Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dumme kat  (Læst 4880 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alma

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Dumme kat
« Dato: 11 Oktober , 2011, 15:28 »
Først var hun ikke meget hjemme, hvilket resulterede i at jeg ikke turde give hende p-pillerne :(
Så blev hun tykkere og tykkere og sidste mandag fødte hun 7 killinger, hvoraf de 2 døde. :)
Fruen passede dem fint nogle dage, men i går var det helt slut  :(  Hun virker nærmest bange for dem. ???
Så nu er det mig der sidder med flasken og giver mad og en bamse til at putte med.  :-\
De tisser alle fint når jeg tørre dem bag i, men hvor ofte skal det have afføring ??? Det har de ikke haft endnu.
Hvor ofte skal de have mad  ??? De har fået når de er vågnet og sover godt på det, men det kan jo godt gå mange timer inden de vågner igen.
Malene

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dumme kat
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2011, 15:48 »
Tillykke! Bortset fra alt bøvlet lige nu, så er det sejt at være missemor!. Killingerne bliver i den grad præget på mennesker at de bliver alletiders kælekatte.
Du skal følge anvisningen på modermælkserstatningen. De skal nok give lyd fra sig når de er sultne men ellers hver 3-4 time nu hvor de er 8 dage. Du skal bare tørre dem bagi - så kommer der også afføring.
Er du sikker på at din hunkat ikke er ved at komme i løbetid? Det kunne være forklaringen - og problemet løses ved at sætte hende på p-piller igen....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline alma

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Dumme kat
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2011, 16:40 »
Hun er på p-pillerne igen og nu skal der sparres sammen til en sterilisation, hvade ellers en drøm med enten en maine cone eller norsk skovkat på et tidspunkt. Den drøm er dog aflyst igen. tænk hvis hun ikke vil passe dem også.
Malene

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Dumme kat
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2011, 16:43 »
Jamen dog, ikke noget......

Det er vigtigt at du følger anvisningen på modermælkserstatningen...Du kan få både færdigblandet og pulver. Jeg brugte pulver.

De skal have flaske ca. hver 4. timer, også om natten! Når de er 5-6 uger kan du forsigtigt forsøge at give den vådfoder, ikke ret meget af gangen ellers foræder de sig. Bare en lille smule så de kan lære smagen at kende, slut af med flasken.
Langsomt over en uge eller 2 forøger du mængden af vådfoder og så snart de har tænder kan du blande en lille smule tørfoder i.  Når du begynder at give den fast føde stiller du også en lille skål vand så de også lærer den at kende.

For at få dem til at aflevere hvad der nu skal afleveres i den anden enden tager du en vådserviette/skumklud/papir eller lignende og holder killingen mens du forsigtigt tørrer den bag i. Gør kluden lidt fugtig så den minder om en våd tunge så skal det nok komme.
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2011, 16:47 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Dumme kat
« Svar #4 Dato: 11 Oktober , 2011, 16:56 »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Dumme kat
« Svar #5 Dato: 11 Oktober , 2011, 22:46 »
"Tillykke" med de små mislinger...
Når du skal ha' dem til at afleverer "klatten" er det vigtigt at du massere hele tarmområdet... så du får gang i tarmen - små cirkelbevægelser ned mod endetarmen.og dermed får du/killingen gevindst i slutområdet...
Jeg kan varmt anbefale KMR dåsemælk... ja, det er dyrere end meget andet - MEN pris og kvalitet hænger også sammen.
Du kan fryse det ned i isterningeposer - og så ta' det antal op du skal pr. gang... let og ingen spild.
Problemet med pulveret er at det kan være yderst svært at få det rystet grundigt nok sammen, så ALLE klumper er væk... og hvis de IKKE er væk - kan killingen få forstoppelse - og i værste fald miste livet på den konto... en del killinger er døde på den konto.
En god metode til at fodre små killlinger er engangssprøjter med et stykke kogt ventilgummi på... og så et forsigtigt pres på stemplet, så killingen får den mængde den kan synke... de skal ikke være ret gamle før de selv kan sutte stemplet ned

Jeg tror også at missemor er gået i løbetid... dette kan ske på allerede 2 eller 3. dagen efter fødslen...

Pøj pøj med de små
Berit-Silkemor
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Dumme kat
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2011, 22:08 »
KMR er helt klart det bedste og så længe de ikke er ældre vil jeg anbefale at bruge det der er flydende. Pulveret er billigere men har en tendens til at klumpe sammen i killingernes tarme og give forstoppelse.

Offline alma

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Dumme kat
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2011, 14:28 »
Pt. bruger jeg den fra Royal C, det var den eneste de havde hvor jeg var.
De trives fint og bliver bedre og bedre til flasken. Pigerne nyder også at give dem.
Der begyndt at blive gevinst i går, så tror det går som det skal.
Malene

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dumme kat
« Svar #8 Dato: 13 Oktober , 2011, 18:22 »
Du har vel ikke tilfældigvis en anden kat, der kunne være reservemor? Helst en kastreret hankat - de er mest tålmodige når det kommer til bide-ører og fange-hale-legene :D. Så kunne I tage jer af fodringen og katten være rollemodel.
Jeg har selv beholdt to flaskekillinger i mit liv. Det er fantastisk, man er helt klart MOR til det sidste. Men afslutningen efter 12-14 år. Puha - man mister jo et barn :'(.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand