Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hegnshøjde 120 cm. Geder?  (Læst 15680 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Dato: 09 Juni , 2013, 10:31 »
Findes der geder, der kan holdes inde af 120 cm højt hegn uden strøm? Vi har en fold, der kan bruges til geder i så fald. og hvad er en god "begynderged"?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2013, 13:01 »
Uden strøm ved jeg ikke, men vores hegn er 120 cm og det er i hvert for højt til at boergeder kan hoppe over. Nu har jeg kun 1 uges erfaring, men jeg er glad for, at det er store geder jeg har købt (selv om de er store, er de jo kun børn endnu, og kan krybe igennen en hønseklap! >:( :o).

Du er velkommen til at komme og kigge :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2013, 14:14 »
Boere er nok de mest nemme geder at holde inde bag hegn. MEN hvis det kun er trådhegn så kan de træde op i hegnet og træde det ned. Og enkelt Boere kan godt springe, især kiddene.

Jeg har på min gedefold et havehegn som er 110 - 150 cm. i højden (maskestr. 5x10 så ikke gederne kan stikke hovederne igennem, sidder fast og trække "guldøreringene ud, HVILKET ikke er noget kønt syn) og så har jeg to strømførende indvendige tråde, for at forhindre dem i at klatre i hegnet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2013, 17:17 »
ok tak, jeg tror jeg starter med at være med på sidelinien på Tanjas geder. Vi gad godt at have geder til at holde græsset nede i folden med ænder. Risikerer man at de drukner i andedammen? Der er basinfolie i, så den kan jo godt være lidt glat på kanten. Små geder - dem de har i klappezoo. Er det sådan nogle spring- og klatredyr, så man skal sikre som en rockerborg?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2013, 17:36 »
Geder er højtgræssere dvs. de græsser IKKE græsset i bund, men æder meget mere varieret hvor buske og træer er inkluderet.

Så hvis det er fordi græsset skal "slås" så er får bedre til "jobbet".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2013, 17:39 »
Små geder i zoo er højst sandsynligt Dværgeder og de er sikkert rigtigt meget opfindsomme og adrætte.  ;)

Ligeledes er visse individer af den Anglo Nubiske race også rigtig gode til at være både højt og lavt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2013, 19:24 »
Julie, jeg købte også geder for at holde græsset nede. Det gør de så ikke ::). De er rigtig nok glade for topskuddene på det lange græs, men de går ikke og nipper som heste og får gør.

Hvorfor ikke et par grise? Det vil jeg så gerne have og det var et rent tilfælde, at det blev geder (i første omgang) frem for grisene.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2013, 19:44 »
jeg troede bare geder var "det lette valg", der ikke skal klippes som får og som ikke skal have ultraforstærkede indhegninger som svin. Hvis det ikke er relativ low maintenance ligesom f.eks. høns og ænder, så tror jeg bare ikke det er en succes her på ejendommen. Er grise og ænder en anerkendt kombi?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2013, 19:56 »
Hvorfor ikke tage gæs?? de holder græsset pænt nede /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #9 Dato: 09 Juni , 2013, 20:39 »
vi har haft gæs for 2 år siden, godt nok kun 4, men alligevel. De tog ikke det stive, høje græs, det var ellers en nærliggende mulighed.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2013, 05:31 »
Der er som bekendt både fordele og ulemper ved alt. Geder er helt utroligt dejlige dyr, det er næsten som at have hund. De er dog også helt utrolige nysgerrige og opfindsomme og som skrevet før, så æder de faktisk ikke ALT, som mange folk går og tror.

De skal heller ikke klippes som får skal, okay der er lihe Mohairgeden som skal klippes.

Men er der egentlig ikke nogle får, som ikke skal klippes ? Nogle af de mindre "natur" racer. ?

Grise kan forøvrigt godt napse fjerkræ og æde dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2013, 10:27 »
Gutefår skal ikke klippes. Man kan godt, men de fælder selv ulden hvis man ikke klipper dem. Om de er til at holde på den rette side af hegnet aner jeg ikke.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2013, 10:31 »
Hvad med Cameroun Får? De ligner lidt geder, men er får og de skal ikke klippes. De er ikke så store igen, så mon ikke 120 cm hegn er nok til dem.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: hegnshøjde 120 cm. Grise/geder?
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2013, 17:33 »
jeg har været ude og se boergeder (very cute!) og surfet rundt på de 2 fåreracer, som dog ikke er så nemme at få fat i i Danmark. Og så har jeg set fjernsyn. (man kan godt høre jeg har været syg den sidste uge ikke  <R ) Selvom jeg åbenbart lige er 20 år yngre end målgruppen for tv2fri, må jeg sige, at det er godt sygetv. Og rigtig hyggeligt i det hele taget. Det går godt nok l-a-n-g-s-o-m-t!  :D Nå men i frihuset har de jo så miniaturegrise og jeg holdt et halvt vågent øje med indhegningen, som ser ud som om den ikke er noget sådan helt vildt særligt. Der er en lille fold med brædder omkring. Er det det samme med hængebugsvin, de er jo heller ikke så store? For så kunne vi da godt have et par små grise gryntende rundt og pløje det hele op..?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline maskinmoller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: hegnshøjde 120 cm. Geder?
« Svar #14 Dato: 16 Juni , 2013, 19:30 »
Jeg har haft Boergeder som blev holdt bag et 90-100 cm højt strømførende hegn, som holdt gederne inde - bortset fra et par bukke, som lystigt sprang over! Så tror et 120 cm fast hegn som udgangspunkt vil holde de fleste boergeder inde,  men får de først smag for at forcere hegn er der sjælden anden udvej en fryseren - eller geder uden grænser ;)
Hilsen Kåre og resten af hønsegården, som pt. omfatter en blanding af Faverolles, Austraporps og Orpington-kyllinger, et par R.I.R. hønniker og nogle røde Rosengaard slagekyllynger