at Kanin-kød minder meget om Kylling konsistens mæssigt, fint hvidt småtrævlet kød som kyllingebryst, jeg vil sige at ingen kan smage forskel på tarteletter med høns i asparges eller kyllinge-gryde om der er brugt kanin-kød istedet for kylling.

En Kanin skal slagtes ung hvis den skal steges/grilles/røges, en ældre/gammel skal koges og er fin til f.eks. "høns" i asparges osv.

De bedste slagte-kaniner idag er nok Hvid Califonia, det er dem der vokser hurtigst og har det bedste kød/ben forhold, før i tiden brugte man som regel Hvid Land-race men kød/ben forholdet er ikke optimalt, men alle kaniner kan selvfølgelig spises...

Kaniner er nemme og slagte når man lige har taget på det, det tager kun et øjeblik  /o

http://www.youtube.com/watch?v=KU0I1PIunco&feature=related

Kanin-kød er måske en anelse sødere end kyllinge-kød, nøjagtig som f.eks. Heste-kød er lidt sødere end Okse-kød, men ikke så meget at man bemærker det, en god Heste hakkebøf er altså godtnok guf  8)