Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er der nogen der ved noget om emu'er?  (Læst 33567 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #30 Dato: 25 Februar , 2011, 22:51 »
Men der er pænt i Vig, Wanda...
Måske skal vi bare flytte kollektivet til Vestsjælland...

Tak for tilbuddet, Juhulie! Mæææn, manden siger nej. Han vil kun ha' alpacaer, hvis de må bo i egen baghave. Og det synes naboerne nok ikke :D

Så find mig et job og et bette landsted på Fyn,.... så laver vi sq alpacauld :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #31 Dato: 26 Februar , 2011, 07:50 »
De er så smukke alle sammen.... men er faktisk mest vild med de brune og brogede :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

  • Gæst
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #32 Dato: 26 Februar , 2011, 09:23 »
Jeg har arbejdet en del med uld før i tiden og synes egentlig, at alpacaulden er lidt kedelig. Den er fuldstændigt glansløs, nærmest lidt vatagtig. Det samme gælder mernoulden, men den er så til gengæld så ufatteligt blød, hvilket jeg ikke synes alpacaulden er. Jo den er lækker, men ungerne synes stadigvæk den kradser ;D

Den uld jeg har syntes bedst om er, da jeg blandede ulden fra merino med finuldsfårets uld som også er meget fin og blød.

Det gav lidt spil af glans i garnet så det virker mere levende.

Dog stod alpaca da på ønskelisten engang, men mest fordi de ser så søde ud.

VH Gunni.

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #33 Dato: 26 Februar , 2011, 09:30 »
Julie....jeg siger det igen...Kom forbi og hils på vores skønne kid og du er solgt!! /o /o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

GKV

  • Gæst
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #34 Dato: 26 Februar , 2011, 10:19 »
Jeg har jo også lige fået geder efter en pause på ca.30 år. Jeg er vild med dem og kan slet ikke forstå, at jeg ikke har fået dem noget før.

De er så blide og tamme, barnebarnet har ingen grund til at frygte, at de skulle stange eller rende ham over ende.

Jo. jeg malker, det har jeg valgt og jeg henter 1½ l mælk hver morgen, som smager fortrinligt. Selv barnet kan lide den og han er ellers rimeligt kræsen.

I går stod han og så på, at jeg malkede og spurgte så: " Hvordan i alverden går det til?" Så måtte han jo prøve selv, men vi blev enige om, at han jo nok ville dø af tørst, hvis han skulle gøre det selv. ;D

Det var til aften, hvor jeg lige efterser, at den ged jeg malker, nu er tom inden kiddene bliver lukket ind til den anden ged for natten. Så der var ikke så meget, men kanden blev sat for Kunos mund og ned røg det selvom det var lunt.

Da jeg hældte resten op til kattene, mente han at det var for godt til dem ;D. De kan tåle gedemælken i deres maver og det er et hit om aftenen.

Alt imens malkningen foregår, har jeg tre kid springende rundt, de er bare så ualmindeligt søde og kække, jeg glæder mig til foråret, når de for alvor skal ud at lege, og nu skal jeg igang med at lave ost i alle afskygninger.

Sidst jeg havde geder og slagtede et kid sprængte jeg det, kogte og serverede det med kold kartoffelsalat, det var meget, meget lækkert. Der er ikke meget kød på et malkegedekid, men det der er godt.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #35 Dato: 26 Februar , 2011, 11:39 »
Jeg har lige fået slagtet 3 geder på omkring 10 mdr. slagtevægtene er 18 - 19 og 24 kg. de er 50 % Boer og 50 % Anglo Nubisk krydsninger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #36 Dato: 26 Februar , 2011, 13:13 »
Hvorledes smager geder? Kan det sammenlignes med noget?

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #37 Dato: 26 Februar , 2011, 13:25 »
@ Trine

Du skal da sælge lidt gedekød til Julie, så hun og manden bliver overbevidst om at det er lækkert. ;)
« Senest Redigeret: 26 Februar , 2011, 16:30 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #38 Dato: 26 Februar , 2011, 16:30 »
I alle andre lande end Danmark er gedekød en helt almindelig spise, og det er synd, at danskerne endnu ikke har fået øjnene op for gedekødets udsøgte smag. Smagen er helt sin egen, men den kan bedst beskrives som en mellemting mellem kalvekød og vildt. Kødet er fast, mørkt og fint.
Gedekød anses af mange for at være en udsøgt delikatesse på højde med vildt, kænguru, struds m.m.
Desuden er gedekød meget sundt, idet det er meget magert, har et højt mineralindhold og er rig på de gode polyumættede fedtsyrer.

Men I Danmark, da er vi uha meget bange for andet kød end kylling, gris og okse...

og ged føjda, det kan man da ikke spise, det må da være smage som en gammel sur buk eller som lam (som der heller ikke er mange som kan lide).
Og spørger jeg så ind til om de overhovedet har smagt det, så er svaret nej og de vil bestemt heller ikke....

