Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i lejligheden  (Læst 50711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #30 Dato: 04 December , 2013, 19:45 »
Men mener at jeg så Signe Venneberg tror jeg hun hedder i Aftenshowet. Hun fortalte om høns i København på folks altaner
Nah.. Ikke helt. Hun har lige skrevet en bog om altaner og om mennesker der er forskellige altan-typer (jep) og i den forbindelse er der en type som "arbejder for at få egne høns i andelsboligforeningens gård."
http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/kender-du-altan-typen
Så ikke engang Signe synes at høns på altaner er en god ide...

Jeg synes stadig at det eneste som kan forsvares er vagtler...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Høns i lejligheden
« Svar #31 Dato: 05 December , 2013, 01:12 »
Kære Anker.

For det første vil jeg rose dig for dit indlæg, det har skabt debat og givet anledning til en masse tanker

Jeg tror  det vil være bedst med en arbejdstegning du kan uploade og vise, før der egentlig kan komme reelle og konstruktive råd og forslag fra os, ud fra de tanker du har gjort dig i dit projekt - sammen har vi mange års erfaring, og selvfølgelig meninger (en eller to for hver hønseejer), og kan via debat nå frem til "den gyldne løsning". Både mht. om det kan være dværghøns eller vagtler som foreslået i tråden, men også omkring ideer, tanker og mål til optimering af dit design, så det er så optimalt som muligt og det ikke bare ender med at du har en domesticeret burhøne.

Som du ser i tråden, går vi meget op i hønsenes (og andre dyrs) ve og vel.

Jeg håber at du vil bruge de råd, tanker og ideer der er til dit projekt (når vi har set din arbejdstegning og derved bedre kan se det for os), så det bliver så godt som muligt - dog med forbehold for at hvis det slet ikke kan anbefales på nogen måde herfra, ud fra det færdigt tænkte og viste projekt - at du ikke bare laver en middelmådig løsning men lader det ligge og kaster din lidenskab på noget andet, i stedet.
Hvis det dog er noget som kan lade sig gøre og vi herfra er sikre på velfærden (kontra en alm burhøne), at din ide og plan så er noget vi (dem der lyster) kan bruge og give videre til andre med samme tanke og ønske, som en vejledning og rettesnor.

Jeg håber ikke det har taget pusten fra dig, alt det som er skrevet her ;-)
« Senest Redigeret: 05 December , 2013, 02:43 Fra Jannick Christensen »
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #32 Dato: 05 December , 2013, 04:47 »
Jeg vil tro, at et par moderne engelske dværg kamphøns kan være på ½ altan.

Høns, man holder for æggene eller slagtekvaliteten, vil efter min mening få for lidt plads.

Offline Ilse B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 486
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #33 Dato: 05 December , 2013, 09:19 »
Min moderne engelske kamphøne, Gurli, er altså den af mine høns, der fræser mest rundt i haven. Hun ville ikke trives på en altan!
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #34 Dato: 05 December , 2013, 11:10 »
Hvis man kan etablerer 3 etager, så kan man jo afsætte en smule til en grøn kasse.
En kasse med jord sået med græs og salater,,, voilierenet stramt over, så hønsene kan gå oppe på det,, og nippe det der gror op gennem nettet. kassen kan jo indvendig være polstret med en tynd plade flamingo til frost sikring,,, hvis den skulle blive lidt fattig for grønt med tiden kan smides nye frø i hen ad vejen. Det er måske også muligt at have en tilsvarende kasse i vindueskarmen til at fremdrive en frisk kasse...  /o

Nu er dette jo et projekt, og jeg håber da at det bliver ved det,, for jeg går helt sikkert ikke ind for høns på altaner, uanset størrelse eller race
« Senest Redigeret: 05 December , 2013, 11:13 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ankerbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #35 Dato: 05 December , 2013, 11:50 »
Jeg vil gerne sige mange tak for den fantastiske debat, der er have de sidste par dag. Jeg har fået masser af brugbare information, som jeg vil sætte mig at skitse ud fra.
projektet for mig handler stadig om at lave en løsning til lejligheder/altaner, og dette har jeg ikke tænkt mig at ændre på. Tros jeg kan mærke en del modstand, mod projekt. Jeg er derfor selvfølge glad for, at der er nogle der kan se muligheder frem for begrænsninger.

For mig handler det om, at få så mange så muligt, til at tage stilling til hvad de sætter tænderne i, frem for at lukke øjene for det. Det kan godt være at dette ikke er den mest optime løsning for hønsene, men det kan umuligt blive være end det som visse dele af industrien fortager sig.
Jeg ønsker med dette ikke at sætte en velfærds diskusion i gange, men bare at fortælle, hvad der ellers ligger bag mine tanker. 
           

