Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad spiser I ikke på jeres høns? Og hvad er I særlig glade for?  (Læst 7847 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Her til aften, fik vi så endnu en hjemmeslagtet :) Altså, bare tanken om at det er en af vores egne, og ikke en fra en stor hal med tusinder andre, gør jo at den smager ekstra godt ;)

Nå, men jeg ovnstegte den så i min römertopf, hvor jeg startede med at lægge en bund af løg og gulerødder, så hals, hjerte og krås. Hanen ovenpå, godt stoppet med svesker, og så vand ved, og krydderier. Ind i en kold ovn, tænd på 200 grader, og så en time. Så hældte jeg bouillonen fra, og stegte den videre i omkring 30-40 min. Serverede den med ris, sauce og broccoli, og den smagte fantastisk!  /o

Efter råd herinde fra, havde jeg ladet den tø op i hele 4 dage i køleskabet, da jeg ikke havde "modnet" den efter slagtningen. Og den var MEGET mør, specielt i forhold til den vi tilberedte samme aften, som vi havde slagtet!

Nå, men for lige at komme frem til mit spørgsmål, så vil jeg høre hvad I spiser på kyllingen? Hjertet smagte fint, halsen...jo, den smagte da også godt, men der var lidt for mange halv-klamme ting på den, til at jeg gør det næste gang. Så den kan komme med for at give smag, og så ud *r Kråsen var bare IKKE mig, og ved fremtidige slagtninger, har jeg IKKE tænkt mig at rense og fryse den ned  :-X

Og ellers så synes jeg at det kød der sidder på lårene er det bedste, og så brystet lige efter! :)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Det bedste på en kylling er overlåret, det er tilpas fedtmarmoreret og smager af noget, brystet er gerne for tørt da der ikke er noget fedt på, indmaden kan sagtens bruges...

Christina ! Du bor ikke i Kbh. mere, så kråsen kan også bruges  ::)

Her er opskriften på kråsesuppe  /o

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=4425

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Hos os er der ikke noget der går til spilde.
Jeg selv foretrækker lårbenene, da jeg finder brystkødet tørt og kedeligt. Men fruen i huset og de børn der kommer hjem og spiser med er mere til brystkødet.
Når vi er færdige med at spise, grovpilles hvad der er til overs og blandes i hundenes tørfoder evt med hvad der er tilbage af sovsen.
Det grovpillede skrog ryger normalt ud i hønsegården (re-cirkulering som det nok kaldes).

Og så er den kylling/høne væk.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Hov. Glemte at skrive at indmaden koges og blandes op i hundefoderet sammen med de grovpillede rester.
Mvh
Erik Andersen

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Det lyder dælme lækkert Christina :P
Og kråsen er det bedste af indmaden... Men sådan er vi jo så forskellige :)

Men hvad er römertopf ??...... Ja det er mest lillemor der laver mad her ::)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
En römertopf er en stegeso lavet af en lerart, vistnok opfundet i Tyskland

http://www.emmers.dk/product_info.php?cPath=34_47&products_id=673

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Jeg har også en rømertopf og jeg kan på det varmeste anbefale den. Det er muligt at tilberede mad uden nogen form for tilsætning af fedtstof end dyrets eget....

Det er en drøn god ide til enhver med fjerkræ....  /o

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Det bedste på en kylling er overlåret, det er tilpas fedtmarmoreret og smager af noget, brystet er gerne for tørt da der ikke er noget fedt på, indmaden kan sagtens bruges...

Christina ! Du bor ikke i Kbh. mere, så kråsen kan også bruges  ::)

Her er opskriften på kråsesuppe  /o

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=4425


Tak for opskriften, Bjørn  :-X :D Ej, okay, så må jeg lige rense de kråse alligevel, næste gang vi slagter ;) Men...der er sådan noget klamt hårdt seneværk udenpå...og hvis man ikke skal spise det, så er det da godt nok ikke meget krås man får ???

Og sikke en hukommelse du har, at du kan huske jeg har boet i Kbh!

Hos os er der ikke noget der går til spilde.
Jeg selv foretrækker lårbenene, da jeg finder brystkødet tørt og kedeligt. Men fruen i huset og de børn der kommer hjem og spiser med er mere til brystkødet.
Når vi er færdige med at spise, grovpilles hvad der er til overs og blandes i hundenes tørfoder evt med hvad der er tilbage af sovsen.
Det grovpillede skrog ryger normalt ud i hønsegården (re-cirkulering som det nok kaldes).

Og så er den kylling/høne væk.  ;D

Heldige hund! :D Jeg elsker bare det kød, man efter måltidet kan pille af! Det smager EMINENT på et stykke grovbrød, og med en god mayo og noget groft salt på dagen after!  /o

Hvordan spiser du så de kråse? Gnaver du bare kødet af, eller hvordan?

Det lyder dælme lækkert Christina :P
Og kråsen er det bedste af indmaden... Men sådan er vi jo så forskellige :)

Men hvad er römertopf ??...... Ja det er mest lillemor der laver mad her ::)


Ja, når du først har fået en römertopf, så kan du ikke forstå hvordan du har kunnet undvære den så længe! :D  Jeg var heldig at finde min i Fakta til billige penge :)

Jeg har også en rømertopf og jeg kan på det varmeste anbefale den. Det er muligt at tilberede mad uden nogen form for tilsætning af fedtstof end dyrets eget....

Det er en drøn god ide til enhver med fjerkræ....  /o

Enig, enig  /o

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Eeelsker al form for indmad.... det der gudskelov ikke andre der gør her i huset ..så det MIT heeelt alene. Jeg er typen der helst sidder med snask i hele ansigtet og op til albuerne lige meget hvilken for for kød det er. Så alt det reelle kød det kan alle de sarte fintspisende få  ;)
Dog er brystkød enormt lækkert skåret i tern, marineret og på grillspyd.
MEN .jeg der ellers eeelsker sprødt kyllingeskind.... ja det har jeg altså kvaler med. Syns det bliver for groft og utilalende på hjemmgjorte høns ?
Syns ellers det er super hyggeligt at plukke høns. Det jo kun en max 2 ad gangen her .....så alle små bitte fjer og dimser får jeg da med ...og alligevel ..så naaaaaaaarj ...De sidste mange gange ender det med at skindet også ryger af inden tilberedning. Måske ozz godt nok ....sku´jo tabe mig nogle kg eller nowet  ;)
Med venlig hilsen Søs