Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Katte i nød  (Læst 7968 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Katte i nød
« Dato: 22 Juni , 2012, 12:40 »
Øv, min mand har lige været nødt til at slå en kat ihjel. Den havde knust bagkroppen og slæbte sig rundt på forbenene. Vi har set den blive dårligere over de sidste to uger, hvor vi så den første gang ved vores kattes madskål. Den har været her før, tydeligvis som en huskat med en god madskål og med lyst til at snakke. Men ikke nu! For to uger siden var den radmager, pelsen uplejet og altså bagkroppen slæbende efter den. Den havde tydeligvis ligget et eller andet sted i skjul efter at være blevet påkørt (sandsynligvis). Vi håbede at den ville søge hjem når den fik tanket lidt op så den kunne komme i behandling eller blive aflivet med ejerens tilstedeværelse. Men den var ikke til at fange. Jeg har ringet til samtlige beboere i landsbyen - der er ingen, der har kat!!! De telefonbeskeder, jeg har lagt er ikke blevet besvaret. Diverse nød-numre kunne kun stille noget op, hvis vi fangede katten. ALLE insinuerede at det reelt var vores kat og at jeg bare prøvede at snyde for dyrlægeregningen :-\. Det er kun anskudt/trafikskadet VILDT, man kan få en jæger til at komme og skyde så man ikke behøver at indfange dyret først.
Nå, til morgen kom missen så igen. Gennemvåd og væltende hen mod madskålen. Min mand havde en ven på besøg og de enedes om at forsøge at få fanget og aflivet den. De sneg sig ind på den med et fiskenet og nu var den simpelt hen så afkræftet at den gav op - og fik et slag i baghovedet med "kanin-gokkeren", et blyfyldt jernrør, vi slagter kaniner med... Så nu lider den ikke mere. Men hvor er det usselt at folk er så ligeglade med katte - og at der er så lidt hjælp at hente når man er ansvarlig og tager sig af problemet.
Vi har også bøvl hvert år når sommerhuskillingerne bliver sat af i vores landsby. Folk tror åbenbart at missen bare kan flytte ind på en idyllisk gård og så leve et lykkeligt liv med nymalket mælk og masser af musejagt.  Men den bliver jo jaget væk af de katte, der allerede bor der. Og kan ikke klare sig selv efter at have været kælekat i hele sit korte liv. Ringer man til Kattens Værn eller Dyrenes Beskyttelse, bliver man oplyst om at "hvis man fodrer den, er man ejeren og skal selv afholde omkostningerne til aflivning/videreformidling". Så faktisk opfordres man til at lade killingen dø af sult og kulde. Nå, vi kører så til dyrlæge 30 km væk og får aflivet killingen. Heldigvis er de så vant til at være i hænder at de ikke går i panik i bilen eller på dyrlægens bord. Men øv, hvor er det sløjt /d.
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2012, 12:57 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Katte i nød
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2012, 13:06 »
Hatten af for jer, at I handlede og ikke blot lod stå til, selvom det er grusomt at måtte være bødel på den måde  *t

Der er rigtig rigtig mange mennesker der ikke tænker sig om når de anskaffer en kat  >:(   Vi har selv kun katte som skulle have været aflivet eller var efterladt til at dø.
Flere gange har vi selv betalt dyrlæge regning for at få aflivet katte, andre blot havde efterladt.

For nogle dage siden fik vi også besøg af en vildkat som ikke kunne støtte på ene bagben. Fælde blev lånt og katten forsøgt indfanget, dog uden held og vi har ikke set den siden, omend den ellers tidligere kom ind imellem og spiste af vores kattes mad.

Kunne man dog bare "banke" noget fornuft ind i folk så de rent faktisk tog en ansvar for de dyr de selv har anskaffet sig!

