Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane skal jeg vælge til avl  (Læst 10423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Hvilken hane skal jeg vælge til avl
« Dato: 30 November , 2015, 21:47 »
En af mine dværg Brahmahaner skal leve vider, som avlshane, sammen med den ene dværghøne jeg har.
Men hvem skal jeg vælge ? de er lige smukke - den ene sort den anden blå, og hun er agerhønsefarvet.
Hvem ville du vælge  <A
« Senest Redigeret: 01 December , 2015, 18:28 Fra Hans-Kurt »

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Hvilken hane skal jeg vælge til avl
« Svar #1 Dato: 30 November , 2015, 21:57 »
den dominerende, den største, den hurtigste, den mest nysgerrige.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvilken hane skal jeg vælge til avl
« Svar #2 Dato: 30 November , 2015, 22:16 »
Nu skriver du hun er agerhønefarvet. Er hun guld sort båndet?

Hvis hanerne ellers for deres farve er lige gode (hvilket jeg ikke er kvalificeret til at sige), så kan du jo også ha med i dine overvejelser hvilke farver kyllinger du gerne vil ha. Sort på sort giver ene sorte kyllinger, og blå på sort giver begge farver kyllinger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvilken hane skal jeg vælge til avl
« Svar #3 Dato: 01 December , 2015, 12:13 »
For bedst vurdering vil det være rart hvis de kunne tages lige på fra siden af. Noget der også kan have indflydelse er hvor hønen har svage punkter skal hanen helst være stærk på disse.
En anden ting igen er hvis du gerne vil forsætte med de Guld blåbåndede eller har det fint med det kun er Guld sortbåndede.

Er hanerne lige gamle på billederne og er de taget samme dag? Da det ellers også kan give noget misvisning.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvilken hane skal jeg vælge til avl
« Svar #4 Dato: 01 December , 2015, 14:50 »
@ Frank, skal tage nogle bedre billeder

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvilken hane skal jeg vælge til avl
« Svar #5 Dato: 01 December , 2015, 16:40 »
nye billeder. Alle taget i dag 1.12.2015

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvilken hane skal jeg vælge til avl
« Svar #6 Dato: 01 December , 2015, 16:41 »
Hønen set fra den anden side

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvilken hane skal jeg vælge til avl
« Svar #7 Dato: 01 December , 2015, 20:41 »
På de første billeder du lagde op havde begge haner bedre ryg/halestigning end de sidste hvor de holder det lidt lavt. Tror dog på de godt kan når det kommer til stykket.

Den Guld sortbåndede hane har en fin type med et godt hoved ud fra hvad der kan ses. Han har også en super fin tegning på brystet hvilket er vigtigt for at hønerne får en god båndtegning hele vejen ud til halen.
Han kunne dog godt have et dybere bryst og lidt bedre vingebæbæring.

Den Guld blåbåndede hane har også en fin type og ganske fin blå farve. Han har også en rimelig vingebæring og et bedre og dybere bryst hvilket giver en bedre underlinje.
Han mangler dog brysttegningen ud fra billedet og så kunne hoveddelene være bedre med lige og lukkede hagelapper kalder man det som på den anden og kamspidsen måtte også gerne mangle så mere lig den anden hane.

Hønen har også en fin type med god vingebæring og grundfarve.
Hun kunne til gengæld have lidt bedre båndtegning samt dybere bryst for bedre underlinje. Hoveddele er for svære at vurdere på billeder da de er små. Hun  har også pude på sadlen hvilket giver en ikke helt lige ryg/halelinje, men det skyldes nok æglægning og derfor ikke noget at sige til.

Så den er svær hvilken hane der er bedst at forsætte med da de har hver deres fordele og ulemper i forhold til hende.
Som madglad person ville man nok tage den største eller ham med bedst bryst for mest kød istedet for skrog.
Som udstillingsopdrætter tror jeg(jeg er ikke brahmaopdrætter) at man ville tage den Guld sortbåndede selvom brystdybden vil blive svær at rette op på passer han nok bedre på de andre punkter til hønen.
Som mig der elsker spræl og lidt forskelligt at kigge på og lege med i farvegener ville man tage den Guld blåbåndede.

Så valget hænger nok på dig selv for hvad du vægter som det vigtigste.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvilken hane skal jeg vælge til avl
« Svar #8 Dato: 01 December , 2015, 20:58 »
1000-tak for din vurdering. Det er altid en fornøjelse at læse dine indlæg. Det er en stor hjælp, nu må jeg så vælge - stadig lidt svært, men nu ved jeg hvad jeg vælger.