Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fugtighed ved udrugning  (Læst 3622 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Fugtighed ved udrugning
« Dato: 08 Juni , 2013, 12:46 »
Hej

Jeg er ved at ruge kyllinger ud og jeg har problemer med at holde fugtighedsprocenten oppe på 55. Jeg har en JN8-48, den er ny og det er jeg også i udrugning af kyllinger  :D. Den står i et rum i huset der er 20 grader varmt. det burde være ok. Hvad gør jeg? Der er vand i begge riller.
Hilsen Søster :)

0.5.10 bl Isa B. damer, 0.0.4 wyandot. 0.0.4 Araucana, 0.0.4 Moskusænder. 4 huskatte og to hunde

Offline Loan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Fugtighed ved udrugning
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2013, 12:52 »
Jeg har hørt nogle gør en karklud våd og hænger i rugemaskinen da man så får en meget stor overfalde.
Ellers ville jeg nok fylde rillerne med vand.
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Fugtighed ved udrugning
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2013, 13:17 »
Jeg syntes at jeg altid skal være obs. på ikke at fugtighed bliver for høj under klækning så kyllinger drukner.
Men hvis du tager, som nævnt ovenfor, en klud eller et stykke alm. køkkenrulle (evt. foldet sammen nogle gange) så vil dette virke som væge og trække fugtighed op. Denne metode giver en stor fordampnings-overflade og der vil ske en væsentlig førhøjelse af fugtighed, måske alt for meget. Hvis ikke du får den op på denne måde, så ville jeg tjekke måleren, og evt. kalibere den.

Offline Søster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Fugtighed ved udrugning
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2013, 17:34 »
Ok, tak for det. Er der delte meninger om hvor høj fugtigheden skal være? Jeg syntes, at kunne læse om alt fra 45 til 65%, alt sammen til udrugning af kyllinger. Hvad er det optimale? Og skal den virkelig være på 75% fra dag 18?
Hilsen Søster :)

0.5.10 bl Isa B. damer, 0.0.4 wyandot. 0.0.4 Araucana, 0.0.4 Moskusænder. 4 huskatte og to hunde

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Fugtighed ved udrugning
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2013, 17:38 »
I følge rugevejledningen på Americas hjemmeside som jeg følger skal fugtigheden være 50-55% de første 18 dage, herefter skal den sættes op til 65-75% de sidste dage.

Jeg ved der er mange der tørruger de første 18 dage og det vil jeg bestemt også foretrække frem for højere fugtighed end 55%
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Søster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Fugtighed ved udrugning
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2013, 17:43 »
Hej Søren

Det læste jeg også. Kan man godt tørruge? Ja, det kan man jo så  :laugh: men er det med lige så godt resultat? Jeg mener, der må da være en forskel??  :-\
Hilsen Søster :)

0.5.10 bl Isa B. damer, 0.0.4 wyandot. 0.0.4 Araucana, 0.0.4 Moskusænder. 4 huskatte og to hunde

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Fugtighed ved udrugning
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2013, 17:50 »
Efter at jeg er gået til tørrugning så er klækkeprocenten større. Sidste kyllingerugning gav 24 kyllinger ud af 25 befrugtede æg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Søster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Fugtighed ved udrugning
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2013, 18:03 »
Hmm interessant, men hvordan kan man få maskinen til at acceptere det? Hvis jeg nu lader maskinen "tørre ud" så vil den jo bippe hver gang den når minimumsgrænsen, eller hva??
Hilsen Søster :)

0.5.10 bl Isa B. damer, 0.0.4 wyandot. 0.0.4 Araucana, 0.0.4 Moskusænder. 4 huskatte og to hunde

Offline Loan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Fugtighed ved udrugning
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2013, 21:29 »
Hehe kan da se vi har samme rugemaskine xD
Nå men ja, jeg tørruger pt hvor den står på 30% i fugtighed uden noget vand ved overhovedet, den bippede en enkelt gang, men har siden været helt rolig. Da den kom under 30 kom jeg lige et par dråber vand i, men skal da love for den så gik amok xD

Jeg fylder begge render når vi rammer dag 18, for så vil den komme op på 64% fugtighed, +/- lidt nu hvor der er æg i, testede jeg nemlig inden æggene kom i.
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Fugtighed ved udrugning
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2013, 21:37 »
Ok, tak for det. Er der delte meninger om hvor høj fugtigheden skal være? Jeg syntes, at kunne læse om alt fra 45 til 65%, alt sammen til udrugning af kyllinger. Hvad er det optimale? Og skal den virkelig være på 75% fra dag 18?

Jeg har i mange år ruget med 35-40% fugt indtil de første kyllinger er kommet ud, og så først sat op til ca. 70% fugt. Det har virket godt hos mig
« Senest Redigeret: 08 Juni , 2013, 21:39 Fra Rudy »

Offline Søster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Fugtighed ved udrugning
« Svar #10 Dato: 09 Juni , 2013, 10:05 »
Ok, tak for de gode svar. Jeg vil eksperimentere lidt  :D
Hilsen Søster :)

0.5.10 bl Isa B. damer, 0.0.4 wyandot. 0.0.4 Araucana, 0.0.4 Moskusænder. 4 huskatte og to hunde