Godt gjort Kirsten, at I hjalp den stakkels kat
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Katte i nød
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2012, 20:49 »
Øv, min mand har lige været nødt til at slå en kat ihjel. Den havde knust bagkroppen og slæbte sig rundt på forbenene. Vi har set den blive dårligere over de sidste to uger, hvor vi så den første gang ved vores kattes madskål. Den har været her før, tydeligvis som en huskat med en god madskål og med lyst til at snakke. Men ikke nu! For to uger siden var den radmager, pelsen uplejet og altså bagkroppen slæbende efter den. Den havde tydeligvis ligget et eller andet sted i skjul efter at være blevet påkørt (sandsynligvis). Vi håbede at den ville søge hjem når den fik tanket lidt op så den kunne komme i behandling eller blive aflivet med ejerens tilstedeværelse. Men den var ikke til at fange. Jeg har ringet til samtlige beboere i landsbyen - der er ingen, der har kat!!! De telefonbeskeder, jeg har lagt er ikke blevet besvaret. Diverse nød-numre kunne kun stille noget op, hvis vi fangede katten. ALLE insinuerede at det reelt var vores kat og at jeg bare prøvede at snyde for dyrlægeregningen :-\. Det er kun anskudt/trafikskadet VILDT, man kan få en jæger til at komme og skyde så man ikke behøver at indfange dyret først.
Nå, til morgen kom missen så igen. Gennemvåd og væltende hen mod madskålen. Min mand havde en ven på besøg og de enedes om at forsøge at få fanget og aflivet den. De sneg sig ind på den med et fiskenet og nu var den simpelt hen så afkræftet at den gav op - og fik et slag i baghovedet med "kanin-gokkeren", et blyfyldt jernrør, vi slagter kaniner med... Så nu lider den ikke mere. Men hvor er det usselt at folk er så ligeglade med katte - og at der er så lidt hjælp at hente når man er ansvarlig og tager sig af problemet.
Vi har også bøvl hvert år når sommerhuskillingerne bliver sat af i vores landsby. Folk tror åbenbart at missen bare kan flytte ind på en idyllisk gård og så leve et lykkeligt liv med nymalket mælk og masser af musejagt.  Men den bliver jo jaget væk af de katte, der allerede bor der. Og kan ikke klare sig selv efter at have været kælekat i hele sit korte liv. Ringer man til Kattens Værn eller Dyrenes Beskyttelse, bliver man oplyst om at "hvis man fodrer den, er man ejeren og skal selv afholde omkostningerne til aflivning/videreformidling". Så faktisk opfordres man til at lade killingen dø af sult og kulde. Nå, vi kører så til dyrlæge 30 km væk og får aflivet killingen. Heldigvis er de så vant til at være i hænder at de ikke går i panik i bilen eller på dyrlægens bord. Men øv, hvor er det sløjt /d.
Hvor er det ærgeligt, at I ikke fik hjælp. Forsøgte I at ringe 1812 Dyrenes beskyttelses tlf. for nødstedte dyr? De har en aftale med Falck, men det kan selvfølgelig være svært, hvis man ikke kan indfange katten. Ellers kan man også forsøge Kattens Værn, de har en kattefanger der kan sætte fælder op og indfange katten og aflive den.
Godt at katten fik fred og ikke lider mere.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Katte i nød
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2012, 20:56 »
Det er til at tude over, hvor meget den stakkels kat har lidt, inden I fik gjort en ende på det.  <W <W <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Katte i nød
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2012, 21:01 »
- der er desværre ikke nogen hjælp at hente når man bor på landet. For en del år siden kontaktede vi Dyrenes Beskyttelse og fik Falck til at komme efter en - os ubekendt - hunkat, der havde skudt livmoder og en del tarm ud, tilsyneladende i forsøg på at føde sine killinger. Den sad og jamrede ved vores bryggersdør og ville tydeligt gerne hjælpes. Vi lokkede katten ind i en af vores egne transportkasser for at den ikke skulle stikke af når Falck dukkede op. Det var fint nok - for han havde ingen kasse med..... I øvrigt mente falckredderen også at det jo nok var vores kat siden den sad i vores kattetransportkasse >:(. Han blev så inviteret indendørs for at se vores tre neutraliserede let overvægtige og blankpelsede indendørskatte og deres løbegård. Så sagde han ikke mere. Nå, men vi måtte så køre med ham over til den anden side af øen for at få vores transportkasse igen - han havde ikke tid til at bringe den tilbage fra dyrlægen. Så service er der ikke meget af..... Men selvfølgelig er det ikke diverse foreninger eller kommuner, der skal løse alle problemerne. ALLE katte, der ikke skal opdrættes på, bør neutraliseres. Ejerne må til lommerne!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Katte i nød
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2012, 21:59 »
. Folk tror åbenbart at missen bare kan flytte ind på en idyllisk gård og så leve et lykkeligt liv med nymalket mælk og masser af musejagt. 
Det er egentlig lidt sjovt at man stadig støder på mennesker der mener at de dyr de ikke kan ha eller klare bare skal ud på en gård. Det er sku ikke alle gårde jeg har været på hvor jeg syns dyrene havde det bedre. Lidt skammeligt der er sådan en vrangforestilling om hvordan man tror dyr har det bedst. Kørte sjovt nok ,i går aftes, forbi en gård med en halvstor indhegning i gårdspladsen. Der sad lisså fint en kat og kiggede. 3min senere kørte vi så forbi en der lige havde kørt en kat ned. Jeg ved godt hvilken kat jeg syns der har haft det bedst.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Cartouche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 136
Sv: Katte i nød
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2012, 22:11 »
I gjorde det bedste for katten. Respekt for det. Synd I ikke kunne fange den for 14 dage siden, så havde den været sparet for megen lidelse. Godt I ikke var ligeglade. Ja I var bødlen, men I var også Englen  /o
Sov sødt lille misser.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Katte i nød
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2012, 08:18 »
Åhh hvor trist Kirsten. Men godt at den nu har fået fred.

