Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brug af gift  (Læst 134339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Brug af gift
« Svar #60 Dato: 22 April , 2008, 22:22 »
Da jeg startede med dværg wyandottere var de lys columbia farvede. Dvs mest hvide. Jeg fik at vide at det var vigtigt at sandet som de fik til sandbadning ikke indeholdt okker, da det ville misfarve dem. Måske er det det der er dit problem? Synes det lyder underligt at raske høns ser beskidte ud.  ???  Bliver de ikke ordentligt tørre eller kan de ikke finde et knastørt sandbad?
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Brug af gift
« Svar #61 Dato: 23 April , 2008, 06:23 »
Ja mine lyse sussex er også hvide, selv om de render ude i al slags vejr. Selv kyllingerne som deltog i bondens gødning af marken forleden. Og kønne var de ikke da de kom ind.

Der må være noget farvestof i deres yndlings jord/sandkasse.
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Brug af gift
« Svar #62 Dato: 23 April , 2008, 07:58 »
Mine høns bader bare i jord. Godt nok under et moreltræ. Så kan være det er gammel frugtfarve.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Brug af gift
« Svar #63 Dato: 23 April , 2008, 08:48 »
Tak for svaret.
Jeg tænkte bare at jeg gerne ville vaske dem fordi de er beskidte. Jeg har hvide sussex, men helt hvide er de ikke mere.
Men jeg vil kigge lige i galleriet og se hvad jeg kan finde.


Hvis dine høns bader i det der hedder bakkegrus, eller anden form for grus blandet med jord eller sand, kan de blive misfarvet pga. at grus er "gult".

Det kan også skyldes for meget sollys, eller foderemner som eks. majs.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Brug af gift
« Svar #64 Dato: 23 April , 2008, 09:50 »
Sidder de bare ganske stille når man kommer et håndklæde omkring dem?
Nogen gange er de selv kravlet ud af håndklædet, når jeg kommer for at fjerne det ;D
Jeg synes det er overraskede nemt at vaske høns
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Trine K. H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Brug af gift
« Svar #65 Dato: 24 Juli , 2012, 10:53 »
Jeg bruger Matas insektspray, hvor virkemidlet kommer fra krysantemumplanten. Jeg fik af vide af dyrlægen at det var det eneste præperat der var godkendt til brug på dyr som skal spises. Den koster 100 kr og virker fint... Æggene sidder dog til fjerne skiftes med nye.
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brug af gift
« Svar #66 Dato: 24 Juli , 2012, 11:10 »
Svaret må være : http://owakemi.dk/silicum-hemexcide det er nemlig også godkendt til økologisk brug og der er ingen tilbagehold på hverken kød og æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
  • se mere på www.art2by2.dk
    • www.art2by2.dk
Sv: Brug af gift
« Svar #67 Dato: 03 August , 2012, 19:32 »
Jeg har nu haft høns i godt et år. Fik solsorte store Australorps. De fik Droplops i nakken og Chock under vingerne og i måsen. Det har jeg fortsat med med mellemrum...anslået en gang i kvartalet MAX. De går på strandsand, hentet fra stranden som strøelse i hønsehuset og volieren. Hønsegård er havejord med lidt flis og her sandbader de i deres huller. De har meget plads med buske, græs, ukrudt at bevæge sig rundt i dagen igennem. 7-9 13 har jeg aldrig set hverken det ene eller andet krable. Mit forsigtige bud at saltet i strandsandet, som jeg i øvrigt også har som underlag i deres reder, med træspåner og frisk hø, gør at utøjet ikke trivedes der. I alle sprækker ved sidde pindene hælder jeg også sand i med mellemrun så det altid er tørt og så trives utøj måske ikke. Ihvertfald ser jeg ikke utøj hos nogen af mine dyr. Jeg har blendet en del hvidløg og hældt dem på en flaske god olivenolie og når de får madrester eller blødfoder hælder jeg lige en skvæt hvidløgsolie i. Jeg skovler hønselort op hver morgen og de har altid rent vand i rene truge. Så måske er det opskriften eller måske er det begynderheld ;-) men jeg er enormt glad for at jeg endnu har undgået det på mine fritgående hønser, som nu også tæller 4 stk gule orpington og 1 blå australorps af fineste slags, blot 4 uger gamle ;-) Nøj de er søde.  /o Hvor er det godt at denne tråd er startet, for kan vi undgå giftig gift er det jo super. Lige om lidt skal mine ligge i lavendler når jeg får klippet skidtet ;-)) Selv liggger vi med polyester dyner ;-)) 
« Senest Redigeret: 03 August , 2012, 19:36 Fra Ytte »
1.5 Australorps store, med stolthed & beundring
1.0 Basenjie
1.0 Foxton
1.0 ægtemand
&
børn, svigerbørn og børnebørn ;-))
;-)

bpua

  • Gæst
Sv: Brug af gift
« Svar #68 Dato: 26 November , 2012, 16:18 »
Jeg bruger hemexcide mod blodmider og andet utøj. Vi har ikke haft problemer siden i sommer, hvor vi købte en sæk hemexcide. Endvidere kan det tilsættes foderet. Det skulle forebygge mod orm.
Kan kun anbefale det.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brug af gift
« Svar #69 Dato: 26 November , 2012, 16:20 »
Frontline spray er godkendt i Frankrig til fjerkræ. Har jeg ladet mig fortælle af en dyrlæge.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nina V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Brug af gift
« Svar #70 Dato: 11 August , 2013, 22:46 »
Mine høns får også økologisk foder og vi spiser selv så øko, vi overhovedet kan. Jeg har derfor ikke kunne tage mig sammen til at sprøjte mine  silker med en ny indkøbt dåse Stald Chock (Pink).
Det lyder ikke specielt øko, det der står på dåsen:(
Så jeg efterlyser bestemt også et middel vi kan bruge med god samvittighed. Kan hønsene evt. komme af med deres lus (tror jeg det er) ved bare at sandbade og spise ukrudt der hjælper? Det ville jo være skønt!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Brug af gift
« Svar #71 Dato: 11 August , 2013, 23:13 »
Så jeg efterlyser bestemt også et middel vi kan bruge med god samvittighed. Kan hønsene evt. komme af med deres lus (tror jeg det er) ved bare at sandbade og spise ukrudt der hjælper? Det ville jo være skønt!

Det skulle (ifølge dyrlæger) være muligt at komme lus/lopper til livs ved at pudre med og indgnide/fordele diatomejord mellem fjerene på dine høns. Dette produkt er 100 % ØKO. Jeg har, for år tilbage, og uden at vide at det var diatomejord, købt det for guld hos en dyrlæge, til at bekæmpe lopper på katte. Og det virkede. Efter nogle få behandlinger var der ikke flere lopper at se.

Jeg bruger det nu fast (dog en meget billigere udgave) i hønsehuset, hvor det fordeles/spredes, så det står i støvskyer. 'Behandlingen' her foretages med jævne mellemrum.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Nina V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Brug af gift
« Svar #72 Dato: 11 August , 2013, 23:31 »
Fantastisk Erik, hvor kan jeg købe det? Kan man også bruge det i hønsehuset, eller er det nok at gøre grundigt rent?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Brug af gift
« Svar #73 Dato: 11 August , 2013, 23:36 »
Hvis du søger på Hemexcide eller Tør Øko Sug (TØS) herinde vil du finde ganske megen information.

Faktisk er der en bestilling i gang af TØS i en anden tråd. Jeg har ikke haft tid til at checke op på status. Det er Janni (Hiltunen) ved Ringsted der er ved at etablere bestilling af en pallefuld.

Se om du kan finde tråden og status. Jeg kigger også lige igennem.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Brug af gift
« Svar #74 Dato: 11 August , 2013, 23:38 »
Ser ud til at bestilling foretages i morgen. Så du kan stadig nå det.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=34353.msg304766#msg304766

Og som du også kan se kan jeg fragte en sæk til den sydlige del af KBH (dog tidligst i begyndelsen af næste uge da jeg p.t. holder ferie).

Glemte at skrive at jeg bruger det i rigelige mængder netop i hønsehuset. Men rengøring kan ikke afløses af andre ting.  ;)
« Senest Redigeret: 11 August , 2013, 23:41 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen