Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger i flokken  (Læst 1649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pia-mohr-ernst

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Kyllinger i flokken
« Dato: 12 Juni , 2022, 16:43 »
Hej jeg vil spørge om nogle har gode erfaringer med at lade hønemor med kyllinger blive i den flok de plejer at gå i, eller er det bedst at skille den lille familie fra flokken?. Første kuld har jeg sat i en anden mindre hønsegård, da jeg ikke var sikker på det kunne gå at lade dem blive i flokken. Nu har jeg en høne hvis æg skal klække om halvanden uge, og det nemmeste er jo at lade dem blive hvor de er. Det skal nævnes at hønen er en meget hidsig og bestemt dame. Race er ukendt da jeg fik hende foræret sidste sommer.  ;) På forhånd tak for svar. 8)
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2022, 16:44 Fra Pia-mohr-ernst »

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Kyllinger i flokken
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2022, 19:00 »
Hej Pia
Som du kan læse i utallige andre tråde om samme spørgsmål, så er det meget forskelligt hvad folk har af erfaringer og hvilke råd de vil give. Tror det handler meget om hvor meget plads de har, deres gruppe dynamik og hvor højt rangeret skrukken er.. Så det er nok dig selv der er bedst dommer, om det er en god ide  ;)
Nogle gange går det fint, andre gange går det ad helveds til  :o
Jeg har selv bedst erfaring med, at de har en lille gård ved siden af, hvor mødrene og kyllingerne kan få lidt ro, men hvor hele flokken kan se og høre hinanden. På den måde ryger skrukken ikke ud af flokken og skal kæmpe sig tilbage igen, når tiden er, hvor hun skal tilbage og ikke længere gider kyllingerne.. Mine har hver deres gård, og så bliver de dagligt lukket ud i en fælles større gård, hvor de alle, skruk, kyllinger og resten af flokken går sammen. Det fungere upåklageligt, og de store rør ikke kyllingerne.. Men når dagen er gået, bliver de lukket ind i egen gård/bur..
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana

Offline Pia-mohr-ernst

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Kyllinger i flokken
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2022, 19:06 »
Beklager jeg ikke har læst andre tråde omhandlende mit spørgsmål, men tak for svar. Det lyder som en god ide at lade hønen med kyllinger gå for sig selv, men ved siden af veninderne, så hun ikke mister pladsen i hierakiet. Det er det jeg vil gøre. :)

Offline Thomas S

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Kyllinger i flokken
« Svar #3 Dato: 13 Juni , 2022, 20:41 »
Du skal ikke beklage, det mig der beklager hvis det kom forkert ud ;) Sagt på en finere måde, så kan du i søgefeltet finde ret mange interessante tråde om det, hvor der er mange holdninger til det.. Det var meget hjælpsomt for mig at læse :)
Maran, Wyandotte, Brahma, Cream Legbar, blandingshøns af: silke/faverolle, Maran/Isa, Sussex/araucana