Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til marsvins helbred ønskes!  (Læst 7024 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Dato: 26 Februar , 2012, 16:23 »
Hej med jer

I maj købte vi Williot, 1 år gammelt marsvin, en han. Vi har aldrig haft marsvin før, men jeg har haft kanin som barn og ungerne har haft kaniner udendørs. Williot er Lærkes og han bor på hendes værelse.

Da vi købte ham, fik vi at vide, at vi ikke behøvede give ham c-vitamindråber, bare vi gav ham grønt med c-vitaminer. Han får grønt hver dag. Han har adgang til hø (høhæk) og får tørfoder (pille/kornblanding). Men nu fælder Williot. Jeg har først opdaget idag, at han er helt fuld af skæl på bagkroppen og med skæl ryger pelsen med af i totter. Er det mangel på c-vitamin?? Han får gulerødder, agurk, peberfrugt, salat og engang imellem broccoli. Hans aktivitetsniveau er uændret fra da vi fik ham, så jeg har ikke bemærket mistrivsel. Selvom det er Lærkes marsvin.

Jeg drønede afsted og købte a-b-c-d-e vitamindråber så snart jeg opdagede det, men ikke nok med at der er delte meninger om hvorvidt man skal give, der er også delte meninger om de her dråber. Jo mere jeg læser, desto mere forvirret bliver jeg.

Skal dråberne direkte i munden eller på et stykke agurk, så jeg ved, han spiser op hver dag? eller i vandet måske? Men han drikker jo slet ikke alt sit vand hver dag - hvordan ved man så om han får nok?

Kan han få for mange vitaminer?

Er han for tyk? Hvordan ved man egentlig det?

Skal man rede ham, når han fælder/skæller så meget?

Er det ligesom med høns, at når først man ser sygdomstegn, så er det faktisk for sent????  ÅH HJÆLP!
« Senest Redigeret: 26 Februar , 2012, 16:36 Fra -Julie- »
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline dybro

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2012, 16:36 »
kan være fordi det har ringorm i huden.

ud fra det du skriver med skæl og pelsen rygger af i totter.

og så hjælper C- vitamin ikke.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2012, 16:40 »
kan man se ringorm? Hvordan behandles det?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2012, 16:47 »
Ringorm ser ud som et udslæt formet som en ring. Det er en svampeinfektion. kan smitte til mennesker, jeg havde det engang, var blevet smittet af vores kat. Bliv behandlet med svampedræbende creme.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2012, 16:50 »
Hej Julie

Vi havde et marsvin "Buller" langhåret fint marsvin ;) Han fik vitaminer i sit vand og grønt.
Han begyndte på samme måde, skælle og tabe pelsen, vi tog en tur til dyrlægen og der blev taget en skrabprøve, der var ingen ting at se der-derimod mente dyrlæge at det foder vi gav ham ikke var det rigtige. Han blev fodret med en blanding beregnet til marsvin, men problemet var at han  kunne spise det han kunne li og resten blev liggende.
Vi blev rådet til at købe bagte foder kugler, som indeholder alt det de har behov for og der kan de ikke sortere, og han blev rigtig fin igen og levede rigtig længe  :)
Håber du kan bruge dette til noget.
God bedring
Anne-Marie.
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2012, 16:52 »
Anne-Marie, din dejlige dame - kan du ikke sende et link?

Jeg tror ikke det er ringorm, det ligner ikke Patricias beskrivelse

men vi er ikke ude i livstruende sidste øjebliks babu babu afsted halløj her, vel? Han spiser jo fint, snakker og sådan.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2012, 16:53 »
Marsvin er på mange punkter virkelig hårdføre så jeg tror bestemt ikke at du behøver være meget bekymret, endnu.
Fældning og skæl kan skyldes mangel på b-vitamin. Hvis ellers den bliver fodret med foder til marsvin af en rimelig kvalitet (der skal være c-vitamin i marsvinefoder) og får grønt ved siden af skulle den bestemt ikke mangle lige vitamin C.
I kan have været uheldige at få pelsmider eller andet utøj med ind til den men er den ellers frisk og med god appetit så giv det et par dage. De retter sig lynhurtigt hvis de mangler vitamin og får et "skud" ekstra. Jeg ville vælge at give den det på en måde så du er sikker på at den får det og hvor meget den får.
God bedring med den....

