Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønemor med 5 kyllinger på springtur  (Læst 121 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Michael Flinker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Hønemor med 5 kyllinger på springtur
« Dato: 18 ſeptember , 2011, 20:54 »
Min lille Kochin med sine 5 små wyandotter kyller har altid gået frit rundt i min store have, uden at de har haft behov for at besøge naboerne. Men den går vist ikke længere. Min nabo kom og fortalte at de gik rundt ovre på hans terrasse og rodede lidt i barkflisen. Jeg snakkede med ham om jeg helst bare ville lade dem gå og lade dem gå hjem selv for ikke at gøre dem unødigt skræmte. Så gik jeg igen. Senere kom min genbo på den anden side af vejen også over og fortalte at de gik rundt ovre ved ham, og inden jeg var kommet derover gik de på en tredie matrikel hvor de igen hyggede sig på terrassen og rodede i blomsterne mens deres kat kiggede på. Så måtte jeg igang med at indfange, troede jeg. Jeg tog hønen og gik afsted men kyllerne stod bare tilbage og kiggede, så jeg lod hønemor komme ned igen. Så prøvede jeg at puffe den afsted og det gik også ok, sådan lidt tre skridt frem og et tilbage når jeg lige skulle tilbage og have de bagerste kyller med. Da jeg nåede ned til vejen gik de ind i noget lav hækbevoksning stadig på den gale side af vejen, hvor jeg valgte at opgive mit forehavende. Da det blev lidt tusmørke gik jeg ned og tjekkede i huset, og de var selvfølgelig kommet hjem igen.  :D

Er det noget der forekommer normalt at høns får trang til sådan en tur...

PS. den ene kylling går altid noget bag de andre i flokken og sover ikke sammen med hønemor og de andre kyller men sidder hver nat alene i bunden af buret hvor de andre ligger i en af rederne. Jeg synes det er lidt synd for den men den klarer sig vist godt nok alligevel. De andre hakker ikke efter hende hun virker bare reserveret.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hønemor med 5 kyllinger på springtur
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2011, 08:21 »
Jeg tror, det er normalt at høndemor tager dem med ud for at udforske verden, det er trods alt hendes job ;) Hegn ind, så de ikke kan gå nogle steder, så er du på den sikre side.. Mht den lille outsider, tja, den er nok en outsider, nederst i kierakiet, men så længe den spiser og ser ud som om den ikke fryser plus har lidt socialt med de andre, så skal det nok gå  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling