Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gåsebiller..  (Læst 5641 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Gåsebiller..
« Dato: 13 ſeptember , 2011, 11:36 »
Min forhave var ikke pæn mere, mest mælkebøtter, røllike, mos og lidt græs, der blev ædt af gåsebiller hver sensommer. Så vi tog det grimme våben i brug, gav hele moleviten round-up lod det visne, fræsede jævnligt hele sommeren og såede så nyt græs med kløver i midt i august.
Så vidt, så godt, og græs og kløver er kommet fint op, klippede det for 3. gang i går. Men da jeg skulle skære kanterne af, opdagede jeg, at det nye græs er fuldt af gåsebillelarver.
Nu spørger jeg mig selv, hvad de bæster har levet af, siden æggene blev lagt og klækket en gang i sommer? For larverne ser lige så store ud som dem andre steder i haven, der har kunnet mæske sig i græsrødder hele sommeren.
Nu håbede vi ellers, de var sultet ud af forhaven  :(
Er løsningen bare at voldgøde græsset, så det kan overleve billelarverne, eller hvad?
Eneste gode var, at græskanterne (med billelarver) røg ind til hønsene, og det gav i det mindste jubel!)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gåsebiller..
« Svar #1 Dato: 13 ſeptember , 2011, 11:43 »
Vores høns tager et utal af gåsebiller, når de sværmer i slutningen af maj/begyndelsen af juni. Det har betydet, at vi nu kun har ganske få, og slet ikke får græsplænen ødelagt som i årene før vi fik høns /o
Kan nogle af larverne måske være stankelbenslarver eller andet?
Læs evt. her:
Boligguiden
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Gåsebiller..
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2011, 11:51 »
Der er flere måder at komme af med dem på.
Enten denne:
http://www.mortalin.dk/Gasebiller
Der skal hønsene nok ikke lige ud på græsset bagefter.

Eller denne: http://www.nyttedyr.dk/skadevolder/gaasebiller.aspx

mere biologiske metode.

Det kommer nok også an på hvor stort et område det er.
De er bare så irriterende de biller.  :(
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Gåsebiller..
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2011, 13:13 »
Baghaven får lov at ligge 'brak', men de 500 kvm i forhaven måtte gerne se pæn ud. Om jeg lader hønsene gå frit eller ej (det er heller ikke muligt) er uden betydning, for de sidste par år har mængden af gåsebiller været så enorm at selv en større, sulten hønseflok ikke ville kunne æde dem. Nematoder, tja, de kræver, såvidt jeg ved, meget pleje/vand i et bestemt tidsrum, og det vil heller ikke være realistisk i praksis.
Men det undrer mig, at larverne har kunnet overleve, uden friske græsrødder, efter klækning og indtil det nye græs spirede sidst i august? Har de vegeteret på de døde græsrødder fra det gamle græs, der var blevet sprøjtet ned i foråret?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Gåsebiller..
« Svar #4 Dato: 13 ſeptember , 2011, 21:22 »
Det kunne lyde som om Mortalin er den eneste mulighed.  ???
Hvis ikke hønsene går derude alligevel så kan det jo ikke skade dem.

Der er to muligheder på deres hjemmeside: enten kan man købe noget at sprede ud, eller man man få dem til at komme og gøre det professionelt.

Det er da træls hvis den nye græsplæne går til også.  :(
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Gåsebiller..
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2011, 08:54 »
Man kan bruge det samme som til snegle nemetoder som går i både æg og larve.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Gåsebiller..
« Svar #6 Dato: 14 ſeptember , 2011, 09:01 »

Men det undrer mig, at larverne har kunnet overleve, uden friske græsrødder, efter klækning og indtil det nye græs spirede sidst i august? Har de vegeteret på de døde græsrødder fra det gamle græs, der var blevet sprøjtet ned i foråret?

De voksne biller har nok været i området stadigvæk. Larverne er først kommet da jeres nye græsplæne er vokset frem. Billerne lever af al slags grønt.
>>>Larverne kommer frem 3–5 uger efter, at æggene er lagt. Det første larvestadie lever af dødt, organisk materiale i jorden, men det andet stadie lever af fine græsrødder, og i det tredje stadie gnaver larverne græsrødderne helt over. <<<

(fundet på http://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/25.html  )
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe