Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hegnshøjde 120 cm. Geder?  (Læst 15681 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #15 Dato: 16 Juni , 2013, 19:58 »
Jeg har haft Boergeder som blev holdt bag et 90-100 cm højt strømførende hegn, som holdt gederne inde - bortset fra et par bukke, som lystigt sprang over! Så tror et 120 cm fast hegn som udgangspunkt vil holde de fleste boergeder inde,  men får de først smag for at forcere hegn er der sjælden anden udvej en fryseren - eller geder uden grænser ;)
Fortæl mig om det :o :(. Vi har brugt tre dage på at sætte ekstra hegn op til vores boerkid, som død og pine VIL ind i hønsenes gård og hus og æde al hønsenes mad. Hegnet er de fløjtende ligeglad med trods strøm. Min mand render i skrivende stund rundt og sætter endnu en tråd op. Denne gang i 20 cm højde, men den er der ikke strøm i, så jeg tror ikke på det. Geeee....., geder kan være lidt for kreative, nysgerrige og uopdragne :o.

Julie, vil du købe tre søøøde geder? Så køber jeg tre grise i stedet for ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #16 Dato: 16 Juni , 2013, 20:29 »
Geder er næsten umulige at holde indhegnet hvis de først har fået smag på udbrud.
Sæt mange rækker strøm tråde op, og lad det starte lige over jorden. Mål strømstyrken på hegnet, det er vigtigt at man kender styrken, for er der ikke nok skrald på, så hjælper el-hegnet heller ikke på dem.

Offline maskinmoller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #17 Dato: 16 Juni , 2013, 22:21 »
Stakkels jer, Tanja  ;D :o

Rudys råd om flere rækker og godt med skrald på hegnet kan jeg kun tilslutte mig! Jeg havde en daglig rundering, hvor jeg kontrollerede hegn for nedrevne tråde og græs, der kunne forårsage afledning.

Men sjove og dejlige dyr er de nu  :) Min fører ged, Emma, skulle ofte lige op på bagben for at få en krammer  :-*

Men pas på med at have dem blandt træer - de gumler gerne bark af også gamle træer, hvilket kostede mig en frugthave  >:(
Hilsen Kåre og resten af hønsegården, som pt. omfatter en blanding af Faverolles, Austraporps og Orpington-kyllinger, et par R.I.R. hønniker og nogle røde Rosengaard slagekyllynger

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #18 Dato: 16 Juni , 2013, 22:29 »
Et hegn med strøm på er eneste løsning. Den nye tråd 15 cm over jorden griner gederne af, og valser lige igennem. Vi er nødt til at sætte et 6 tråds strømhegn op, selv om det koster en del. Hønsene har været sultne i dag, og det har de fordi gederne på et tidligt tidspunkt i dag er brudt ind i hønsehusene og tømt samtlige foderbeholdere for foder, vel ca. 3 kilo i alt. Lige nu er det faktisk ikke særlig sjovt at have geder :(.

Men pas på med at have dem blandt træer - de gumler gerne bark af også gamle træer, hvilket kostede mig en frugthave  >:(
De går i en ca. 4000 m2 stor fold med en kæmpe birkelund med ca. 50-100 træer. De er endnu ikke begyndt at gå til træerne, men elsker birkegrene når jeg holder dem ned til jorden hvor de kan nå dem.
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2013, 22:32 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #19 Dato: 16 Juni , 2013, 22:36 »
Er det ikke muligt med et dyrehegn med store masker plus strøm på gedernes side til at dele op mellem geder og høns? Høns kan sagtens smutte gennem større masker men hvis gederne skal prøve samtidig med strømmen stopper de. Og fat mod, på et tidspunkt lykkes det. Nu går mine en stor del af året på fold med kun en tråd i 80 cm.

Rasmus

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #20 Dato: 17 Juni , 2013, 07:11 »
jeg har været ude og se boergeder (very cute!) og surfet rundt på de 2 fåreracer, som dog ikke er så nemme at få fat i i Danmark. Og så har jeg set fjernsyn. (man kan godt høre jeg har været syg den sidste uge ikke  <R ) Selvom jeg åbenbart lige er 20 år yngre end målgruppen for tv2fri, må jeg sige, at det er godt sygetv. Og rigtig hyggeligt i det hele taget. Det går godt nok l-a-n-g-s-o-m-t!  :D Nå men i frihuset har de jo så miniaturegrise og jeg holdt et halvt vågent øje med indhegningen, som ser ud som om den ikke er noget sådan helt vildt særligt. Der er en lille fold med brædder omkring. Er det det samme med hængebugsvin, de er jo heller ikke så store? For så kunne vi da godt have et par små grise gryntende rundt og pløje det hele op..?

Undskyld jeg fik spammet din tråd med hjertesuk over mine geder, Julie :o. Jeg håber nogen kan svare på dit spørgsmål om grisebasserne :).

-- Tak til jer alle for gode råd mht. gederne. Jeg tror vi bliver nødt til at lave et ordentlig hegn med seks strømførende tråde, lige som der er rundt om selve folden. Trådene kan hønsene gå under, så de stadig har frit råderum. Spørgsmålet er, om gederne vil følge efter hønsene, det er jo det de gør nu. Det får tiden at vise.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #21 Dato: 17 Juni , 2013, 09:20 »
Jeg vik ikke anbefale hegn med store masker, for så kan gederne stikke hovederne igennem og når de så trækker hovedet tilbage, ja så kan de fine "guldøreringe" sidder fast og dermed trækkes ud.

Og et flækket gedeøre er ikke et behageligt syn. /d

Forøvrigt så slog min gamle elhegn ikke særligt hårdt, men mine geder skreg alligevel op og fik respekt for det. Jeg har havehegn (110-150 cm.) med to indvendige strømtråde på. Og det holder dem fint inde også da der var opfindsomme små kid. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #22 Dato: 17 Juni , 2013, 09:46 »
Det er også vores erfaring her, som Lene skriver, at maske-hegn (fåre-hegn) ofte giver afrevne øremærker, hvis der ikke samtidig er opsat noget el-hegn indenfor i folden langs maske-hegnet.
Men hvis høns eller andet fjerkræ skal passere på en nem og uhindret måde, uden risiko for stød, så kunne et tremme adskillelse være en mulighed.
Her bruger vi denne form for adskillelse ind til lammenes foderområde. Tremmerne har kun lige en bredde mellem brædderne at et lille lam kan passere og ikke større dyr.
Her vil høns sagten kunne komme igennem. Spørgsmålet er så bare hvor store gederne er blevet (hvor tæt de er på udvokset) og de må ikke have susses med at komme igennem een eneste gang, for så vil de forsøge igen og igen.

Offline Christian Clement

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 195
  • bidt af en gal avler
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #23 Dato: 05 August , 2013, 17:06 »
jeg kender nogle fåre folk der sætter en tråd op i mellem de "alm" hegns tråde, men den her tråd er der jord for bindelse i, jeg har brugt denne metode til vores boer/nubiske kryds, og jeg skal love for det virker, vores geder går bag tre eltråde og en med jordforbindese ;)