De samme danskere holder så tit og ofte ferie sydpå og får dernede tit serveret ged (uden at vide), som de spiser med stort velbehag.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #39 Dato: 26 Februar , 2011, 16:55 »
Rolig nu Lene.  ;) Vi er vilde med gedekød her i huset, men det er mildest talt ikke nemt at få fat i. Jeg køber lidt hos en øko-gårdbutik, men det er sk...-dyrt. Jeg ville rigtig gerne købe mere hvis jeg kunne få fat i det. Så hvis der er nogen af jer gedeavlere der sælger halve eller hele dyr, så bare sig til. Jeg plejer i forvejen at købe hele krondyr, så det der med at partere går jeg ud fra er til at finde ud af også.
Hvis jeg havde jord til det, så holdt jeg altså også geder. Sjove dyr der smager godt står højt på min hit-liste.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #40 Dato: 26 Februar , 2011, 16:58 »
Jeg er skam helt rolig....  ;) ;) de ved jo ikke hvad de går glip af.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #41 Dato: 26 Februar , 2011, 17:03 »
Første gang vi fik gedekød var da Per var inde og handle hos vores faste halal-slagter i Odense. (Man kan altid få frisk ufrosset lam hos halal-slagterne). Per undrede sig over de meget store lammekoteletter, men fik at vide at: "det er ikke den lam, det er den ged". Med stærk mellemøstlig accent. Da vi ikke er blege for at prøve noget nyt købte Per straks en masse gedekoteletter, og de smagte bare fantastisk. Siden har vi købt ged når vi har kunnet få fat i det, og det er umanerligt dejligt kød.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Janne G. J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #42 Dato: 26 Februar , 2011, 17:16 »
Rolig nu Lene.  ;) Vi er vilde med gedekød her i huset, men det er mildest talt ikke nemt at få fat i. Jeg køber lidt hos en øko-gårdbutik, men det er sk...-dyrt. Jeg ville rigtig gerne købe mere hvis jeg kunne få fat i det. Så hvis der er nogen af jer gedeavlere der sælger halve eller hele dyr, så bare sig til. Jeg plejer i forvejen at købe hele krondyr, så det der med at partere går jeg ud fra er til at finde ud af også.
Hvis jeg havde jord til det, så holdt jeg altså også geder. Sjove dyr der smager godt står højt på min hit-liste.

Hej Henriette

Jeg kan se, vi nok ikke bor så langt fra hinanden og hvis du er interesseret kan du godt købe noget gedekød hos os, når vi når så langt. Vi har godt nok dværggeder, men jeg har læst mig til at, de skulle være udmærket som kødgeder. Hvis alt går vel skulle vi få vores første kid i næste måned og det er meningen at afkommet af de geder vi har skal slagtes, så der skulle nok blive lidt tilovers.

Hej Lene
Lige et spørgsmål med hensyn til bukke og slagtning. Skal man kastere bukkekid, hvis de er til slagt eller kan man godt undgå bukkesmag i kødet?

venlig hilsen
Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #43 Dato: 26 Februar , 2011, 17:24 »
Jeg får altid mine bukkekid kastereret, men det er mere pga. pladsen, for så kan de stadig gå sammen med gimmerne.

Jeg kender nogle gedeavlere som får  slagtet deres bukkekid, det skal bare gøres udenfor brunstsæsonen. Deres største problem er dog at folk ikke vil købe det, fordi det er bukkekid og det de fordomme om at smage grimt. Og det er selvom de ikke har afsmag af buk.

For de vil sparer dyrlægen og kasterationenerne, når de laver mange kid.

De gamle bukke bruges til spegepølser. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Janne G. J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Er der nogen der ved noget om emu'er?
« Svar #44 Dato: 26 Februar , 2011, 17:31 »
Jeg får altid mine bukkekid kastereret, men det er mere pga. pladsen, for så kan de stadig gå sammen med gimmerne.

Jeg kender nogle gedeavlere som får  slagtet deres bukkekid, det skal bare gøres udenfor brunstsæsonen. Deres største problem er dog at folk ikke vil købe det, fordi det er bukkekid og det de fordomme om at smage grimt. Og det er selvom de ikke har afsmag af buk.

For de vil sparer dyrlægen og kasterationenerne, når de laver mange kid.

De gamle bukke bruges til spegepølser. 


Tak for dit svar.

Vi har plads nok til at tage bukkekiddene fra. Hvis folk ikke vil købe bukkekid så spiser vi dem bare selv, det var også det der var meningen fra starten. Så gør det jo heller ikke noget de ikke er så store, så vi lige pludselig svømmer i gedekød.

Mvh. Janne
pt. ejer af
0,1 sort Orpington
1,0 rød Orpington
1,3 sort Kæmpe Jersey
1,3 Maran
1,2 Sussex
1,2 gæs
0,6 moskusænder
1,0 hund
4,1 katte
2,3,4 Dværg geder
2,2 gammel landrace grise
1 pige på 6 år og en dejlig tålmodig mand