Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen med forstand på havedamme?  (Læst 8997 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nogen med forstand på havedamme?
« Svar #15 Dato: 27 Marts , 2012, 21:20 »
Ved første øjekast så jeg en kineser i kimono!!
*g *g *g !!!!!!!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nogen med forstand på havedamme?
« Svar #16 Dato: 27 Marts , 2012, 21:24 »
send en pm med tlf nr jeg har en dreng som går i skole i undløse og jeg kunne måske komme og gi en hånd med hvis det er

mvh luffe
Tak for tilbuddet /o. Jeg siger det videre til Lars.
Så skal jeg prøve at komme med lidt indput, selvfølgelig med forbehold for at jeg jo ikke sidder med projekt tegningerne :)

Vandfaldet: 40cm fald er ikke meget til iltning, så det er rigtigt vigtigt at der ligger en masse forskellige størrelser sten i åløbet, så vandet er godt iltet inden det når ned i søen.
som alternativ kan i lave en slags "stenbunke" der hvor vandfaldet rammer vandspejlet i søen, det giver en god iltning.

Iltpumpe: du skriver i vil slukke for iltpumpen om sommeren, det er jo faktisk der der er mest brug for den. men hvis i holder godt øje med om karperne "gopler" mere end normalt kan det være at det går.

Størrelsen på søen: 50m3 er en ok størrelse sø, til sådan en sø skal man ca. have 5m3 renseområde. det er et lavvands område bag en række klyner med forskellige siv og andre rodrensere.
det er faktisk efter min mening dette område der kan blive det flotteste i en sø hvis man får det rigtigt plantet til :)

øverste sø: da den ikke er større end 5m3 ville jeg nok bruge stretch dug, så er i altid sikre på at topnivuet er det samme, og vandet kan rende i åen.

Pumpestørrelse: hmm den har jeg lidt svært ved at vurdere, det mindste anlæg jeg har lavet blev trukket af 2 Grundfoss vandværkspumper.
men i burde ikke være i tvivl når der er gang i anlægget, vandfaldet skulle jo gerne være et vandfald og ikke et "vandrend" :)
P.S jo bredere i laver åen, jo mere vand skal der flyttes for at give det rigtige fald.

Jeg håber du/i kan bruge det til noget ellers spørg gerne igen.

Mvh.
Mogens
Supergod info Mogens.  <E

Jeg har givet svarene videre til Lars, men han har ikke fået set på dem endnu. Jeg vil meget gerne have lov til at spørge igen, hvis der dukker flere spørgsmål op.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mldj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Nogen med forstand på havedamme?
« Svar #17 Dato: 27 Marts , 2012, 22:04 »
 det er så lidt, hvis det kan hjælpe kan du/i også sagtens få mit nummer i en PM. Det er ofte nemmere at hjælpe eller vejlede gennem samtale end tekst.

Mvh. Mogens