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2012, 17:03 »
Hej Julie
Jeg prøver at finde det foder vi brugte, men det er jo nogle år siden efterhånden :P
Men det var et fuldfoder vi købte i en alm. dyrehandel og det var bare nogle kugler.
Men jeg skal nok lede ;)
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2012, 17:11 »
Dette foder brugte vi.
Der er til alle aldre :P

http://shop.petworld.dk/product/marsvin/vario-longhair-4008239130006.aspx#top

Håber det også bare er det, god bedring med ham :)
Mange hilsner Anne-Marie.






Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2012, 17:18 »
marsvin kan også få noget andet der giver dem skæl... og du kan få sådan noget til at gnubbe ind i pelsen ved de fleste dyre handlere
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2012, 21:30 »
Marsvin kan også få en rigtig ækel hudsygdom, som hedder sellnick eller marsvineskab. Den giver også de symptomer, du beskriver, og kræver receptpligtig medicin.

www.mutterne.dk/fakta-om-marsvin/sellnick.htm

Der er oftest c-vitamin tilsat marsvinefoder, men vær opmærksom på, at c.vitaminet har en begrænset holdbarhed. Det er rigtigt, at de kan klare sig uden, hvis de får masser af c-vitaminholdigt grønt, men tilgengæld må jeg også sige, at det er grimt at se dem, når de har fået c-vitamin mangel, så jeg ville nok ikke spare der. Jeg er lidt en forsigtig fryns, hvad det angår.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #11 Dato: 26 Februar , 2012, 22:01 »
Sellnick smitter typisk fra marsvin til marsvin og da denne går alene er sandsynligheden for skab relativt lille. Desuden burde den klø sig helt vildt hvis det er problemet og det skriver Julie ikke noget om at den gør. Tvært imod opfører den sig vist som en normal og glad lille mut. Men selvfølgelig skal det da med i overvejelserne hvis den ikke får det bedre ret hurtigt eller pludselig får det værre

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #12 Dato: 26 Februar , 2012, 22:15 »
Det er meget vigtigt at kigge efter om der er c-vitamin i foderet da det kan fåes både med og uden! Dråberne som er beregnet til at komme i vandet er i bedste fald virkningsløse fordi dyrene ikke får dem med det samme. (siger min dyrlæge) Har prøvet det.  /d
Man kan også få noget pulver til at drysse over maden, men igen skal man sikre sig den får det hele.

Mht skæl så prøv at kigge på denne side: http://www.vonkrois.dk/Side%2010.htm

Lidt nede på siden står der noget om forskellige årsager til skæl. Håber du finder ud af hvad der er galt.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hjælp til marsvins helbred ønskes!
« Svar #13 Dato: 26 Februar , 2012, 22:38 »
Jeg tror ikke det er hudsygdommen, når jeg læser de forsk. sider igennem, jeg tror det er foderallergi. Vi bruger en af de der fy-fy blandinger og havde før den en af de dér farverige blandinger, som jeg dog endte med at give til hønsene, for det ikke bare var, det FØLTES også som et skråplan.

Da jeg strøg ud efter dråber, har vi givet ham den lille fyr det direkte fra flaske idag. Imorgen køber jeg så noget andet foder end det vi har med korn i.

På en af siderne stod der, at man kunne vaske med skælshampoo - men det har jeg kun læst 1 sted.

Vil I anbefale at lade være at røre for meget ved det udsatte sted eller børste igennem for at fjerne skæl?

tusind tak for alle jeres svar. Vi satser hårdt på at Willigøjseren snart er så god som ny (han er i hvert fald frisk og med god appetit).
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.