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #36 Dato: 05 December , 2013, 14:17 »
Hmmm. Jeg ville ALDRIG sælge høns/kyllinger/rugeæg til nogen der ville holde dem i lejlighed eller på altanen. Og det der med at det er bedre for hønsene end industriens forhold. Det er altså tilladt at købe æg af folk der holder høns på anstændig vis, samt økologisk fjerkræ/løgismose-kyllinger eller ikke-rengjort fjerkræ af avlere. Det er da mere anstændigt over for fjerkræene end at ville proppe dem ind hvor de afgjort ikke hører til.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #37 Dato: 05 December , 2013, 14:23 »
Hvad så med de høns vi slæber med på udstilling og skal stå i bitte små bure i tre dage. Er det naturligt for dem? Eller gør vi det måske lidt for vores egen skyld?
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #38 Dato: 05 December , 2013, 15:23 »
Nu udstiller jeg ikke, men 3 dage et par gange om året er da ikke noget i forhold til at tilbringe hele livet i sådan et lille bur som det nødvendigvis må blive i en lejlighed eller på en altan.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #39 Dato: 05 December , 2013, 15:33 »
Jeg vil gerne sige mange tak for den fantastiske debat, der er have de sidste par dag. Jeg har fået masser af brugbare information, som jeg vil sætte mig at skitse ud fra.
projektet for mig handler stadig om at lave en løsning til lejligheder/altaner, og dette har jeg ikke tænkt mig at ændre på. Tros jeg kan mærke en del modstand, mod projekt. Jeg er derfor selvfølge glad for, at der er nogle der kan se muligheder frem for begrænsninger.

For mig handler det om, at få så mange så muligt, til at tage stilling til hvad de sætter tænderne i, frem for at lukke øjene for det. Det kan godt være at dette ikke er den mest optime løsning for hønsene, men det kan umuligt blive være end det som visse dele af industrien fortager sig.
Jeg ønsker med dette ikke at sætte en velfærds diskusion i gange, men bare at fortælle, hvad der ellers ligger bag mine tanker. 
           

Du er bindegal.Og hvad med dyrevelfærden??????
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Høns i lejligheden
« Svar #40 Dato: 05 December , 2013, 15:35 »
Igen vil jeg sige, sammenlignet med en burhøne, vil forholdet kun være bedre.
Men lad os nu se hvordan projektet ser ud, når det er skitset ned.

Spørgsmålet er ikke hvorvidt de skal gå frit eller ej, spørgsmålet er hvordan gøres det bedst muligt ud fra den forudsætning at de skal være på en altan. Så i stedet for at fare i flindt, så tænk over, at hvis det nu skal være, hvad mener du så er det bedste der kan gøres for at sikre bedst mulige forhold.

Det andet er en debat der kan tages når projektet er færdigtænkt og tegnet op så det kan ses.

Jeg vil i hvert fald glæde mig til at se det resultat Anker kommer til med vores input.
« Senest Redigeret: 05 December , 2013, 15:37 Fra Jannick Christensen »
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #41 Dato: 05 December , 2013, 15:40 »
Hvorfor sammenligne med den dårligste mulighed der findes ??Jeg tror løjseren her er en af dem Finn kalder en trold.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Jannick Ringius

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 117
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #42 Dato: 05 December , 2013, 15:49 »
Trold eller ej, hvis Anker har tanken, har andre det nok også - og så må det være en opgave at sikre de bedst mulige forhold.

Jeg har skrevet før at jeg ikke syntes det er optimalt, men har valgt at tage stilling til problemet frem for at fornægte det.

lad os se hvad det bliver til :-)
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #43 Dato: 05 December , 2013, 15:50 »
Ud af de hønseracer jeg har haft synes jeg at araucana passer bedst. De er meget tillidsfulde elsker at hoppe rundt i højden. Man kunne have et dekorativt klatre/siddetræ til dem. De er ikke så store og lægger yndige æg.
De kom hjem til mig som daggamle  og vidste straks hvad de skulle da de mødte min skruk. Endelig fik de deres mor. Og de vidste straks hvad det var og hvordan man kom under sådan en. Mange herinde har rugemaskiner og varmelamper. Når man ikke kan gøre det bedste, må man gøre det næstbedste. Men forskellen på kyllingerne fra varmelampe til skrukmor var så enorm. Også tiden efter, hvor en af kyllingerne haltede efter. Mor og hanefar kunne med sine lyde fortælle at de andre skulle holde sig tilbage, for LillePer skulle først have og han stod altid oven i skålen og tog de bedste bidder. Var nogen af hans søskende for frække, gav han dem et lille hak oveni, selvom de var dobbelt så store. Idag er de ca lige store, 5,5 måned gamle.
Så jeg vil vælge skrukmor fremfor varmelampe, men kan det ikke lade sig gøre, kunne det måske tænkes at jeg valgte den næstbedste metode. Selv om det ikke er optimalt.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Høns i lejligheden
« Svar #44 Dato: 05 December , 2013, 15:55 »
Mod dumheden kæmper selv guderne forgæves........................................
Hilsen Leif
Kanariefugle.