Jeg går også og er lidt spændt på om der mon bliver læsset sommerhus killinger af igen i år. Sidste år fik vi jo en temlig vild en af slagsen inden for vores døre.... Hun er nu sterilliseret og optaget i familien. Vi kan jo ikke blive ved med at tage herreløse katte til os.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Katte i nød
« Svar #8 Dato: 20 Juli , 2012, 08:55 »
Der er så mange eksempler på at 1812 og Dyrenes beskyttelse ikke gider/vil hjælpe.forleden var der på Fyn en nødstedt svane som ingen af de ovennævnte gad hjælpe førend politiet ringede til dem....
http://www.fyens.dk/article/2120952
Jeg havde for et par måneder siden kontakt med hittekilling.dk fordi jeg fandt en lille meget forkommen killing. Her fik jeg alt den hjælp og mere til jeg havde brug for.
Hittekilling bliver gang på gang ringet op af mennesker som har fundet forkomne killinger hvor de først har kontaktet DB.... ofte får de besked om at lade dyret være eller sætte den tilbage hvor den kom fra... et eksempel var en der fandt en killing der sulten stod og miavede ved siden af sin påkørte døde mod... Dyrenes beskyttelses hjælp var: sæt den tilbage hvor den kom fra!!!!
Jeg er medlem af DB, men det er ikke meget længere.... jeg syntes efterhånden jeg hører flere skrækhistorier end succes historier derfra.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Katte i nød
« Svar #9 Dato: 20 Juli , 2012, 09:40 »
Jeg har også været medlem at Kattens Værn i maaaaaange år men meldte mig ud efter tre afvisninger af hjælp. Især den med at man bare skal lade nødstedte katte være - ellers har man ansvaret for dem - den har jeg svært ved at tackle mentalt :o. Jeg er stadig medlem af Dyrenes Beskyttelse men overvejer det kraftigt. Men det er da fint at der er nogle, der tager sig af produktionsdyrenes trængsler når lovgivningen og landmændenes samvittighed ikke slå til....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Katte i nød
« Svar #10 Dato: 30 Juli , 2012, 14:50 »
Men gør dyrenes beskyttelse så det? Synes mest de rykker ud når de kan få noget opmærksomhed i tv eller lignende :(
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Ana Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
  • Beware of the chickens! Hehe:D
Sv: Katte i nød
« Svar #11 Dato: 30 Juli , 2012, 15:30 »
Der er en kat hvor jeg bor, som engang kom meget tit og spiste mad sammen med min kat, Frede. Katten var en meget venlig og, det var en hankat, og den havde meget tyk vinterpels. Om foråret. Den var jo så kælen og kom så tit, så... Jeg begyndte at kalde den Olfert ;D. Pludselig en dag kom han ikke mere...? Og så et par måneder efter, hvor jeg plejede at stå op lidt tidligere en d mine forældre. Og så gik jeg ud til hønsene sådan en morgen, for at lukke dem ud og sådan. En høne skulle lægge æg, og jeg satte mig ned og aede hende lidt. Så så jeg en utrolig uhyggeligt udseende kat, den havde næsten ingen pels, røde sår i ansigtet(?!) og den så vildt skræmmende ud! Jeg blev virkelig bange for den ulækre udseende kat, så jeg krøb sammen ved siden af den æglæggende høne, og bad til, at den ikke ville gå hen til mig... (Kan I se det for jer) Jeg ku' virkelig ikke lide den kat. og jeg så den aldrig igen... Skræmmende oplevelse, men lyder sikkert fjollet, når man læser den!

Ana
Hilsen Ana
 Forskellige Orpingtons, en Silkehans, en Araucana... Og lige et par kyllinger! Kyllingesæsonen er startet- igen!

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Katte i nød
« Svar #12 Dato: 30 Juli , 2012, 16:30 »
Da vi ringede 1812 pga. en skadet vildkat, fik jeg blot oplyst kredsformandens tlf nr, som jeg så kunne prøve at ringe til for at låne en katte fælde.
Kredsformanden svarede dog ikke på telefon opkald, så en efterlysning efter en kattefælde herinde gav pote, og vildkatten blev indfanget og efterfølgende aflivet hos dyrlægen.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Katte i nød
« Svar #13 Dato: 30 Juli , 2012, 17:54 »
Hvor er det bare flot at du tager dig af de katte som andre åbenbart kasserer.  /o  /o

Har også haft flere katte rendende her, men en efter en finder jeg dem flade ude på vejen.  /d

Vi bor ca 10 m fra en vej hvor bilerne kører mellem 100 og 160 km/t (eller mere) og selvom der er mange der har ondt i en vis legemsdel over at mine katte aldrig kommer ud så er jeg ret ligeglad for jeg ønsker ikke at det er en af mine egne katte jeg finder ude på vejen en dag.
Selvom de fremmede katte skider over det hele og ind imellem tager mine kyllinger, så er det ikke sjovt at finde dem ude på vejen i den tilstand. Kunne folk dog bare tage sig af deres dyr!
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Katte i nød
« Svar #14 Dato: 30 Juli , 2012, 18:31 »
HVIS I finder små/store killinger uden mor og hjem så tøv ikke en kende med at kontakte www.hittekilling.dk.  De hjalp ualmindeligt meget da Yazmin og jeg pludselig fik en meget lille forkommen killing under vores beskyttende vinger.
Desværre endte historien for vores lille killing ikke så godt da den døde dels af underernæring og dels af sygdom. da vi fandt den var den livløs, den kom under varmelampe og fik sukkervand på en vatpind... langsomt kom den til hægterne. Den kunne spise selv efter et døgn og var fræk og sød og sjov. man mener den har været omkring 5 uger gammel... den vejede 190 gram.. en normal killing på den alder vejer ca 6-7oo gram! den fik ca 14 dage hvor den kom sig rigtig godt, min labrador adopterede den og fik sågar mælk i patterne den skøre hund... men desværre var den syg, sikker allerede da vi fandt den og sov stille ind. Men for pokker den var skøn.  Hittekilling.dk var super flinke med råd og vejledning også mere end man kunne forvente af en org. De var der for dyrets skyld.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.